Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-08, 21:33
Medlem
Kort version: Lås skiten, låt frågor postas som separata trådar i Naturvetenskapliga uppgifter, dela upp detta delforum ytterligare för att hantera mängden trådar.

Lång version:

Tja, jag postar ibland i Den stora matematikuppgiftstråden och hjälper folk med lite matte när jag har tid och lust. Inte lika mycket som många andra där, men en del, tillräckligt mycket för att jag har utvecklat ett ogillande mot idén att ha en enda megatråd för småfrågor.

Problemen som jag ser det, är flera:

1: Det är väldigt svårt att veta huruvida någon redan har svarat på en fråga eller inte. Det händer ofta att jag läser tråden nån gång, kanske inte har kollat i den på en dag eller så, och ser att nån har skrivit en uppgift som dock har hamnat kanske en 3-4 sidor från slutet. Jag tänker, nämen den där uppgiften verkar ju intressant, och vill knåpa ihop ett svar. Men då måste jag först gå igenom alla sidor efter, inlägg efter inlägg, för att se om nån annan redan har svarat, (för tråden skulle bli ännu mer svåröverskådlig om alla upprepade vad andra sa hela tiden). Detta tar en massa tid, och resultatet blir många gånger att jag låter bli.

2: Relaterat till det förra, jag kan tänka mig att för frågeställare också finner det svårt att reda ut huruvida deras frågor fått svar eller inte. Om man får ett väldigt snabbt svar så funkar det väl, men alltsom oftast så har det hunnit postas några nya frågor eller svar därimellan. Förvisso kan man nog klara sig med "Mina citerade inlägg", men det förutsätter att folk citerar ordentligt, och att man inte själv har fått för många inlägg citerade under tiden så att säga. Uppföljare som citerar svaret och inte ursprungsfrågan kan vara lätta att missa. Om frågorna skrevs i egna trådar hade istället det räckt med en snabb blick på sina prenumerationer för att avgöra huruvida nåt nytt tillkommit om ens fråga.

3: I och för sig fortfarande relaterat till ovanstående, men tråden gör det omöjligt att få en överblick över alla (hyfsat nya) frågor som är obesvarade. Jag menar, nån kväll tänker jag, ja, man kan ju göra nån nytta idag och hjälpa lite folk med matte. Helst vill man då förstås hitta frågor som ingen annan har svarat på än. I delforumet Naturvetenskapliga uppgifter är det lätt, det är bara att gå till forumet, ögna sig ner för kolumnen med "Antal svar", och klicka sig in på trådarna med 0 svar för att kolla om det är något man kan bidra med. Men en liknande scanning igenom säg de 10 senaste sidorna av matematikuppgiftstråden är nästan omöjlig.

4: I de fall där det faktiskt blossar upp något som liknar en diskussion, är det nästan omöjligt att sätta sig in i den utan att ha hängt med från början. Jag menar, ibland sker typ följande meningsutväxling:
Användare A: "Hjälp mig med den här uppgiften, tack, [uppgift]"

Användare B: "Ja, men visst, gör såhär och såhär bara, klart"

Användare A: "Tack så mycket, jag tror jag förstår svaret, men jag undrar lite, varför kan man göra såhär och såhär i det och det steget som du gör?"

Användare B: "ja du, jag är inte helt säker, men jag tror det är såhär, tror det handlar om logaritmer och sånt, du får kanske fråga nån annan
Så kommer jag där, och tänker, fan, jag är ju expert på logaritmer! Jag borde nog kunna svara. Bara jag får se vad ursprungsfrågan var. Men för att jag då ska kunna göra det måste jag gå bakåt i tråden för att nysta upp en tre steg lång citeringskedja, som kanske i värsta fall sträcker sig över 10-20 sidor i tråden. Ja, det orkar man ju inte. Så resultatet blir att jag låter bli att skriva. Tråden dränker på ett effektivt sätt all diskussion och uppföljning, även i dem fall där det skulle behövas.

