2010-09-13, 19:29
Medlem
Jag tycker att modereringen i PI har gått totalt överstyr och liknar inte alls det schyssta klimat vi hade för ett par år sedan. Numera modereras det med yxa och machete. Jag förstår om trycket är hårt inför valet, men kom igen.

Det är ett förhållandevis vuxet forum och OT-snack är ofta ganska självsanerande. Det händer ibland att diskussioner driver iväg, exempelvis i SD-trådar där subdiskussioner ibland uppstår som fortfarande har med SD att göra även om det inte faller exakt inom det angivna ämnet. Om detta nu är ett så stort problem så flytta inläggen till lämplig tråd i så fall, att bara gå in och radera timmar av jobb som folk har lagt ner är helt förkastligt. Om någon postar ett skitämne som "Jimmie Åkesson har en blå näsa" och betydligt intressantare diskussioner uppstår i tråden, så går man in och raderar alla inlägg som inte faller inom ramen för den infantila trådstarten, alternativt kastar hela tråden i papperskorgen.

Jag tappade verkligen sugen idag.
Citera
2010-09-13, 19:55
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tycker att modereringen i PI har gått totalt överstyr och liknar inte alls det schyssta klimat vi hade för ett par år sedan. Numera modereras det med yxa och machete. Jag förstår om trycket är hårt inför valet, men kom igen.

Det är ett förhållandevis vuxet forum och OT-snack är ofta ganska självsanerande. Det händer ibland att diskussioner driver iväg, exempelvis i SD-trådar där subdiskussioner ibland uppstår som fortfarande har med SD att göra även om det inte faller exakt inom det angivna ämnet. Om detta nu är ett så stort problem så flytta inläggen till lämplig tråd i så fall, att bara gå in och radera timmar av jobb som folk har lagt ner är helt förkastligt. Om någon postar ett skitämne som "Jimmie Åkesson har en blå näsa" och betydligt intressantare diskussioner uppstår i tråden, så går man in och raderar alla inlägg som inte faller inom ramen för den infantila trådstarten, alternativt kastar hela tråden i papperskorgen.

Håller med. Det har raderats riktigt intressanta diskussioner i ett par SD-trådar idag, tyvärr.

Men jag kan förstå problematiken. Det har varit några troll på slutet som postat en del tramstrådar om varför SD.are är dumma i huvudet och liknande. Istället för att rapportera och ignorera skiten simmar flera SD:are in i mjärden direkt och börjar käfta istället för att låta bli att bry sig. Då får ju trollen bara vatten på sin kvarn och postar fler tramstrådar för att garva åt alla som hetsar upp sig. Och sedan tröttnar modsen och raderar rubbet.

Många idiottrådar har också fått vara kvar alldeles för länge utan åtgärd. Ibland har det gått ett dygn eller två och då är modereringen på tok för långsam. Eftersom det är valtider och PI är det klart största delforat för tillfället (över 2000 besökare i skrivande stund) borde det finnas fler hjälpmods. Radera alla skittrådar omedelbart och slå ihop trådar med liknande ämnen på stubinen innan det spårar ur.
Citera
2010-09-14, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Håller med. Det har raderats riktigt intressanta diskussioner i ett par SD-trådar idag, tyvärr.

Men jag kan förstå problematiken. Det har varit några troll på slutet som postat en del tramstrådar om varför SD.are är dumma i huvudet och liknande. Istället för att rapportera och ignorera skiten simmar flera SD:are in i mjärden direkt och börjar käfta istället för att låta bli att bry sig. Då får ju trollen bara vatten på sin kvarn och postar fler tramstrådar för att garva åt alla som hetsar upp sig. Och sedan tröttnar modsen och raderar rubbet.

Många idiottrådar har också fått vara kvar alldeles för länge utan åtgärd. Ibland har det gått ett dygn eller två och då är modereringen på tok för långsam. Eftersom det är valtider och PI är det klart största delforat för tillfället (över 2000 besökare i skrivande stund) borde det finnas fler hjälpmods. Radera alla skittrådar omedelbart och slå ihop trådar med liknande ämnen på stubinen innan det spårar ur.
Ja, de många trådstarterna tycker jag är sju resor värre än att trådar går lite OT. Shakademus startar en ny SD-tråd varje gång han behöver bajsa och det finns säkert 50 snarlika trådar om "Måna", varför alla hatar henne, vem som ska efterträda henne, bla bla bla. Någon försökte starta en samlingstråd för Mona men den blev låst direkt. "SD i media"-tråden funkar inte längre, varje nytt SD-event i media får en eller flera egna trådar. Men men, det är valtider...

