• 1
  • 2
2010-09-08, 19:50
Medlem
Hej!
Just nu har jag ett vanligt MC hos Nordea, samt ett MC Silver kreditkort.

Mitt första kostnadsfria år är på väg att ta slut och jag funderar på att byta upp mig till ett Visa Gold, Eurocard Platinum eller koppla ett kreditkort till mitt SAS Eurobonus kort.

Då jag flyger en hel del med SAS så har jag även tittat på deras erbjudanden.

Jag handlar en hel del dyra grejer så jag skulle få ihop en hel del poäng på mina inköp.

Det jag funderar på är vilket av korten jag ska välja, om jag överhuvudtaget ska byta?

Jag vill helst inte handla på kredit utan handlar varan (mest för den extra försäkringen som MC Silver ger) och så fort jag kommer hem betalar jag in pengarna. Finns denna möjlighet om jag använder mitt EB kort med ett kreditkort kopplat?

Vilket av korten har bäst täckning?

Hjälp mig nu, ni som har koll
Citera
2010-09-08, 22:18
Medlem
Vad det gäller bonuspoäng och flygresor har jag bäst erfarenhet med amex, men på senare tid har jag upptäckt att fler och fler ställen inte accepterar deras kort vilket gör de rätt menlösa. Det jag ändå vill propsa för är att du alltid har möjligheter att ganska enkelt förhandla ner årspriset vilket kort du än väljer
Citera
2010-09-08, 23:02
Medlem
Mulas avatar
Jag har haft ett EB mastercard men bytte till ett Amex kort förra året.
Amex och Diners ger den bästa återbäringen (20 poäng per 100 kr). Diners-kortet har också en fördel till, du får tillgång till deras lounger. Det är dock inte så många flygplatser som har Diners-lounger, så kolla först att det finns dit du åker.
Amex accepteras inte riktigt överallt, men det är sällan något problem för dyrare saker (IKEA är ett surt undantag). På amexkortet får du också rabatt på bonusresor om du handlar för över 100 000 kr, men det har den högsta årsavgiften (1000 kr om du inte är EBG).
Mastercard ger lite färre poäng men det är ju också mer accepterat, det har också den lägsta årsavgiften. Vad gäller årsavgifter tror jag också det är möjligt att diskutera ner dessa.

Du kan betala in det du handlar när du vill på både Mastercard och Amex så krediteras det ditt konto, så du behöver inte vänta till fakturan kommer. Om det är intressant så kan du också delbetala på mastercard-kortet, men räntan är hög så det ska man passa sig för.
Vad gäller täckning är alltså MC bäst, följt av Amex och sist diners.
Citera
2010-09-09, 08:38
Medlem
Det du måste fråga dig först är om du har nytta av alla Eurobonuspoäng som du får? Hinner du ta ut dem? Behöver du fler än dem du redan tjänar in på flygresor? Annars finns ju alternativen med kort som ger återbäring i form av kontanter eller bonuscheckar (som används som kontanter), exv Valutakortet, OKQ8 Visa, Statoil Mastercard, Coop Visa, ICA bankkort. Själv använder jag Valutakortet som ger 1% (0,5% de första 20.000 varje halvår, mat ger dock alltid 1%) tillbaka, som krediteras fakturan 2 ggr per år. Det brukar landa på ca 2.500 kr/år eftersom jag och min sambo i princip handlar allt på det. Jämför med värdet av poängen så kan du säkert göra ett bra val.
Citera
2010-09-09, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Det du måste fråga dig först är om du har nytta av alla Eurobonuspoäng som du får? Hinner du ta ut dem? Behöver du fler än dem du redan tjänar in på flygresor? Annars finns ju alternativen med kort som ger återbäring i form av kontanter eller bonuscheckar (som används som kontanter), exv Valutakortet, OKQ8 Visa, Statoil Mastercard, Coop Visa, ICA bankkort. Själv använder jag Valutakortet som ger 1% (0,5% de första 20.000 varje halvår, mat ger dock alltid 1%) tillbaka, som krediteras fakturan 2 ggr per år. Det brukar landa på ca 2.500 kr/år eftersom jag och min sambo i princip handlar allt på det. Jämför med värdet av poängen så kan du säkert göra ett bra val.

