2010-09-08, 17:52
Medlem
Har precis fått en HP Probook 5310m av skolan. Där finns redan windows 7, men det är begränsat så vill installera ett windows xp på en annan partipation. Problemet är att det inte finns någon cd-läsare. Har xp bränt på en cd som jag använt till min stationära, så la över filerna till en extern hårddisk och boota från den.

Problemet uppstår när den bootat, istället för att komma upp en installation eller liknande så står det att något gick snett. Jag kan då välja mellan att reparera eller starta windows normalt. Om jag startar windows normalt startas windows 7 som redan är installerat.

Någon som är kunnig och vet hur jag löser problemet lättast?
Citera
2010-09-08, 18:37
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Det är inte ens säkert att det finns XP drivrutiner för din nya dator, kolla efter det först.
Citera
2010-09-08, 18:44
Medlem
m0rtals avatar
varför inte bara ha windows 7 på den? Och vad ska du göra med datorn som du bara kan göra i windows xp?
Citera
2010-09-08, 19:42
Medlem
För att han inte har en ren Win 7 skiva.

Hitta drivrutiner är viktigt att börja med så att du inte gör allt i onödan.

Oavsett vilket OS du installerar. In i bios och se till att den startar från rätt hårddisk. Ibland är det i boot listan men lika ofta är det i en egen meny när någonstans. För ibland har man tex 2 hårddiskar, 2 USB minnen osv samtidigt och vill välja exakt vilken man vill starta från.

Jag litar nu på att du gjorde rätt och att felet inte är att din externa inte är bootbar.
Senast redigerad av panpo98 2010-09-08 kl. 19:45.
Citera
2010-09-08, 20:38
Medlem
Okej tack, jag skulle kunna ha windows 7 också. Har bara använt xp innan och tycker att det fungerar bäst och smärtfritt men W7 duger också. Iallafall så tror jag att det kan bli problem att installera ett äldre OS när de redan finns ett nyare. Därför skulle 2st W7 vara bättre.

Grejen är ju att jag vill kunna göra vad jag vill som i ett vanligt windows, inte ett "spärrat" så som det är nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in