2010-09-09, 13:21
Medlem
connyjonnyronnyochsonnys avatar
Har haft den här diskussionen i åratal nu!
Jag har alltid påstått att man ska säga till exempel "Min ex ringde idag och vi pratade om blablabla" istället för det mer uppenbara "Mitt ex ringde idag..."
Det låter ju bättre att säga mitt men detta kan väl ändå inte stämma?! Man syftar väl på exempelvis min ex-flickvän eller min ex-pojkvän! Man säger ju aldrig mitt flickvän eller mitt pojkvän.

Har dessutom diskuterat vad x står för och med risk för att bli slagen på fingrarna så påstår jag att det är lånat från engelskan där man syftar på sin överkryssade föredetta, alternativt "den vi inte pratar om".
Har i och för sig fått höra att det skulle stå för extraordinära men det var ingen stjärna som sa direkt!

Såå...kära flashbackare med diverse experter, vad säger man nu då?
Citera
2010-09-09, 13:24
Bannlyst
Jag säger alltid mitt ex.
Min ex låter helt enkelt bara fel.
Att säga mitt kompis, mitt förra bästis låter ju inte heller alls rätt men man ser väl sitt ex som ett objekt, en sak i det fårgångna som man trycker ned genom att inte behandla det som något mänskligt?

Mitt ex..
Citera
2010-09-09, 13:26
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av connyjonnyronnyochsonny
Har haft den här diskussionen i åratal nu!
Jag har alltid påstått att man ska säga till exempel "Min ex ringde idag och vi pratade om blablabla" istället för det mer uppenbara "Mitt ex ringde idag..."
Det låter ju bättre att säga mitt men detta kan väl ändå inte stämma?! Man syftar väl på exempelvis min ex-flickvän eller min ex-pojkvän! Man säger ju aldrig mitt flickvän eller mitt pojkvän.

Har dessutom diskuterat vad x står för och med risk för att bli slagen på fingrarna så påstår jag att det är lånat från engelskan där man syftar på sin överkryssade föredetta, alternativt "den vi inte pratar om".
Har i och för sig fått höra att det skulle stå för extraordinära men det var ingen stjärna som sa direkt!

Såå...kära flashbackare med diverse experter, vad säger man nu då?

Jag har hört att det står för expired. Huruvida detta är sant eller folketymologi låter jag vara osagt.

Istället för ex säger jag alltid "min före detta ..."
Citera
2010-09-09, 13:27
Medlem
AlexOnTops avatar
"Ex" står för "expired"

Jag säger Mitt ex, men jag säger min ex-pojkvän/ex-flickvän.
Samma sak som att man säger "ett bord" men man säger "en bordsduk", det ändrar betydelse.
Citera
2010-09-09, 13:27
Bannlyst
Att säga Min Ex, då låter man som en blatte. Det går inte för sig.
Citera
2010-09-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Att säga Min Ex, då låter man som en blatte. Det går inte för sig.
Håller med dig och ovanstående men det jag undrar över är om det är korrekt eller inte på svensk-svenska? Det låter ju inte särskilt bra att säga mitt ex men samtidigt så är det väl så att man syftar på just en människa och då borde det ju bli min ex-flickvän!?!

Expired!!! Givetvis är det expired...tack!
Citera
2010-09-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
"Ex" står för "expired"

Jag säger Mitt ex, men jag säger min ex-pojkvän/ex-flickvän.
Samma sak som att man säger "ett bord" men man säger "en bordsduk", det ändrar betydelse.
Är det inte alltid så att man ändrar en och ett för det sista ordet i sammansatt ord exempelvis: ett bord, en duk = en bordsduk eller : en banan, ett skal = ett bananskal. Om det är på det viset borde ju en ex-flick/pojkvän vara det korrekta? Jag undrar nu alltså...
Citera
2010-09-09, 13:40
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av connyjonnyronnyochsonny
Håller med dig och ovanstående men det jag undrar över är om det är korrekt eller inte på svensk-svenska? Det låter ju inte särskilt bra att säga mitt ex men samtidigt så är det väl så att man syftar på just en människa och då borde det ju bli min ex-flickvän!?!
Ordet är "ex". Du säger inte "ex-pojk/flickvän", du säger "ex". "Ex" är normalt neutrum på all svenska jag har hört. Man kan inte börja snacka om ord man faktiskt inte säger.
Citera
2010-09-09, 13:49
Medlem
NollFemNollFems avatar
Klart man säger "Mitt ex". Om man däremot vill precisera könet så får man lika självklart byta till "Min ex-flickvän". Allt annat låter ju (och brukar därmed vara) helfel.

Förövrigt så hävdar jag att prefixet Ex kommer från latinet (och inte engelskan) där det bland annat används i betydelsen från/ut ur.
Citera
2010-09-09, 13:54
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Klart man säger "Mitt ex". Om man däremot vill precisera könet så får man lika självklart byta till "Min ex-flickvän". Allt annat låter ju (och brukar därmed vara) helfel.

Förövrigt så hävdar jag att prefixet Ex kommer från latinet (och inte engelskan) där det bland annat används i betydelsen från/ut ur.

Ex är ett prefix i svenskan.
Ex-, e- Ur, bort, ut - Exstirpation

Du har så rätt, men jag tror det egentligen betyder samma sak, man kan ju trots allt se ett starkt samband mellan "ur, bort, ut" och "expired".
Citera
2010-09-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Stämmer bra. Engelskans exit kommer från latinets exire, 'gå ut' (av ire 'gå'), i tredje person singularis: exit.
Senast redigerad av In-Fredel 2010-09-09 kl. 13:58.
Citera
2010-09-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Ex är ett prefix i svenskan.
Ex-, e- Ur, bort, ut - Exstirpation

Du har så rätt, men jag tror det egentligen betyder samma sak, man kan ju trots allt se ett starkt samband mellan "ur, bort, ut" och "expired".
Det är exakt det här som jag anser stärker mitt argument (jag är inte en fena på grammatik dock), att ex är fullkomligt värdelöst helt ryckt ur sitt sammanhang om man inte ger en förklaring till vad det är man syftar på. Självklart fattar jag också att om nån är hjärtekrossad så snackar han inte om att hans ex-radio brann upp och i talspråk så begriper man vad han syftar på men jag vill bara ha det korrekta sättet att säga det på.
Ex har väl i och för sig blivit ett så vanligt ord att det egentligen bara betyder just ex/partner nu för tiden men jag påstår fortfarande att det borde vara korrekt att säga min ex. Helt enkelt för att man måste ha något att syfta på och då blir det...Min ex-flickvän!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in