Jag tycker som sagt att OT brukar lösa sig självt. I "opinionsundersökningstråden" får OT vara ifred och det brukar lägga sig efter ett par sidor och återgå till opinionsmätningar.
Citera
2010-09-14, 01:02
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nå, min frågeställning är rätt lik en annan där trams diskuteras men jag har en annan synvinkel och frågeställning så jag hoppas det är ok.

Så här i valtider så förekommer det ju en del debatter. I samband med en debatt så skapas det oftast en tråd där debatten ska diskuteras. Det är ju fullkomligt omöjligt att det då inte blir en del one-liners samt +1. Tråden blir mer chattartad.

Det här är givetvis förbjudet och av goda skäl. Ingen vill att forumen invaderas av "chattrådar". Men kära forummedlemmar och moderatorer. De här enstaka trådar som skapas i samband med en tv-sänd politisk debatt är väldigt underhållande och gör tv-debatten mer intressant.

Mitt förslag är att moderatorerna tillåter EN officiell debattråd per tv-sänd debatt där de annars strikta reglerna är mer lössläppta. Tråden skulle kunna märkas som sådan för att poängtera att det är en undantagstråd, t.ex:

Tv-sänd utfrågning av Maria Wetterstrand ["chattinlägg" tillåtna i tråd]

Det behöver ju inte innebära något arbete för moderatorn då tramset helt enkelt får ligga kvar. Regler är bra men det bör finnas utrymme för enstaka undantag, speciellt när det är nära ett val.

Det är det chatten är till för, även om jag inte är helt emot ditt förslag.
Citera
2010-09-14, 01:09
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Det är lättare att radera än flytta inlägg.

Regel 0.03 är bra, och jag anser att man ska kunna diskutera specifika saker som har med SD att göra utan att det hela dränks i en stor diskussion om huruvida SD är rasister eller ej. Man måste få ha mer specificerade diskussioner.

Ni kan visserligen hävda att om vi anser att vi inte har tid att ta ut inläggen som inte passar inte och skicka dem till alla möjliga olika trådar så borde vi inte blivit moderatorer. Fine. Det får ni gärna tycka. Saken är bara den att ingen har tid med det om man har 300 rps.

Flashback har en regel som heter 0.03. Det ger stöd för moderatorernas agerande i frågan. Ogillar man det får man angripa regeln i sig. Det är vad jag anser. Vi har redan sett att ett mer "avspänt" klimat inte funkar alls i PI såhär inför valet.
Citera
2010-09-17, 23:25
Moderator
Lobengulas avatar
Ja då ska jag sorgligt nog för första gången på fem år klaga på hur moderering sker i PI

Än en gång så låses en tråd som har att göra med en tv-sänd debatt. Detta för att en moderator inte gillar att det är för många one-liners i inläggen. Man kan ju fråga sig om FB är till för användarna eller för att moderatorer ska driva sina regler?

Jag ser inget som helst problem med att enstaka trådar som har ett direkt samband med en tv-debatt får lite mer tolerans. Varför är det ett problem? Finns det ett självändamål från moderatorernas sida för denna rigida och intoleranta behandlingen?

Jag tycker det är obefogat att låsa dessa enstaka trådar för att driva någon hårdhänt bokstavstolkning av FB's regler. Nu är det mig veterligen endast en moderator som verkar köra denna hårda stil. Det är trist och motarbetar det som jag anser vara PI's anda, att diskutera inrikespolitik.

Visst är one-liners inte diskussion men de måste ses i ett större sammanhang, en debatt är levande och ibland blir det en mening, ibland en mindre uppsats.

Då kan man inte bara hänvisa till chatten. Chatten är endast för one-liners.

