Citat:
Ursprungligen postat av connyjonnyronnyochsonny
Snälla lyssna till vad jag säger istället! Jag har inget annat modersmål än svenska.
Visst begriper jag alla meningarna men är det korrekt att säga mitt ex??
Var inte nedlåtande utan fundera ut varför det är korrekt att säga mitt ex och inte min ex, mitt ex-flickvän säger du inte! Om du skulle säga att du har bränt upp ditt hus så köper jag att du säger ditt ex, Det här är mitt ex...det brann upp! Om du säger att din båt har brunnit upp så köper jag snarare att du säger, Det här är min ex...hon brann upp!
Visst skitlöjliga exempel men försök förstå vad jag menar istället! Varför blir du irriterad över att jag lobbar för att jag kan ha fel?
Jag är inte nedlåtande, jag frågade om du hade ett annat modersmål än svenska för att fundera på om det kanske var därför du tyckte att det var svårt att förstå hur ordet "ex" kan ha ett annat genus än ordet "flickvän" med prefixet "ex-".
Det är alltså inte så att du bara säger prefixet "ex-", utan ordet "ex". Du skalar inte bort "-flickvän" från ordet "exflickvän", utan du byter ut ordet "exflickvän" mot ordet "ex". Bara för att ordet ex består av samma två bokstäver som prefixet ex- betyder det inte att det är samma sak.
Citat:
EDIT: Eller såhär då!
Jag träffade mitt ex- igår och vi åkte till mitt ex- och där gick vi på bio sen åkte vi till mitt ex- och såg Oskar som spelade med sitt ex- för att slutligen åka hem till mitt-ex för att ha sex och nu är vi ihop igen!
Det är obegripligt...
Jag träffade mitt ex-flickvän igår och vi åkte till mitt ex-landställe och där gick vi på bio sen åkte vi till mitt ex-jobb och såg Oskar spela med sitt ex-band för att slutligen åka hem till mitt ex-lägenhet för att ha sex och nu är vi ihop igen!
Har du, på fullaste allvar, någonsin sagt eller skrivit exlandställe, exjobb, exband eller exlägenhet? Eller sagt ex och menat något av detta?
Tycker du att meningen blir mer lättförståelig om du skulle skriva "min ex" i stället för "mitt ex" när det handlade om flickvän och lägenhet? För om du inte tycker det så verkar ditt exempel mer än lovligt irrelevant...
Som slutkläm vill jag bara säga buffalo buffalo buffalo [...] och combien sont ces 606 saucissons-ci.