Förfaller poängen efter ett år eller hur fungerar deras system?
Citera
2010-09-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Förfaller poängen efter ett år eller hur fungerar deras system?
Tror det är 3 år men hittar inte den informationen på www.sas.se just nu.
Citera
2010-09-09, 21:04
Medlem
Hur funkar det att förhandla ner årsavgiften?

Är det bara och ringa kundtjänst och säga att man inte vill ha så hög årsavgift.

Någon som gjort det som kan berätta hur det funkar?
Citera
2010-09-09, 21:21
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Tror det är 3 år men hittar inte den informationen på www.sas.se just nu.
Mina extra poäng som jag får vid köp på Diners och MC gäller i 4 år.
För övrigt så är MC det klart bästa kortet med den enda nackdelen att man "bara" får 10 p 100-lapp mot 20 för Diners och Amex.
På MC är brytpunkten vid månadsskiftet och räkningen ska vara betald vid nästa månadsskift medan Diners (och även Amex?) har brytpunkten runt den 19:e i månaden där räkningen ska vara betald den siste samma månad.
Jag hade bara Diners först men fick ett erbjudande i vintras om att få även ett MC där Eurobonus står för årsavgiften så länge jag har kvar mitt Diners. Bra deal där jag dessutom fick 5000 bonuspoäng för att jag nappade
Diners är dessutom det kort som strulat mest. Händer lite då och då att det står "Limit exceeded" när jag vill betala hotel eller rest.notan, trots att kortet är olimiterat. Irriterande och Diners själva har ingen förklaring.
MC är det enda kortet som är chippat. Diners och Amex kör enbart med magnetremsa fortfarande

/ TT
Citera
2010-09-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swisch
Hur funkar det att förhandla ner årsavgiften?

Är det bara och ringa kundtjänst och säga att man inte vill ha så hög årsavgift.

Någon som gjort det som kan berätta hur det funkar?

Personligen har jag ringt och sagt att jag tycker att årsavgiften känns lite väl hög varpå personen jag talar med ber mig vänta att tag. När han/hon sedan återkommer får jag höra att jag är en mycket bra kund och att de därför kan tänka sig att sänka årsavgiften. Vad det gäller mitt Mastercard från Swedbank har jag inte betalat ett öre åtminstone de senaste 5åren.
Citera
2010-09-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Personligen har jag ringt och sagt att jag tycker att årsavgiften känns lite väl hög varpå personen jag talar med ber mig vänta att tag. När han/hon sedan återkommer får jag höra att jag är en mycket bra kund och att de därför kan tänka sig att sänka årsavgiften. Vad det gäller mitt Mastercard från Swedbank har jag inte betalat ett öre åtminstone de senaste 5åren.

Hur mycket handlar du för ditt Amex varje år så du blir en "mycket bra kund"?
Citera
2010-09-09, 23:53
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
På MC är brytpunkten vid månadsskiftet och räkningen ska vara betald vid nästa månadsskift medan Diners (och även Amex?) har brytpunkten runt den 19:e i månaden där räkningen ska vara betald den siste samma månad.

Även Amex har samma kredittid, ja.

Citat:
MC är det enda kortet som är chippat. Diners och Amex kör enbart med magnetremsa fortfarande

/ TT

Just de två saker du nämner ovan är nog de två stora nackdelarna med Amex kortet jämfört med MC kortet jag hade förut. Om de höjde till iallafall 15p/100 kr skulle jag nog byta tillbaka.
Citera
2010-09-09, 23:54
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Hur mycket handlar du för ditt Amex varje år så du blir en "mycket bra kund"?

Vad jag har hört ska det inte vara några problem att få ner årsavgiften om man handlar för 100 000 kr eller mer iallafall. Jag har fortfarande lite kvar på det första året, så jag har inte försökt själv ännu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in