• 1
  • 2
2010-09-09, 09:36
Medlem
Har beslutat mig för att hoppa av (folkhög)skolan när jag fått pengar från CSN om några veckor (jag behöver de pengarna för gamla räkningar m.m.). Jag vet att soc. finns, och bostadsbidrag, men utöver det? Min nya hyra ligger på ynka 2 500 kr men det är väl ungefär så mycket man får av soc.? Bara jag får ihop kring 4000 kr om månaden borde det fungera ok. Man ska inte vara kräsen.
Citera
2010-09-09, 10:23
Medlem
AV sov får man pengarna till hyra, alltså dina 2500, + det som räknas som minimum att leva på, så du kanske går ut 6000 i månaden eller nått sånt.

Men då får du ju inte redan ha några pengar eller andra tillgångar någonstans, för sånt ser dom och då får du inga pengar av dom.
Citera
2010-09-09, 11:02
Medlem
25TaLifes avatar
Tråkig inställning att du direkt ska söka soc, varför tar du inte tiden du har kvar på skolan för att söka jobb istället? Det finns jobb, 'man ska inte vara kräsen'
Citera
2010-09-09, 12:56
Medlem
Det är självklart ett alternativ, men det är högst osäkert att jag får jobb nu, varför det behövs något att falla tillbaka på - vetskapen om att jag åtminstone slipper hamna på gatan.

marthc: Danke.
Citera
2010-09-09, 18:26
Medlem
catlands avatar
Risken är att du faktiskt inte får ett öre - socialen tar nämligen med i beräkningen att du MEDVETET hoppat av skolan och därmed MEDVETET gjort så du förlorat din inkomst. Här dras det nämligen paralleller till karensdagarna i a-kassan när man själv säger upp sig, vilket är på runt 45-50 dagar.

Så du kan nog räkna med, tyvärr, att inte få några pengar alls för 40-50 dagar förutom just matnorm, som är på... runt 1300 kr.
Citera
2010-09-09, 19:16
Medlem
Så det är alltså omöjligt att hoppa av skolan för att tex söka jobb? Gatan är mitt enda alternativ? Det vore ju just fint.

Kan soc. bli snällare om man har depression och djup ångest på papper?
Citera
2010-09-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Har beslutat mig för att hoppa av (folkhög)skolan när jag fått pengar från CSN om några veckor (jag behöver de pengarna för gamla räkningar m.m.). Jag vet att soc. finns, och bostadsbidrag, men utöver det? Min nya hyra ligger på ynka 2 500 kr men det är väl ungefär så mycket man får av soc.? Bara jag får ihop kring 4000 kr om månaden borde det fungera ok. Man ska inte vara kräsen.
Tar du inte tillräckligt med poäng blir du kanske skyldig att betala tillbaka. Så tänk över om det där är det smartaste draget.

Du får mer än 4000 med en hyra på 2500.
Citera
2010-09-09, 19:26
Medlem
Är redan skyldig ett års CSN så det där är jag med på. Jag har kommit underfund med att jag inte klarar av att plugga så som jag mår... och jag hoppar gärna av snart så jag slipper ännu mer skulder.

Får väl kontakta soc. och be om klargörande i frågan.
Citera
2010-09-09, 19:38
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Så det är alltså omöjligt att hoppa av skolan för att tex söka jobb? Gatan är mitt enda alternativ? Det vore ju just fint.

Kan soc. bli snällare om man har depression och djup ångest på papper?

Japp, de kan bli snällare då. Något som mjukar upp soc är 1) VISA FRAMFÖRHÅLLNING och 2) HA EN PLAN.

Berätta att du inte kommer vara där långvarigt och ta genast kontakt med dem.
Citera
2010-09-09, 21:39
Medlem
Får försöka. Annars blir det gatan.
Citera
2010-09-09, 23:09
Medlem
catlands avatar
Ok, säg till så kan jag hjälpa dig med en ansökning.

Edit, hade tråkigt så jag fixade ihop lite. www.catland.se/ansokan.doc
Senast redigerad av catland 2010-09-09 kl. 23:15.
Citera
2010-09-09, 23:48
Medlem
Väldigt schysst där!! Tacksam är jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem