2010-09-09, 14:08
Medlem
Skyishs avatar
Hej. Jag använder mig av en skoldator, en HP ProBook 6450b. När jag skulle hem så stängde jag av datorn, men fällde ner locket innan den avslutats helt.. Vilket jag tror resulterade i följade problem.
När jag nu startar om datorn så piper den till varannan sekund. Sedan så kommer texten "Media test failure check cable" upp. Därefter så ersätts den med texten "Non-System disk or disk error replace and strike any key when ready". Vad har jag gjort för fel? Har inte slagit i datorn eller någonting.. Det är för övrigt en helt ny dator. Använde mig av HP:s support och dom sade till mig att köra ett s.k Hårddisktest, nåväl. När jag skulle testa så kom orden "Hard Disk Test Failed" Disk has not been installed" upp. Vad är fel och vad kan jag göra åt saken? Är inte alls bra på att öppna upp datorn och så vidare.. Men om någon guidar mig genom det så finns det en möjlighet. Tacksam för svar.

Citera
2010-09-09, 14:14
Medlem
Harry-Browns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyish
Hej. Jag använder mig av en skoldator, en HP ProBook 6450b. När jag skulle hem så stängde jag av datorn, men fällde ner locket innan den avslutats helt.. Vilket jag tror resulterade i följade problem.
När jag nu startar om datorn så piper den till varannan sekund. Sedan så kommer texten "Media test failure check cable" upp. Därefter så ersätts den med texten "Non-System disk or disk error replace and strike any key when ready". Vad har jag gjort för fel? Har inte slagit i datorn eller någonting.. Det är för övrigt en helt ny dator. Använde mig av HP:s support och dom sade till mig att köra ett s.k Hårddisktest, nåväl. När jag skulle testa så kom orden "Hard Disk Test Failed" Disk has not been installed" upp. Vad är fel och vad kan jag göra åt saken? Är inte alls bra på att öppna upp datorn och så vidare.. Men om någon guidar mig genom det så finns det en möjlighet. Tacksam för svar.

Har också fått exakt den texten, gjort hårddisktest och fått samma resultat på det med. Den enda lösningen jag kunde få fram var att installera om operativsystemet.

Frågade datorläraren i skolan och han sa nåt om att hårddisken var kaputt och inte svarade alls eller liknande.

Innan jag bytte OS så satte jag in en ny hårddisk men det fungerade inte, dock kunde jag nu slutföra hårddisktestet men fortfarande inte få igång datorn.

Det positiva är väl att datorn är rätt ny så att du inte förlorar så jättemycket om du ominstallerar operativsystemet
Citera
2010-09-09, 21:49
Medlem
Nights avatar
Tror inte att det är hårddisken som är paj men om du måste byta den så hittar du instruktionerna på sidorna 75 till 77 i service manualen nedan.

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport...Fc02217222.pdf
Citera
2010-09-10, 19:29
Medlem
Skyishs avatar
Lämnade in den på skolans service och dom sa att det mycket riktigt var fel på hårddisken, så dom skickade efter en ny. Laptops är verkligen ömtåliga.. nåja. Ha en riktigt bra helg alla !

Tråd kan låsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in