2010-09-09, 16:22
Medlem
connyjonnyronnyochsonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Har du något annat språk än svenska som modersmål?

Jag såg en såg, jag bröt ett ben i mitt ben, får får får, mitt ex läste sitt ex av dagstidningen, jag tar hellre gift än är gift... Du förstår väl samtliga exempel?

På vilket sätt menar du att ordet ex blir värdelöst? När jag träffade mitt ex i går så berättade hon att hon saknade mig. Tycker du att det är en svårtolkad mening?
Snälla lyssna till vad jag säger istället! Jag har inget annat modersmål än svenska.
Visst begriper jag alla meningarna men är det korrekt att säga mitt ex??

Var inte nedlåtande utan fundera ut varför det är korrekt att säga mitt ex och inte min ex, mitt ex-flickvän säger du inte! Om du skulle säga att du har bränt upp ditt hus så köper jag att du säger ditt ex, Det här är mitt ex...det brann upp! Om du säger att din båt har brunnit upp så köper jag snarare att du säger, Det här är min ex...hon brann upp!
Visst skitlöjliga exempel men försök förstå vad jag menar istället! Varför blir du irriterad över att jag lobbar för att jag kan ha fel?

EDIT: Eller såhär då!

Jag träffade mitt ex- igår och vi åkte till mitt ex- och där gick vi på bio sen åkte vi till mitt ex- och såg Oskar som spelade med sitt ex- för att slutligen åka hem till mitt-ex för att ha sex och nu är vi ihop igen!
Det är obegripligt...

Jag träffade mitt ex-flickvän igår och vi åkte till mitt ex-landställe och där gick vi på bio sen åkte vi till mitt ex-jobb och såg Oskar spela med sitt ex-band för att slutligen åka hem till mitt ex-lägenhet för att ha sex och nu är vi ihop igen!
Senast redigerad av connyjonnyronnyochsonny 2010-09-09 kl. 16:38.
Citera
2010-09-09, 16:47
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Att säga Min Ex, då låter man som en blatte. Det går inte för sig.

Kunde inte sagt det bättre själv, bäste Herr Fritz!

"Mitt ex" heter det naturligtvis - i alla lägen!
Citera
2010-09-09, 16:49
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av connyjonnyronnyochsonny
Fast man tar ju bara bort ordet flickvän/pojkvän av bekvämlighet, alla syftar ju på sin pojkvän när de säger sitt ex! Men hur får då ordet ex ett ett-genus??
Man tar inte bort någonting. Ordet "ex" är ett fullvärdigt ord i sig, helt oberoende av de andra orden, som också finns, "ex-pojkvän/flickvän". Men ordet "ex" är ingen förkortning av "ex-pojkvän/flickvän", det är ett helt eget ord.

Du kan inte hålla på och analysera ord och meningar som att de "egentligen" är någonting annat än det som syns och hörs. Rådatan du har är ordet "ex", då kan du inte hitta på att ordet "egentligen" är "ex-pojkvän/flickvän".
Citera
2010-09-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Man tar inte bort någonting. Ordet "ex" är ett fullvärdigt ord i sig, helt oberoende av de andra orden, som också finns, "ex-pojkvän/flickvän". Men ordet "ex" är ingen förkortning av "ex-pojkvän/flickvän", det är ett helt eget ord.

Du kan inte hålla på och analysera ord och meningar som att de "egentligen" är någonting annat än det som syns och hörs. Rådatan du har är ordet "ex", då kan du inte hitta på att ordet "egentligen" är "ex-pojkvän/flickvän".
Låter vettigt!
Men då är alltså korrekt att utgå från att man alltid säger mitt ex som är en förkortning på ??expired?? ??exit??, och ett ex oavsett vilket ord det är man menar?
Citera
2010-09-09, 17:20
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Snälla lyssna till vad jag säger istället! Jag har inget annat modersmål än svenska.
Visst begriper jag alla meningarna men är det korrekt att säga mitt ex??