5: Och sist så tror jag det just nu är väldigt förvirrande att det inte finns några riktlinjer för vilka frågor som ska ställas med ny tråd och vilka frågor som ska skrivas i matematikuppgiftstråden. Det är ju inte så att forumet har blivit fritt från matteuppgiftstrådar i och med megatråden, utan dom finns fortfarande, många gånger "kortare" och "snabbare" frågor än frågorna som ställs i megatråden.

Problemet som tråden påstås lösa är att det finns så många korta trådar med 2-3 inlägg per tråd. Men detta ser jag inte som ett problem. Det hade kanske varit ett problem om delforumet också innehöll längre, mer "seriösa" trådar med riktigt diskussionsunderlag, men det gör det ju inte; dessa ligger i yttre forumet Fysik, matematik och teknologi. Och visst blir det så att alla dessa korta trådar att äldre trådar sjunker till botten ganska snabbt och drunknar, men jag menar, äldre frågor drunknar ju knappast mindre för att alla frågor läggs i en och samma tråd.

Och jag ser inte det som ett problem i sig att de flesta frågor som postas saknar egentligt diskussionsunderlag, om det vore ett så så skulle väl hela Naturvetenskapliga uppgifter tvingas stängas, och jag tror de flesta användare där är överens om att den fyller en viktig funktion.

Nä det som jag känner har hänt är lite ett resonemang som gått
- Fan, det postas så himla mycket frågor så att systemet med att ha delforum med trådar (som ju ändå är designat för det här med att separera parallella diskussioner) inte riktigt klarar av det, nya trådar sjunker till sida 2 för snabbt.

- Ja, du har så rätt. Jag vet! Vi buntar ihop alla frågor till en enda stor tråd, så kommer den aldrig sjunka bort, och alla kommer ha alla frågor ett klick bort!

- Fan vad smart du är! Skit i underforum, vem behöver sånt när man använda trådar? Så gör vi!
...

Jag inser dock att det är ett problem att trafikvolymen (i antal trådar) skulle bli väldigt hög i Naturvetenskapliga uppgifter. Men detta anser jag bäst skulle lösas genom att helt enkelt dela upp den ytterligare.

Så det jag föreslår är:

1) Lås Den stora matematikuppgiftstråden. (Och eventuellt också [url=https://www.flashback.org/t1209204]Den stora gymnasiefysiktråden[/ur], men den har jag inte så mycket personliga erfarenhet av.) Alla frågor ska postas som egna trådar. Om man har flera relaterade frågor så får man gärna lägga dem i samma tråd, typ nåt som heter "3 st frågor om räta linjens ekvation".

2) Dela upp Naturvetenskapliga uppgifter i två forum, ett typ "Matematiska uppgifter", ett "Övriga naturvetenskapliga uppgifter". (I praktiken, som det är nu, så betyder "Övrigt" uteslutande fysik, men det kanske inte nödvändigtvis behöver vara så).

3) Om behovs sen finns (på grund av för mycket trafik) kan det vara en poäng att dela upp "Matematiska uppgifter" ytterligare, till exempel i "Gymnasiematematik" och "Högskolematematik" eller liknande.

Jag är medveten om att jag föreslår två nya delforum, och att praxis är att jag tar upp 20 trådar som skulle platsa där, men i det här fallet tycker jag att det finns en sån överväldigande mängd trådar att välja på att jag tänker låta bli. (Bara genom att läsa titlarna på trådarna på första sidan i Naturvetenskapliga uppgifter i skrivandes stund anser jag mig sig 29 trådar som skulle passa i "Matematiska uppgifter", och 19 som skulle passa i "Övriga naturvetenskapliga uppgifter".

