• 1
  • 2
2010-09-09, 14:37
Medlem
Min tjej har rika föräldrar och hon har fått en present på hennes 25-årsdag förra året. Ett betalt städabonnemang via Hemfrid.

Dock så håller abonnemanget på att ta slut. Vi är ganska nöjda med deras tjänst men det har hänt en sak som gör att jag började undra om vi ska fortsätta med dem eller byta

Tipsade en bekant om hemstädning och han googlade städhjälp i Stockholm på Google och fann ett bolag som han nu använder.

Han valde bolaget Strykfritt.se pga att de är mycket billigare än Hemfrid. Han varit hemma hos honom och de städar helt OK, lite bättre än hemma hos mig faktiskt ;-)...

Så jag började googla och hittade ännu en lite billigare variant. Ett lettiskt bolag som heter renthosdej.se som bara har inhyrd arbetskraft från Lettland.

Och nu till min fråga. Bör jag byta och i så fall till vad? Har pratat med Strykfritt. Min kompis städerska är helt fullbokad. Så de rekommenderar en ny städerska. Vad gör jag om hon inte alls är så bra som vår från Hemfrid. Vill inte stå där utan städerska helt plötsligt.

De duktiga verkar ha jobb 24/7.

Vågar jag lita på Strykfritt? Ja, det gör jag. Men ska jag prova den ännu billigare lettiska varianten? Skillnaden är minimal, kanske 10 kr i timmen - men det blir ett antal hundralappar per år.

De har inhyrd personal så jag är lite skraj där. Strykfritt.se hade också inhyrd personal men har bara egen fast personal idag och det känns tryggare tror jag.

Vad tycker ni?

Vad ska jag göra?

Tjejen vill ha kvar Hemfrid men de kostar 320 kr i timmen medan Strykfritt tar 239 kr för samma tjänst.

Ge råd.
Citera
2010-09-09, 14:44
Medlem
BlackDalihas avatar
Städa upp din egen skit god damn it!
Citera
2010-09-09, 15:07
Medlem
Glengarnocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackDaliha
Städa upp din egen skit god damn it!

Bara för du inte har råd att anlita städhjälp!
Citera
2010-09-09, 15:48
Medlem
BlackDalihas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glengarnock
Bara för du inte har råd att anlita städhjälp!

Alla med jobb heltid har råd med städhjälp skulle jag vilja påstå. Det är mer en prioriteringsfråga men för mig är det mer en principsak. Ens hem är ens eget, klarar man inte av att städa kanske man har köpt för stort hus. Jag tycker det är fel att friska människor köper städ/tvätt-hjälp.
Citera
2010-09-09, 18:57
Medlem
Glengarnocks avatar
Citat:
Alla med jobb heltid har råd med städhjälp skulle jag vilja påstå. Det är mer en prioriteringsfråga men för mig är det mer en principsak. Ens hem är ens eget, klarar man inte av att städa kanske man har köpt för stort hus. Jag tycker det är fel att friska människor köper städ/tvätt-hjälp.

Jag ser inga som helst fel med att anlita det. Varför göra tråkiga saker själv när andra kan göra det åt en!
Citera
2010-09-09, 21:13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abdullah
Min tjej har rika föräldrar och hon har fått en present på hennes 25-årsdag förra året. Ett betalt städabonnemang via Hemfrid.

Dock så håller abonnemanget på att ta slut. Vi är ganska nöjda med deras tjänst men det har hänt en sak som gör att jag började undra om vi ska fortsätta med dem eller byta

Tipsade en bekant om hemstädning och han googlade städhjälp i Stockholm på Google och fann ett bolag som han nu använder.

Han valde bolaget Strykfritt.se pga att de är mycket billigare än Hemfrid. Han varit hemma hos honom och de städar helt OK, lite bättre än hemma hos mig faktiskt ;-)...

Så jag började googla och hittade ännu en lite billigare variant. Ett lettiskt bolag som heter renthosdej.se som bara har inhyrd arbetskraft från Lettland.

Och nu till min fråga. Bör jag byta och i så fall till vad? Har pratat med Strykfritt. Min kompis städerska är helt fullbokad. Så de rekommenderar en ny städerska. Vad gör jag om hon inte alls är så bra som vår från Hemfrid. Vill inte stå där utan städerska helt plötsligt.

De duktiga verkar ha jobb 24/7.

Vågar jag lita på Strykfritt? Ja, det gör jag. Men ska jag prova den ännu billigare lettiska varianten? Skillnaden är minimal, kanske 10 kr i timmen - men det blir ett antal hundralappar per år.

De har inhyrd personal så jag är lite skraj där. Strykfritt.se hade också inhyrd personal men har bara egen fast personal idag och det känns tryggare tror jag.

Vad tycker ni?

Vad ska jag göra?

Tjejen vill ha kvar Hemfrid men de kostar 320 kr i timmen medan Strykfritt tar 239 kr för samma tjänst.

Ge råd.

