2010-09-09, 18:55
Moderator
Lobengulas avatar
Nå, min frågeställning är rätt lik en annan där trams diskuteras men jag har en annan synvinkel och frågeställning så jag hoppas det är ok.

Så här i valtider så förekommer det ju en del debatter. I samband med en debatt så skapas det oftast en tråd där debatten ska diskuteras. Det är ju fullkomligt omöjligt att det då inte blir en del one-liners samt +1. Tråden blir mer chattartad.

Det här är givetvis förbjudet och av goda skäl. Ingen vill att forumen invaderas av "chattrådar". Men kära forummedlemmar och moderatorer. De här enstaka trådar som skapas i samband med en tv-sänd politisk debatt är väldigt underhållande och gör tv-debatten mer intressant.

Mitt förslag är att moderatorerna tillåter EN officiell debattråd per tv-sänd debatt där de annars strikta reglerna är mer lössläppta. Tråden skulle kunna märkas som sådan för att poängtera att det är en undantagstråd, t.ex:

Tv-sänd utfrågning av Maria Wetterstrand ["chattinlägg" tillåtna i tråd]

Det behöver ju inte innebära något arbete för moderatorn då tramset helt enkelt får ligga kvar. Regler är bra men det bör finnas utrymme för enstaka undantag, speciellt när det är nära ett val.
Citera
2010-09-09, 19:01
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nå, min frågeställning är rätt lik en annan där trams diskuteras men jag har en annan synvinkel och frågeställning så jag hoppas det är ok.

Så här i valtider så förekommer det ju en del debatter. I samband med en debatt så skapas det oftast en tråd där debatten ska diskuteras. Det är ju fullkomligt omöjligt att det då inte blir en del one-liners samt +1. Tråden blir mer chattartad.

Det här är givetvis förbjudet och av goda skäl. Ingen vill att forumen invaderas av "chattrådar". Men kära forummedlemmar och moderatorer. De här enstaka trådar som skapas i samband med en tv-sänd politisk debatt är väldigt underhållande och gör tv-debatten mer intressant.

Mitt förslag är att moderatorerna tillåter EN officiell debattråd per tv-sänd debatt där de annars strikta reglerna är mer lössläppta. Tråden skulle kunna märkas som sådan för att poängtera att det är en undantagstråd, t.ex:

Tv-sänd utfrågning av Maria Wetterstrand ["chattinlägg" tillåtna i tråd]

Det behöver ju inte innebära något arbete för moderatorn då tramset helt enkelt får ligga kvar. Regler är bra men det bör finnas utrymme för enstaka undantag, speciellt när det är nära ett val.
Mitt förslag är att man har samma regler som vid matchprat i sportforumet, att det helt enkelt tas i chatten och inte i forumet..
Citera
2010-09-09, 19:01
Medlem
DanteAlighieris avatar
Jag håller med att en tråd för varje sänd debatt borde få förekomma. Men då är det lite upp till oss användare att också se till att rapportera inlägg som bryter mot regler.
Citera
2010-09-09, 19:04
Medlem
Denoms avatar
Under samma förutsättningar som "matchprat" tycker jag.
Citera
2010-09-09, 20:21
Medlem
BigFatCones avatar
Tillåt mig tipsa om #politik på chatten.
Citera
2010-09-09, 20:37
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Tillåt mig tipsa om #politik på chatten.

Visst, men om du nu tittar på den Maria Wetterstrand tråd som finns i PI så fungerar den ju väldigt bra. Trots att det finns en tendens till chatt/one-liners där.

Regler måste väl rimligtvis tolkas efter från vad andemeningen är, inte vara rigida och ett självändamål? Visst är det FB som bestämmer men om nu användare har ett önskemål så kan det väl åtminstone beaktas, och om önskemålet avslås kan man kanske förvänta sig en motivation?
Citera
2010-09-09, 21:15
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Visst, men om du nu tittar på den Maria Wetterstrand tråd som finns i PI så fungerar den ju väldigt bra. Trots att det finns en tendens till chatt/one-liners där.