Så, kommentarer?
Senast redigerad av dbshw 2010-09-08 kl. 21:35.
Citera
2010-09-08, 21:57
Medlem
Caesarns avatar
Förstår inte tanken alls bakom tråden och varför den inte tagits bort. Den förra stora tråden togs ju bort just för att en dedikerad avdelning tillkom. Varför då ha en stor tråd i detta dedikerade forum när det skapades just för att få väck denna tråd?
Citera
2010-09-08, 22:26
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarn
Förstår inte tanken alls bakom tråden och varför den inte tagits bort. Den förra stora tråden togs ju bort just för att en dedikerad avdelning tillkom. Varför då ha en stor tråd i detta dedikerade forum när det skapades just för att få väck denna tråd?

Tanken bakom tråden får du fråga dess TS om. Jag skulle själv aldrig posta en fråga i en sådan tråd om det finns ett helt forum och jag har chansen att få läsare till en ny och obesvarad tråd. Men jag antar att folk lockas av det utlovade svaret inom 24 timmar.

Det är dessutom märkligt att hur man än vänder sig så har man röven bak. I Kemiforumet finns en samlingstråd och där postar folk nästan uteslutande utanför den. (och vi får klistra ihop) I Fysik finns ett helt underforum (som folk ofta missar) och där postas det friskt och frivilligt i en samlingstråd.

Obegripligt...

/Mod
Citera
2010-09-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Tanken bakom tråden får du fråga dess TS om. Jag skulle själv aldrig posta en fråga i en sådan tråd om det finns ett helt forum och jag har chansen att få läsare till en ny och obesvarad tråd. Men jag antar att folk lockas av det utlovade svaret inom 24 timmar.

TS är avstängd. (Och har för övrigt bara totalt tre inlägg i tråden, som nu har drygt 9000 svar totalt.) Och ja, 24 timmar är väl lockande, men det är ju inte så att så jättemånga frågor utanför tråden förblir obesvarade i 24 timmar. Och när dom gör det så är det för att dom är så nischade att ingen riktigt kan svara, knappast för att folk inte ser frågorna.

Men jag tror snarare anledningen till att folk postar i tråden är för att det kan se ut som att det är det som är normen (vilket det ju på sätt och vis är), och man vill följa kutym i underforumet i fråga. Användare som postar frågor tenderar ju i många fall bara vara "på besök" i forumdelen, i alla fall jämfört med dom som svarar som ofta frekventerar.

Men jag tror alltså att det här egentligen bara gör det sämre för alla inblandade, och att alla skulle bli glada (utom kanske trådstartaren, men han är som sagt avstängd ) om tråden låstes.
Senast redigerad av dbshw 2010-09-08 kl. 22:38.
Citera
2010-09-08, 22:48
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Men jag tror alltså att det här egentligen bara gör det sämre för alla inblandade, och att alla skulle bli glada (utom kanske trådstartaren, men han är som sagt avstängd ) om tråden låstes.

Jamen då låser vi väl aset och ser vad som händer då.

/Mod
Citera
2010-09-08, 23:01
Medlem
Otroligs avatar
Synd, jag tycker det var en riktigt bra tråd. Istället för att behöva bläddra igenom underforumet efter nya frågor var allting samlat på ett enda ställe. Det var valfritt om man ville göra inlägg i den stora tråden eller underforumet, och oftast tycker jag det var bättre att kunna ställa småfrågor i en stor tråd än att skapa nya trådar hela tiden - på samma sätt som det finns en enda tråd om opinionsundersökningar.

Som aktiv i NV-forumet ställer jag mig emot låsningen av en väldigt bra och väl fungerande tråd.
Citera
2010-09-08, 23:06
Medlem
spudwishs avatar
Är med på dina punkter helt och hållet, dbshw. Men... problemet med att svar/diskussioner är utspridda över grönjävligt många sidor kan överföras till enskilda trådar. Det ställs så många frågor varje dag att man flera skulle hamna på sidan 3 eller 4 och glömmas bort/negligeras på det sättet. Vad gäller att folk självreglerar och inte startar en ny tråd lin.alg när en redan finns och är aktuell, tja, jag har inte riktigt den tilltron till forumfolk längre. Fram tills idag har det varit så att man inte ska starta trådar utan posta i stora mattetråden, men inte faen har folk "lytt" det. På samma sätt kommer de inte självreglera sitt postande.