Nej det här är dåligt och omotiverat. Det finns ingen som helst anledning att moderatorer ska vara så hårdhänta i de enstaka trådar som vi pratar om. Jag efterlyser mer tolerans för dessa speciella händelser.
Citera
2010-09-17, 23:34
Medlem
soulreapers avatar
Som sagts tidigare ska man ge tillfälle för enstaka one-liners och kommentarer så blir det svårt att inte hänvisa alla som vill diskutera fotbollsmatcher till just chatten..i PI ska man enligt mig diskutera politik inte så mycket annat, nu har jag inte läst tråden i fråga, men kan tänka mig att det inte var någon politisk diskussion som ledde till att tråden i fråga låstes...För övrigt, har man problem med ett moderators beslut ska man ta det med lämplig moderator, sedan med admin och i sista hand i det här forumet!
Citera
2010-09-17, 23:40
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Som sagts tidigare ska man ge tillfälle för enstaka one-liners och kommentarer så blir det svårt att inte hänvisa alla som vill diskutera fotbollsmatcher till just chatten..i PI ska man enligt mig diskutera politik inte så mycket annat, nu har jag inte läst tråden i fråga, men kan tänka mig att det inte var någon politisk diskussion som ledde till att tråden i fråga låstes...För övrigt, har man problem med ett moderators beslut ska man ta det med lämplig moderator, sedan med admin och i sista hand i det här forumet!

Jag har sparat ditt svar i min samling av 2000-talets bästa snömosinlägg.
Citera
2010-09-17, 23:44
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har sparat ditt svar i min samling av 2000-talets bästa snömosinlägg.
Gött! Har alltid velat hamna i den samlingen! Faktum kvarstår att chatten finns av en anledning..
Citera
2010-09-17, 23:55
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Gött! Har alltid velat hamna i den samlingen! Faktum kvarstår att chatten finns av en anledning..

Chatten är inte lösningen på allt, om du läser mitt inlägg igen så beskriver jag problemet. En politisk diskussion i samband med en tv-debatt kan vara både one-liners samt längre inlägg. Och igen, jag ser inte varför det skulle vara ett problem.

Jag har givetvis redan varit i kontakt med berörd moderator via pm. Jag har inte kontaktat Admin då jag inte ser det som ett specifikt moderatorsingripande. Det är mer en tolkning och implementering av regler. Det är anledningen att jag tar det som en allmän debatt i Flashback.
Citera
2010-09-18, 00:23
Moderator
skunkensunes avatar
Chatten finns som sagt av en anledning. Oneliners, OT och annat skräp hör inte hemma i den politiska diskussionen som finns i PI.

Från mitt inlägg i en annan tråd som gnäller på samma sak.

Citat:
kommer bli toppen att se Åkesson Vs snorloskan Pegkul.

Laddar med chips redan nu!

Citat:
hahaha vart ska man börja? Du snackar så mycket skit.

Citat:
Bara jag som reagerar på att ohly är ovanligt välklädd?..ser ju nästan normal ut.

Citat:
Har stora svårigheter att få igång klippet. Reklamen är det enda jag ser i både IE och Firefox. Samma sak igår - var 10:e min slås den av. "Problem med inladdning av smi-fil"

Någon som kan hjälpa mig?

Citat:
Brukar man inte kunna se live på webben?

Citat:
In before "jävla feminister lulz"

Citat:
Men nu ska han snacka mot Pekgul, inte Schyman... Detta kan bara bli bra!

Citat:
Ser ut som att FP-tjejen har mysiga bröst

Citat:
Va trist med det här feministsnacket.

Citat:
Verkar som om programledaren har nått personligt emot Gudrun. Men vem har inte det?!

Det här främjar knappast debatten som skall föras utan snarare stjälper den. Har ingen som helst förståelse för varför man vill tillåta detta när det går alldeles utmärkt att ta det i den chat-funktion som FB förmedlar. Det skulle möjligtvis vara att man vill ha en hög "post-count", varför det nu skulle vara så viktigt.
Citera
2010-09-18, 00:36
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Det här främjar knappast debatten som skall föras utan snarare stjälper den. Har ingen som helst förståelse för varför man vill tillåta detta när det går alldeles utmärkt att ta det i den chat-funktion som FB förmedlar. Det skulle möjligtvis vara att man vill ha en hög "post-count", varför det nu skulle vara så viktigt.

Jag ser fortfarande inte varför det är ett problem så länge det begränsas till enstaka "live" trådar. 99.99% av trådarna i PI är inte "live" och där ska givetvis inte dessa skräpinlägg tolereras.

Visst kan man hänvisa till chatten men som jag sagt tidigare, chatten är endast one-liners. Här är det en mix av one-liners och mer genomarbetade inlägg. Så länge det inte går helt överstyr med skitinlägg så anser i alla fall jag att one-liners bör tolereras i dessa ytterst fåtaliga trådar. Vissa one-liners kan säga mer än inlägg som är många meningar. Lite KFK om man vill vara lustig

Hög post-count är snarare negativt och jag begriper inte varför det skulle vara ett mål för någon. Nu är ju tv-debatternas peak snart över för den här gången så mitt gnäll spelar ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in