• 1
  • 2
2010-09-08, 19:50
Medlem
Hej!
Just nu har jag ett vanligt MC hos Nordea, samt ett MC Silver kreditkort.

Mitt frsta kostnadsfria r r p vg att ta slut och jag funderar p att byta upp mig till ett Visa Gold, Eurocard Platinum eller koppla ett kreditkort till mitt SAS Eurobonus kort.

D jag flyger en hel del med SAS s har jag ven tittat p deras erbjudanden.

Jag handlar en hel del dyra grejer s jag skulle f ihop en hel del pong p mina inkp.

Det jag funderar p r vilket av korten jag ska vlja, om jag verhuvudtaget ska byta?

Jag vill helst inte handla p kredit utan handlar varan (mest fr den extra frskringen som MC Silver ger) och s fort jag kommer hem betalar jag in pengarna. Finns denna mjlighet om jag anvnder mitt EB kort med ett kreditkort kopplat?

Vilket av korten har bst tckning?

Hjlp mig nu, ni som har koll
Citera
2010-09-08, 22:18
Medlem
Vad det gller bonuspong och flygresor har jag bst erfarenhet med amex, men p senare tid har jag upptckt att fler och fler stllen inte accepterar deras kort vilket gr de rtt menlsa. Det jag nd vill propsa fr r att du alltid har mjligheter att ganska enkelt frhandla ner rspriset vilket kort du n vljer
Citera
2010-09-08, 23:02
Medlem
Mulas avatar
Jag har haft ett EB mastercard men bytte till ett Amex kort frra ret.
Amex och Diners ger den bsta terbringen (20 pong per 100 kr). Diners-kortet har ocks en frdel till, du fr tillgng till deras lounger. Det r dock inte s mnga flygplatser som har Diners-lounger, s kolla frst att det finns dit du ker.
Amex accepteras inte riktigt verallt, men det r sllan ngot problem fr dyrare saker (IKEA r ett surt undantag). P amexkortet fr du ocks rabatt p bonusresor om du handlar fr ver 100 000 kr, men det har den hgsta rsavgiften (1000 kr om du inte r EBG).
Mastercard ger lite frre pong men det r ju ocks mer accepterat, det har ocks den lgsta rsavgiften. Vad gller rsavgifter tror jag ocks det r mjligt att diskutera ner dessa.

Du kan betala in det du handlar nr du vill p bde Mastercard och Amex s krediteras det ditt konto, s du behver inte vnta till fakturan kommer. Om det r intressant s kan du ocks delbetala p mastercard-kortet, men rntan r hg s det ska man passa sig fr.
Vad gller tckning r allts MC bst, fljt av Amex och sist diners.
Citera
2010-09-09, 08:38
Medlem
Det du mste frga dig frst r om du har nytta av alla Eurobonuspong som du fr? Hinner du ta ut dem? Behver du fler n dem du redan tjnar in p flygresor? Annars finns ju alternativen med kort som ger terbring i form av kontanter eller bonuscheckar (som anvnds som kontanter), exv Valutakortet, OKQ8 Visa, Statoil Mastercard, Coop Visa, ICA bankkort. Sjlv anvnder jag Valutakortet som ger 1% (0,5% de frsta 20.000 varje halvr, mat ger dock alltid 1%) tillbaka, som krediteras fakturan 2 ggr per r. Det brukar landa p ca 2.500 kr/r eftersom jag och min sambo i princip handlar allt p det. Jmfr med vrdet av pongen s kan du skert gra ett bra val.
Citera
2010-09-09, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Det du mste frga dig frst r om du har nytta av alla Eurobonuspong som du fr? Hinner du ta ut dem? Behver du fler n dem du redan tjnar in p flygresor? Annars finns ju alternativen med kort som ger terbring i form av kontanter eller bonuscheckar (som anvnds som kontanter), exv Valutakortet, OKQ8 Visa, Statoil Mastercard, Coop Visa, ICA bankkort. Sjlv anvnder jag Valutakortet som ger 1% (0,5% de frsta 20.000 varje halvr, mat ger dock alltid 1%) tillbaka, som krediteras fakturan 2 ggr per r. Det brukar landa p ca 2.500 kr/r eftersom jag och min sambo i princip handlar allt p det. Jmfr med vrdet av pongen s kan du skert gra ett bra val.

