Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-05-19, 00:29
Medlem
moniturs avatar
Skulle du inte kunna skapa en riktantenn som skärmar radiovågorna i "fel" riktning så att bara en mast nås?
Om nu inte stationerna vet vilken riktning signalen kommer ifrån...
Citera
2011-05-19, 01:28
Medlem
Emma18s avatar
Trianguleringen är väldigt oexakt på grund av att signalerna störs så mycket av terräng, byggnader osv. Teoretiskt borde det även fungera med riktantenner, paraboler etc för att manipulera signalstyrkan. Dock ska man nog helst vara stilla.
Citera
2011-05-19, 01:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monitur
skapa en riktantenn som skärmar radiovågorna i "fel" riktning så att bara en mast nås?

Det skulle ju ta bort möjligheten till sk triangulering, och möjligheten till att man fjärradministrerat och automatiserat kan få ut en nogrannhet på neråt 20 meter eller nåt.

Men fortfarande är det ju så att mobilmasterna står på en viss geografisk plats, och gör man en lyckad uppkoppling mot masten, ja då vet man också modemets geografiska position, med någon slags noggrannhet.

Denna noggrannhet varierar dock lite med vilken mast modemet kopplat upp emot. I stan kan det handla om en radie på 100m. På landet kanske nån mil (i Sverige).

Dessutom har TS inte sagt vilka "dom" är. Men det är fullt tänkbart att "dom" ställer sig vid masten pejlar, och sedan följer signalen till fots.
Citera
2011-05-20, 03:41
Bannlyst
få tag på ip adress över skype

hejsan, tänkte kolla om någon av er råkar veta hur man får tag i någons ip adress över skype?
har någon tönt som har tagit 582 dollar ifrån mitt poker konto och han är inne på skype 24/7.

mvh ! tacksam för svar
Citera
2011-05-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
hejsan, tänkte kolla om någon av er råkar veta hur man får tag i någons ip adress över skype?
har någon tönt som har tagit 582 dollar ifrån mitt poker konto och han är inne på skype 24/7.

mvh ! tacksam för svar

Installera Wireshark och ring upp han så kanske du kanske du får IP.
Inte för att jag vet hur du lyckas bli av med pengar från ditt privata pokerkonto.
Citera
2011-05-20, 12:24
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvMoij
Helt rätt text går genom deras servrar och skickas till dig men en sak som inte skickas genom servrarna är t.ex fil överförningar och webcam från vad jag vet.

Så om du t.ex startar en snabb webcam session med honom och går in på cmd och skriver "netstat -n" då borde ip nummret finnas där bland alla dom andra siffrorna.

Du kan göra det enklare genom att gör en netstat innan du börjar webcam och sen en medans och sedan plocka bort ip från innan minus dom under så du får en lite mindra lista med möjliga ip-adresser.

Gällande MSN så verkar ingen ha 100% rätt.

Det vanliga förfarandet är PEER-SERVER-PEER. Filöverföringar kan gå PEER-PEER men det förutsätter också att det inte finns brandväggar i vägen - det är först när överföringen inte kan anslutas direkt mellan klienterna som servern går in och tar hand om den.
Citera
2011-05-20, 13:44
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion

mvh ! tacksam för svar
netstat -nb när du är i samtal med honom.
Citera
2011-05-20, 19:38
Medlem
Amanites avatar
Vet inte riktigt om detta skall ligga här eller udner mobiltelefoner/smartphones men jag undrar om man kan spåra aktivitet utförd från en mobiltelefon (smartphone). Alltså med andra ord om man har samma ip-adress hela tiden (som kanske är knuten till ens abonemang, vad vet jag?) eller om man får en ny ip-adress så fort man surfar via en ny basstation?
Citera
2011-05-20, 19:46
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Vet inte riktigt om detta skall ligga här eller udner mobiltelefoner/smartphones men jag undrar om man kan spåra aktivitet utförd från en mobiltelefon (smartphone). Alltså med andra ord om man har samma ip-adress hela tiden (som kanske är knuten till ens abonemang, vad vet jag?) eller om man får en ny ip-adress så fort man surfar via en ny basstation?
Ny varje gång
Citera
2011-05-21, 00:01
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
netstat -nb när du är i samtal med honom.

Går det verkligen med skype?
Tänkte att det slussas ju genom div. Noder. De bygger ju på liknande teknik som torrent.
Citera
2011-05-21, 00:50
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Ny varje gång

Ny varje gång man går in och surfar eller ny varje gång man byter basstation?

Enligt com hem så skulle man få en ny ip-adress varje månad, har dom någon sorts fast lösning eller är det olika för olika leverantörer kanske?
Citera
2011-05-21, 10:53
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Ny varje gång man går in och surfar eller ny varje gång man byter basstation?

Enligt com hem så skulle man få en ny ip-adress varje månad, har dom någon sorts fast lösning eller är det olika för olika leverantörer kanske?

Intressant fråga. Jag ska börja monitorera det på min telefon. Började testet med att starta om min telefon (hade 7 dagars uptime), fick ny adress direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in