• 1
  • 2
2010-09-08, 17:27
Bannlyst
Vad r existentialism? Vad r det fr skillnad p existentialism och ateism? Vad r motsatsen till existentialism? det?
Citera
2010-09-08, 17:31
Medlem
Lassermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Vad r existentialism? Vad r det fr skillnad p existentialism och ateism? Vad r motsatsen till existentialism? det?

Hade faktiskt detta hromdagen, Existensialism r nr man tror att det inte finns ngon mening med livet men att man kan skapa sig en mening med livet om jag inte har helt fel =)
Citera
2010-09-08, 18:32
Medlem
user_21s avatar
En existentialist kan exempelvis sga att filosofin borde fokusera p att besvara frgor rrande mnniskans existens, Individens handlingar, ansvar, knnslor osv.

Det hr citatet frn http://plato.stanford.edu/entries/existentialism/ gillar jag: "On the existential view, to understand what a human being is it is not enough to know all the truths that natural scienceincluding the science of psychologycould tell us. The dualist who holds that human beings are composed of independent substancesmind and bodyis no better off in this regard than is the physicalist, who holds that human existence can be adequately explained in terms of the fundamental physical constituents of the universe. Existentialism does not deny the validity of the basic categories of physics, biology, psychology, and the other sciences (categories such as matter, causality, force, function, organism, development, motivation, and so on). It claims only that human beings cannot be fully understood in terms of them. Nor can such an understanding be gained by supplementing our scientific picture with a moral one. Categories of moral theory such as intention, blame, responsibility, character, duty, virtue, and the like do capture important aspects of the human condition, but neither moral thinking (governed by the norms of the good and the right) nor scientific thinking (governed by the norm of truth) suffices. "
Citera
2010-09-09, 21:10
Bannlyst
Finns det ingen enklare frklaring, p svenska.
Citera
2010-09-09, 21:14
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Finns det ingen enklare frklaring, p svenska.

Tydligen:

Citat:
Ursprungligen postat av Lassermannen
Existensialism r nr man tror att det inte finns ngon mening med livet men att man kan skapa sig en mening med livet
Citera
2010-09-09, 22:09
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Tydligen:

Jag tror inte existentialism frutstter att man nekar en mening med livet som vi sjlva inte skapar. Bara fr att Sartre och mnga andra existentialister var ateister betyder inte att deras filosofi grundar sig p icke-existensen av en Gud. Kierkegaard, fadern av existentialismen som mnga sger, var en kristen fundamentalist. Det har funnits mnga andra existentialister som varit religisa.

Kortfattat s sger den ovan angivna citatet att en komplett frstelse av vad det innebr att vara mnniska inte kan fs frn naturvetenskapligt och psykologiskt hll. Inte heller rcker det med att utfylla frstelsen med moralfilosofin. Vi behver existentialismen fr att ge oss de redskapen som saknas.
Citera
2010-09-10, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Jag tror inte existentialism frutstter att man nekar en mening med livet som vi sjlva inte skapar. Bara fr att Sartre och mnga andra existentialister var ateister betyder inte att deras filosofi grundar sig p icke-existensen av en Gud. Kierkegaard, fadern av existentialismen som mnga sger, var en kristen fundamentalist. Det har funnits mnga andra existentialister som varit religisa.

Kortfattat s sger den ovan angivna citatet att en komplett frstelse av vad det innebr att vara mnniska inte kan fs frn naturvetenskapligt och psykologiskt hll. Inte heller rcker det med att utfylla frstelsen med moralfilosofin. Vi behver existentialismen fr att ge oss de redskapen som saknas.
Jag frstr nog inte det hr riktigt. Men det r nog svrt att frst om man inte r insatt i psykologi, vetenskap, religion och filosofi och snt.

Kan ni ge ett exempel p vad en existensialist frgar sig som inga andra gr? Ni behver inte svara om ni inte orkar!!
Citera
2010-09-10, 06:59
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:

Du kan nog det hr bttre en mig d jag inte kan det alls, fast bara fr att man tror p en gud betyder det vll inte att livet mste ha en frutbestmd mening d?
Citera
2010-09-10, 13:35
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Du kan nog det hr bttre en mig d jag inte kan det alls, fast bara fr att man tror p en gud betyder det vll inte att livet mste ha en frutbestmd mening d?

Det beror givetvis p hur man definierar "Gud" men i de flesta fallen betyder det just det.
Citera
2010-09-10, 14:35
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Det beror givetvis p hur man definierar "Gud" men i de flesta fallen betyder det just det.

Sjlv har jag alltid tnkt p det som tv oberoende mnen. ven om den ena ofta fljer den andra.
Citera
2010-09-10, 16:05
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Sjlv har jag alltid tnkt p det som tv oberoende mnen. ven om den ena ofta fljer den andra.

Om mening skapas av medvetandet s spelar det ingen roll om det r en mnniska eller en intentionell Gud som skapar den. Men om man till exempel anammar en Panteistisk (http://sv.wikipedia.org/wiki/Panteism) definition av Gud s r saken inte lika klar d den definitionen exkluderar en personlig Gud.
Citera
2013-07-30, 23:44
Medlem
swimmingpools avatar
Jag har aldrig fattat vad Existentialism r. Att man har ett val? Vem tror inte det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in