Förslaget om nya underforum skulle man kanske kunna omvandla till nåt motsvarande för trådar istället, dvs en stor tråd för varje gymnasiekurs (eller kanske en för ABC, en för DE), en för grundläggande högskolematte (envar, flervar, lin.alg) och slutligen en högre nivå.

Jag tycker stora tråden har varit skitbra och hjälpt mig mycket inför inlämningsuppgifter och tentor. Å andra sidan gör jag till skillnad från dbshw inga bidrag i form av svar
Citera
2010-09-08, 23:18
Medlem
QuantumFools avatar
Även jag tycker att det är synd att tråden stängdes. Den behövdes (och användes flitigt!) Problemet som TS pratar om (att behöva läsa igenom flera sidor för att se om en fråga har blivit besvarad) var helt enkelt ett icke-problem för mig. Om jag loggade in efter en tids frånvaro och såg att jag hade 5 olästa sidor i den tråden, sket jag helt enkelt i att läsa alla frågor och svar som jag missat, utan bläddrade fram till sista sidan och "började om" så att säga (endast besvara obesvarade frågor inom den sista sidan eller så).

Nu när den är stängd, är jag benägen att hålla med spudwish i att man istället kan skapa flera mindre "Den stora X-tråden", för olike nivåer på matematiken (och för den delen, fysiken).
Citera
2010-09-08, 23:31
Medlem
Otroligs avatar
Såg att det var lite över 9 000 inlägg i tråden innan den låstes. Hur många trådar av denna magnitud existerar på Flashback som egentligen inte kräver någon moderation? För mig känns det aningen radikalt att låsa en av forumets populäraste trådar, speciellt med tanke på min poäng ovan. Det är frivilligt att skriva sina problem i tråden, och det är likaså frivilligt att skapa en ny tråd om det känns bekvämare.

Angående att skapa flera trådar för olika delar av matematiken tror jag inte riktigt på det. Sanningen är ju att de flesta frågor ligger på C - D-nivå, och trådar kring andra områden skulle bli inaktiva. Jag vill återigen slå ett slag för att tråden öppnas på nytt igen - i alla fall tills detta har diskuterats igenom mer.
Citera
2010-09-08, 23:43
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Såg att det var lite över 9 000 inlägg i tråden innan den låstes. Hur många trådar av denna magnitud existerar på Flashback som egentligen inte kräver någon moderation?

Inte många. Men det har ju i ärlighetens namn varit en del chattande i tråden med. Men nivån på det har ju varit hyfsat rimlig, och inte krävt några större insatser.

Tråden kan ju vara låst tills vi enas om något, för det krävs ju enbart ett inlägg i den så ligger den i topp igen. Blir så hattigt annars. Låst. Upplåst. Låst igen...

/Mod
Citera
2010-09-08, 23:47
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Inte många. Men det har ju i ärlighetens namn varit en del chattande i tråden med. Men nivån på det har ju varit hyfsat rimlig, och inte krävt några större insatser.
Perfekt är tråden absolut inte, men om man ställer det i relation till tråden storlek och livslängd är det obefintligt med rena regelöverträdelser skulle jag vilja säga.

Citat:
Tråden kan ju vara låst tills vi enas om något, för det krävs ju enbart ett inlägg i den så ligger den i topp igen. Blir så hattigt annars. Låst. Upplåst. Låst igen...
Det har jag inga problem med, kan vi komma fram till ett vettigt konsensus är det bara bra.
Citera
2010-09-08, 23:48
Medlem
Citat:
Synd, jag tycker det var en riktigt bra tråd. Istället för att behöva bläddra igenom underforumet efter nya frågor var allting samlat på ett enda ställe.