Regler måste väl rimligtvis tolkas efter från vad andemeningen är, inte vara rigida och ett självändamål? Visst är det FB som bestämmer men om nu användare har ett önskemål så kan det väl åtminstone beaktas, och om önskemålet avslås kan man kanske förvänta sig en motivation?
Det fanns ett önskemål om att få ha chat trådar därför infördes chatten...Nu hänger inte jag så mycket i PI ändå men känns som att om sportfånarna kan klara sig till att chatta i chatten under matchen ska väl de som hänger i PI kunna göra det under de debatter som är kvar?
Citera
2010-09-09, 21:19
Medlem
najass avatar
Som hjälpmod i PI kan jag ge min syn på saken.

Jag har för det mesta låtit trådarna hållas tills dess TV-sändningen är över. Då går jag igenom och rensar bort chattandet. Alltså det som bara direkt kommenterar något som händer i bild. Det är rätt många kommentarer av typen: "fan vad han hostar" och "såg ni dofsingen i publiken". Dessa ryker.

I något fall har jag faktiskt suttit och realtidsmoddat någon av dessa debatter men då bara raderat +1och smileys och liknande meningslösheter och gått igenom tråden i efterhand enligt ovan.

Jag tycker nog dessutom att dessa trådar redan har en lite högre ribba vad gäller chatt-karaktär även efter rensning.

Tycker ni verkligen att ni inte fått diskutera lite friare i dessa trådar? Nu blev jag lite besviken för det har varit i alla fall min intention. Trådarna dör ju inte iom att debatten är slut så det måste dock vara lite klass på dem. Ergo: viss rensning

Kan ju dock inte svara för övriga PI-mods och det är inget vi diskuterat specifikt.
Senast redigerad av najas 2010-09-09 kl. 21:21.
Citera
2010-09-09, 21:19
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Det fanns ett önskemål om att få ha chat trådar därför infördes chatten...Nu hänger inte jag så mycket i PI ändå men känns som att om sportfånarna kan klara sig till att chatta i chatten under matchen ska väl de som hänger i PI kunna göra det under de debatter som är kvar?

Med all respekt så är det trots allt en skillnad. Om du tittar i senaste Maria Wetterstrand tråden i PI så ser du att den har en mix av genomtänkta inlägg samt one-liners och lite chatt. Det är en hybridtråd som kan ha läsvärde och diskussionsvärde ett bra tag efter "debatten" är avslutad.

En fotbollsmatch kan ju också ha intressant diskussion men det är mer tveksamt och mer av 100% chatt. "han passade höger, han borde ha passat Zlatan".
Citera
2010-09-09, 21:24
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Kan ju dock inte svara för övriga PI-mods och det är inget vi diskuterat specifikt.

Hmm, ja det är andra mods som fick mig att posta här för en öppen diskussion. Det är ointressant vilka mods eftersom regler bara efterlevts. Men jag anser att man måste kunna vara flexibel i vissa enstaka trådar som är av "live" karaktär. Jag vill som sagt bara ha en öppen diskussion och inte diskutera enskilda moderatorsåtgärder.
Citera
2010-09-10, 01:26
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Som hjälpmod i PI kan jag ge min syn på saken.

Jag har för det mesta låtit trådarna hållas tills dess TV-sändningen är över. Då går jag igenom och rensar bort chattandet. Alltså det som bara direkt kommenterar något som händer i bild. Det är rätt många kommentarer av typen: "fan vad han hostar" och "såg ni dofsingen i publiken". Dessa ryker.

I något fall har jag faktiskt suttit och realtidsmoddat någon av dessa debatter men då bara raderat +1och smileys och liknande meningslösheter och gått igenom tråden i efterhand enligt ovan.

Jag tycker nog dessutom att dessa trådar redan har en lite högre ribba vad gäller chatt-karaktär även efter rensning.

Tycker ni verkligen att ni inte fått diskutera lite friare i dessa trådar? Nu blev jag lite besviken för det har varit i alla fall min intention. Trådarna dör ju inte iom att debatten är slut så det måste dock vara lite klass på dem. Ergo: viss rensning

Jag tycker helt klart att modereringen har varit mindre sträng i debatt-trådarna. Good job!
Citera
2010-09-12, 19:14
Moderator
skunkensunes avatar
Jag personligen ogillar chat och oneliners i trådar en hel del då jag tycker detta sänker kvaliteten på diskussionen ordentligt. Det finns som sagt en chat som går utmärkt att använda i det fall man vill kommentera sändningen live. Enkelt uttryckt tar man "HUR" det debatteras (i tv-programmet) i chatten och "VAD" i forumet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in