Om jag var du skulle jag ta strykfritt. Du säger ju själv att din bekant anlitar dem och får minst lika bra städning som ni har fått hos hemfrid. Samtidigt är prisskillnaden liten mot det lettiska alternativet. Då är det väl inte mycket att fundera på? Jag ser inget problem med att betala för städning, däremot tror jag inte på att småsnåla. Du vet ju inte hur letterna är, däremot har du åtminstone en referens på strykfritt.
Citera
2010-09-09, 21:36
Medlem
Snurrens avatar
Mycket hänger på personen som städar. Jag har anlitat en stor firma ett antal gånger och resultatet skilde sig mycket åt kan jag säga. Dock ska man inte vara rädd för att klaga eller be att få byta städhjälp. När jag väl gjorde det visade det sig att jag inte var ensam om att ha klagat på den personen, hon hade fått sluta p g a många klagomål.
Citera
2010-09-09, 21:45
Medlem
Heads avatar
Citat:

Men bygghjälp, barnpassning, utbildning osv är helt okej att leja ut till andra...

Jag ser städningen av mitt hem som en tämligen obetydlig grej i förhållande till vad man låter andra personer sköta åt en...
Citera
2010-09-09, 22:05
Medlem
BlackDalihas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Head
Men bygghjälp, barnpassning, utbildning osv är helt okej att leja ut till andra...

Jag ser städningen av mitt hem som en tämligen obetydlig grej i förhållande till vad man låter andra personer sköta åt en...

Jag tänker såhär: Ju mer saker jag kan göra själv desto friare känner jag mig. Jag anlitar kanske en gubbe som drar el, eller en tandläkare för att laga tänder just för att DE kan något jag inte kan. Att betala för städhjälp, som man kan göra själv, är bara trams o dumheter

Hmm, kanske jag ska köpa matningshjälp eller en människa som får rasta min hund... Ja, hoppas du förstår vad jag menar..
Citera
2010-09-10, 00:58
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Jag tänker såhär: Ju mer saker jag kan göra själv desto friare känner jag mig. Jag anlitar kanske en gubbe som drar el, eller en tandläkare för att laga tänder just för att DE kan något jag inte kan. Att betala för städhjälp, som man kan göra själv, är bara trams o dumheter

Hmm, kanske jag ska köpa matningshjälp eller en människa som får rasta min hund... Ja, hoppas du förstår vad jag menar..
Vad är problemet med att anlita en kock eller att ha någon som rastar hunden åt en?
Tid är det enda alla har lika mycket av och därför är det inte konstigt att folk väljer att leja bort göromål oavsett hur lätta eller komplicerade de är av den enkla anledningen att man slipper ytterligare ett "obligatoriskt" moment i sin vardag.
Istället för att städa så kanske man väljer att göra något annat för att man har tid som man inte annars skulle haft, det om något är väl frihet?
Friheten att välja vad man vill göra.
Citera
2010-09-10, 11:44
Medlem
Snurrens avatar
Nu har det dessutom visat sig att det inte kostar staten något med RUT-avdraget. Dessutom får dessa städare (oftast kvinnor) riktiga anställningsförhållanden med pensionspoäng, försäkring och sjukförsäkring. Alla är vinnare. Jag förstår inte att det ska vara skamligt att få sitt hem städat, problemet är nog oftare att de som hyr in sina städerskor svart behandlar dem nedlåtande (ni ser väl på "Kvalster" på SVT måndagar? ) På Östemalm heter det att man har "en liten polska" och den polskan behandlas ytterst nedlåtande många gånger.

Jag vet flera pensionärer som hellre tar in en städfirma än låter sig hjälpas av hemtjänsten. Hemtjänsten har en regelbok tjock som bibeln. Dom ska inte........ Jag förstår dem. Som det är nu behöver det inte bli dyrare heller, och många gånger är städarna från städfirmorna bättre på att städa än hemtjänstpersonalen.
Citera
2010-09-10, 12:39
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Nu har det dessutom visat sig att det inte kostar staten något med RUT-avdraget. Dessutom får dessa städare (oftast kvinnor) riktiga anställningsförhållanden med pensionspoäng, försäkring och sjukförsäkring. Alla är vinnare. Jag förstår inte att det ska vara skamligt att få sitt hem städat, problemet är nog oftare att de som hyr in sina städerskor svart behandlar dem nedlåtande (ni ser väl på "Kvalster" på SVT måndagar? ) På Östemalm heter det att man har "en liten polska" och den polskan behandlas ytterst nedlåtande många gånger.

Jag vet flera pensionärer som hellre tar in en städfirma än låter sig hjälpas av hemtjänsten. Hemtjänsten har en regelbok tjock som bibeln. Dom ska inte........ Jag förstår dem. Som det är nu behöver det inte bli dyrare heller, och många gånger är städarna från städfirmorna bättre på att städa än hemtjänstpersonalen.

Jag skulle själv absolut kunna tänka mig att hyra in någon som städade åt mig, speciellt om jag hade en större lägenhet än vad jag har just nu. Dessutom skulle det kännas otroligt mycket bättre att hyra in någon vitt än svart. Jag är inte så känslig vad gäller svartarbete, men det är rätt tragiskt när nästan en hel yrkesgrupp bara består av väldigt lågavlönade svartarbetande kvinnor... Det är liksom på en annan nivå än att be en vän om hjälp eller göra något svart tillfälligt.

En bekant var hemma hos en av Sveriges absolut rikaste människor och levererade och monterade en möbel. Ute i den Djursholms-villan hade de en thailändsk hushållerska som inte verkade prata mer än några stavelser svenska och som fick sig minst en utskällning under den korta tiden han var där. Hon svarade i telefonen när det ringde och det var inte okej. Det är rätt tragiskt. Människor med bokstavligt talat miljarder på banken... Undras om de kör hemfrid eller motsvarande nu? Det känns tveksamt, det lär ju inte ha handlat primärt om pengar i deras fall ens till att börja med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in