Du har förstås använt tråden mer än jag, istället för att bläddra igenom underforumet behöver man bläddra igenom tråden istället. Och detta är jobbigare, eftersom man måste läsa igenom såväl svar som frågor.

Visst, jag medger att man måste klicka mer om alla frågorna är i egna trådar. Men det anser jag uppvägs av att man får överblick över ca 50 frågor på en gång, jämfört med ca 10 som det är nu, uppblandat med svar. (Detta med standardinställningarna för trådvisning).

Citat:
Det var valfritt om man ville göra inlägg i den stora tråden eller underforumet, och oftast tycker jag det var bättre att kunna ställa småfrågor i en stor tråd än att skapa nya trådar hela tiden - på samma sätt som det finns en enda tråd om opinionsundersökningar.

Skillnaden mot det tycker jag är att den tråden ligger i ett forum som faktiskt är fyllt av vettiga (nåja, inte alltid) trådar med bra diskussionsunderlag; och man vill inte låta rapporter om opinionsundersökningar (med efterföljande kommentarer mer av chatt-karaktär) störa detta. Så är inte fallet i NV-uppgifter, utan trådarna där har alla ungefär lika mycket diskussionsvärde (det vill säga noll).

Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Är med på dina punkter helt och hållet, dbshw. Men... problemet med att svar/diskussioner är utspridda över grönjävligt många sidor kan överföras till enskilda trådar. Det ställs så många frågor varje dag att man flera skulle hamna på sidan 3 eller 4 och glömmas bort/negligeras på det sättet.

Ja, men dom negligeras ju ändå mindre än om de sprids ut på 20 sidor med matte B-uppgifter som det är nu? Om inte annat så kan ju berörda parter se tråden via prenumerationer o dyl.

Citat:
Ursprungligen postat av QuantumFool
Även jag tycker att det är synd att tråden stängdes. Den behövdes (och användes flitigt!)

Citat:
Såg att det var lite över 9 000 inlägg i tråden innan den låstes. Hur många trådar av denna magnitud existerar på Flashback som egentligen inte kräver någon moderation? För mig känns det aningen radikalt att låsa en av forumets populäraste trådar, speciellt med tanke på min poäng ovan.

Fast jag tycker inte det är ett argument att säga att tråden var väldigt populär, och att den därför inte bör låsas. Det är ju inte så att vi ska förbjuda den form av aktivitet som försiggick där, utan bara förflytta den nån annanstans.

Citat:
Ursprungligen postat av QuantumFool
Om jag loggade in efter en tids frånvaro och såg att jag hade 5 olästa sidor i den tråden, sket jag helt enkelt i att läsa alla frågor och svar som jag missat, utan bläddrade fram till sista sidan och "började om" så att säga (endast besvara obesvarade frågor inom den sista sidan eller så).

Detta funkar förstås, men blir inte risken just att vissa frågor negligeras när de hamnar långt bak?

Citat:
Perfekt är tråden absolut inte, men om man ställer det i relation till tråden storlek och livslängd är det obefintligt med rena regelöverträdelser skulle jag vilja säga.

Fast den relevanta jämförelsen är väl hur många regelöverträdelser som sker i NV-uppgifter i övrigt, i förhållande till antal inlägg där? Vågar påstå att det ligger på ungefär samma nivå.

För att förtydliga lite, innan den här tråden hade jag ärligt lite svårt att se hur folk kunde tycka att formatet som det var idag var något bra; nu förstår jag det lite bättre. Jag tror dock fortfarande på allt det jag skrivit i trådstarten, och ser gärna att tråden förblir låst, men om det visar sig att ni andra överlag tycker annorlunda så böjer jag mig naturligtvis för det. But I don't like it!
Senast redigerad av dbshw 2010-09-09 kl. 00:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in