Var inte nedlåtande utan fundera ut varför det är korrekt att säga mitt ex och inte min ex, mitt ex-flickvän säger du inte! Om du skulle säga att du har bränt upp ditt hus så köper jag att du säger ditt ex, Det här är mitt ex...det brann upp! Om du säger att din båt har brunnit upp så köper jag snarare att du säger, Det här är min ex...hon brann upp!
Visst skitlöjliga exempel men försök förstå vad jag menar istället! Varför blir du irriterad över att jag lobbar för att jag kan ha fel?
Jag är inte nedlåtande, jag frågade om du hade ett annat modersmål än svenska för att fundera på om det kanske var därför du tyckte att det var svårt att förstå hur ordet "ex" kan ha ett annat genus än ordet "flickvän" med prefixet "ex-".

Det är alltså inte så att du bara säger prefixet "ex-", utan ordet "ex". Du skalar inte bort "-flickvän" från ordet "exflickvän", utan du byter ut ordet "exflickvän" mot ordet "ex". Bara för att ordet ex består av samma två bokstäver som prefixet ex- betyder det inte att det är samma sak.

Citat:
EDIT: Eller såhär då!

Jag träffade mitt ex- igår och vi åkte till mitt ex- och där gick vi på bio sen åkte vi till mitt ex- och såg Oskar som spelade med sitt ex- för att slutligen åka hem till mitt-ex för att ha sex och nu är vi ihop igen!
Det är obegripligt...

Jag träffade mitt ex-flickvän igår och vi åkte till mitt ex-landställe och där gick vi på bio sen åkte vi till mitt ex-jobb och såg Oskar spela med sitt ex-band för att slutligen åka hem till mitt ex-lägenhet för att ha sex och nu är vi ihop igen!
Har du, på fullaste allvar, någonsin sagt eller skrivit exlandställe, exjobb, exband eller exlägenhet? Eller sagt ex och menat något av detta?

Tycker du att meningen blir mer lättförståelig om du skulle skriva "min ex" i stället för "mitt ex" när det handlade om flickvän och lägenhet? För om du inte tycker det så verkar ditt exempel mer än lovligt irrelevant...

Som slutkläm vill jag bara säga buffalo buffalo buffalo [...] och combien sont ces 606 saucissons-ci.
Citera
2010-09-09, 17:22
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Låter vettigt!
Men då är alltså korrekt att utgå från att man alltid säger mitt ex som är en förkortning på ??expired?? ??exit??, och ett ex oavsett vilket ord det är man menar?
Nej. Säger någon "mitt ex" så får du känna av situationen och avgöra om det är mest troligt att de talar om sin förra partner, eller kanske sitt exemplar av någonting.
Citera
2010-09-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Anser du att det (t.ex. ex-man) är att betrakta som en sammansättning eller en avledning? Med tanke på detta ex är så "självständigt", menar jag. Prefix är ju inte det. Om man anser att ex- här är ett prefix, måste man då inte tillstå att ett ex ändå ligger nära en förkortning av något längre uttryck och inte bara ett självständigt substantiv som kan ingå som förled i en sammansättning?
Citera
2010-09-09, 18:49
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Anser du att det (t.ex. ex-man) är att betrakta som en sammansättning eller en avledning? Med tanke på detta ex är så "självständigt", menar jag. Prefix är ju inte det. Om man anser att ex- här är ett prefix, måste man då inte tillstå att ett ex ändå ligger nära en förkortning av något längre uttryck och inte bara ett självständigt substantiv som kan ingå som förled i en sammansättning?
Är det relevant? Det beter sig ju oavsett som vilket substantiv som helst.
Citera
2010-09-09, 19:45
Medlem
Egon3s avatar
Här är förra tråden i ämnet uppbrutna bilateralt personliga allianser:
Ord för någon man skilt sig från
Citera
2010-09-10, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Här är förra tråden i ämnet uppbrutna bilateralt personliga allianser:
Ord för någon man skilt sig från
Tack!
Tyvärr helt oanvändbar...ser den nu som min ex
Citera
2010-09-16, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
"Ex" står för "expired"

Jag säger Mitt ex, men jag säger min ex-pojkvän/ex-flickvän.
Samma sak som att man säger "ett bord" men man säger "en bordsduk", det ändrar betydelse.

Mm jupp. Jag haller med. Eller sa valjer jag att saga "Min fore detta..", vilket ar mer svenskt.
Citera
2010-09-16, 02:21
Medlem
Gotts avatar
Citat:
Jag träffade mitt ex idag och vi åt middag och såg en pjäs! Det kan bara inte vara rätt...snälla säg att det inte är rätt!

Det är rätt! Muhahaha

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in