Frfaller pongen efter ett r eller hur fungerar deras system?
Citera
2010-09-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Frfaller pongen efter ett r eller hur fungerar deras system?
Tror det r 3 r men hittar inte den informationen p www.sas.se just nu.
Citera
2010-09-09, 21:04
Medlem
Hur funkar det att frhandla ner rsavgiften?

r det bara och ringa kundtjnst och sga att man inte vill ha s hg rsavgift.

Ngon som gjort det som kan bertta hur det funkar?
Citera
2010-09-09, 21:21
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Tror det r 3 r men hittar inte den informationen p www.sas.se just nu.
Mina extra pong som jag fr vid kp p Diners och MC gller i 4 r.
Fr vrigt s r MC det klart bsta kortet med den enda nackdelen att man "bara" fr 10 p 100-lapp mot 20 fr Diners och Amex.
P MC r brytpunkten vid mnadsskiftet och rkningen ska vara betald vid nsta mnadsskift medan Diners (och ven Amex?) har brytpunkten runt den 19:e i mnaden dr rkningen ska vara betald den siste samma mnad.
Jag hade bara Diners frst men fick ett erbjudande i vintras om att f ven ett MC dr Eurobonus str fr rsavgiften s lnge jag har kvar mitt Diners. Bra deal dr jag dessutom fick 5000 bonuspong fr att jag nappade
Diners r dessutom det kort som strulat mest. Hnder lite d och d att det str "Limit exceeded" nr jag vill betala hotel eller rest.notan, trots att kortet r olimiterat. Irriterande och Diners sjlva har ingen frklaring.
MC r det enda kortet som r chippat. Diners och Amex kr enbart med magnetremsa fortfarande

/ TT
Citera
2010-09-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swisch
Hur funkar det att frhandla ner rsavgiften?

r det bara och ringa kundtjnst och sga att man inte vill ha s hg rsavgift.

Ngon som gjort det som kan bertta hur det funkar?

Personligen har jag ringt och sagt att jag tycker att rsavgiften knns lite vl hg varp personen jag talar med ber mig vnta att tag. Nr han/hon sedan terkommer fr jag hra att jag r en mycket bra kund och att de drfr kan tnka sig att snka rsavgiften. Vad det gller mitt Mastercard frn Swedbank har jag inte betalat ett re tminstone de senaste 5ren.
Citera
2010-09-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Personligen har jag ringt och sagt att jag tycker att rsavgiften knns lite vl hg varp personen jag talar med ber mig vnta att tag. Nr han/hon sedan terkommer fr jag hra att jag r en mycket bra kund och att de drfr kan tnka sig att snka rsavgiften. Vad det gller mitt Mastercard frn Swedbank har jag inte betalat ett re tminstone de senaste 5ren.

Hur mycket handlar du fr ditt Amex varje r s du blir en "mycket bra kund"?
Citera
2010-09-09, 23:53
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
P MC r brytpunkten vid mnadsskiftet och rkningen ska vara betald vid nsta mnadsskift medan Diners (och ven Amex?) har brytpunkten runt den 19:e i mnaden dr rkningen ska vara betald den siste samma mnad.

ven Amex har samma kredittid, ja.

Citat:
MC r det enda kortet som r chippat. Diners och Amex kr enbart med magnetremsa fortfarande

/ TT

Just de tv saker du nmner ovan r nog de tv stora nackdelarna med Amex kortet jmfrt med MC kortet jag hade frut. Om de hjde till iallafall 15p/100 kr skulle jag nog byta tillbaka.
Citera
2010-09-09, 23:54
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Hur mycket handlar du fr ditt Amex varje r s du blir en "mycket bra kund"?

Vad jag har hrt ska det inte vara ngra problem att f ner rsavgiften om man handlar fr 100 000 kr eller mer iallafall. Jag har fortfarande lite kvar p det frsta ret, s jag har inte frskt sjlv nnu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in