2010-09-08, 09:12
Medlem
Big Bres avatar
Hej.

Under ett mycket välbefogat, men kanske lite opraktiskt vredesutbrott på min flickvän (nu mitt ex) drog jag knytnäven igenom gipsväggen och skapade ett ganska stort hål.

Eftersom jag har flyttat ifrån henne vill jag ha tillbaka depositionen, men den gnidna gamla häxan vägrar ge mig en spänn innan hålet är fixat eller att vaktmästaren fått kollat på det och bedömt hur mycket det kommer kosta.

Min helt outbildade hjärna antog att det inte kunde vara så svårt att fylla det, slipa och måla över, men jag kan ha fel. Har hört att man ska skapa ett triangelformat hål som fylls med en likadant formad bit gips.

Är det värt att låta en handikappad grinolle som jag åka hem till kärringen med svansen mellan benen eller ska jag låta vaktis suga ut mina surt förvärvade slantar. Vad kan det kosta?

Många tack för hjälpen, jag kan liksom inte skaffa ny lägenhet innan jag får ut de här pengarna.
Citera
2010-09-08, 09:16
Medlem
Mr Coffees avatar
Saxat från bygga hus:

Citat:
1). Såga ut en fyrkantig bit av en ny gipsskiva. Fasa av kanterna 45 grader. Lägg den nya gipsbiten över hålet och rita ut konturerna. Såga ut runt hålet motsvarande gipsbiten, men se till att kanterna blir ungefär 45 grader. Passa in så att den hamnar lite djupare än resten av väggen, sen är det bara att fästa den med spackel och spackla över.

2) Såga upp motsvarande hål, fast strunta i avfasningen och stoppa in bitar av reglar genom hålet, fäst med skruv, spackla och slipa.

Dessa metoder kräver förstås att man reparera ytskiktet också (ny färg, tapet osv), men tricket är att göra hålet större om det behövs. Att försöka trycka in någon slags massa (spackel, husfix osv) brukar inte fungera särskilt bra om det är en vanlig gipsvägg, dvs tomt på baksidan av hålet.

Är det inte det, om hålet bara är en "krater" egentligen, går det bra med vilken gips som helst som blandas med vatten. Spackel fungerar också, men tar evigheter att torka och sjunker ihop.

Nu har du lite terapiarbete framför dig, se på det som anger managment
Citera
2010-09-08, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Big Bre
Hej.

Under ett mycket välbefogat, men kanske lite opraktiskt vredesutbrott på min flickvän (nu mitt ex) drog jag knytnäven igenom gipsväggen och skapade ett ganska stort hål.

Eftersom jag har flyttat ifrån henne vill jag ha tillbaka depositionen, men den gnidna gamla häxan vägrar ge mig en spänn innan hålet är fixat eller att vaktmästaren fått kollat på det och bedömt hur mycket det kommer kosta.

Min helt outbildade hjärna antog att det inte kunde vara så svårt att fylla det, slipa och måla över, men jag kan ha fel. Har hört att man ska skapa ett triangelformat hål som fylls med en likadant formad bit gips.

Är det värt att låta en handikappad grinolle som jag åka hem till kärringen med svansen mellan benen eller ska jag låta vaktis suga ut mina surt förvärvade slantar. Vad kan det kosta?

Många tack för hjälpen, jag kan liksom inte skaffa ny lägenhet innan jag får ut de här pengarna.

Haha. Jag har precis gjort precis likadant! Men efter en p-bot precis utanför.

Jag fixade hålet genom att skära ut en fyrkant och sätta dit en likadan. Sen spackel och målade om hallen.

edit:

egentligen var det lite mer komplicerat eftersom det var ett hålrum innanför - till nästa väg. Så jag fick "bygga" en grej för att sedan sätta fast gipsbiten på.
Senast redigerad av Zilo 2010-09-08 kl. 14:02.
Citera
2010-09-10, 15:17
Medlem
Dyrt eller billigt beror ju på hur man väljer att reparera, och vem som slagit sönder väggen. Om skadan var gjord utav mig, hemma hos mig, hade jag valt att laga hålet och tapetsera eller måla på skadan. Väldigt låg kostnad, kanske 100-200 kronor. Däremot om jag varit din flickvän och du slagit sönder min vägg, hade jag krävt återställande till ursprungsskick. Dvs. byte av hela den skadade gipsskivan och omtapetsering av hela rummet. Kostnad, troligtvis några tusen. Hon gör helt rätt i att hålla inne med din deposition.

/Jonas
Citera
2010-09-10, 17:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilo
Haha. Jag har precis gjort precis likadant! Men efter en p-bot precis utanför.

Jag fixade hålet genom att skära ut en fyrkant och sätta dit en likadan. Sen spackel och målade om hallen.

edit:

egentligen var det lite mer komplicerat eftersom det var ett hålrum innanför - till nästa väg. Så jag fick "bygga" en grej för att sedan sätta fast gipsbiten på.

Triangelvarianten är mycket lättare att få bra resultat på än en fyrkant. Man behöver en lämplig rasp för att fila till gipsbiten tills den passar perfekt. Man skall dock vara noga med att få en 45 graders avfasning på både väggen och gipsbiten så att man kan limma fast den ordentligt.
Citera
2010-09-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Triangelvarianten är mycket lättare att få bra resultat på än en fyrkant. Man behöver en lämplig rasp för att fila till gipsbiten tills den passar perfekt. Man skall dock vara noga med att få en 45 graders avfasning på både väggen och gipsbiten så att man kan limma fast den ordentligt.

Borde väl vara smidigt att kapa en avlång OSB-plyfa skiva och skurva fast i befintlig gips som är runt hålet och sedan ha den att för att skruva fast gipsbiten för hålet, spacka och måla el tapetsera ?
Citera
2010-09-10, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Hmm. Tack för tipset. Men förhoppningsvis får jag inga mer p-boter..
Citera
2010-12-09, 14:20
Medlem
Gud vad befriande att läsa och inse att man inte är den enda iq-befriade idioten som går lös på gipsväggen när frustrationen rinner till.

Det trixiga för mig är att det är tapetserat, vet inte hur jag ska lösa det riktigt. Orkar fan inte tapetsera om hela hallen. Någon som har nått tips??
Citera
2010-12-09, 15:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kk1
Gud vad befriande att läsa och inse att man inte är den enda iq-befriade idioten som går lös på gipsväggen när frustrationen rinner till.

Det trixiga för mig är att det är tapetserat, vet inte hur jag ska lösa det riktigt. Orkar fan inte tapetsera om hela hallen. Någon som har nått tips??

Om du har kvar en bit av den aktuella tapeten så kan du ju limma på en våd. Så länge den gamla inte blekts alltför mycket så märker man ju ingen skillnad.

Sitter hålet högt upp så kan man ev köpa en tallriks-ventil eller dyl och sätta i hålet som en "fuskventil". Då ser det inte så konstigt ut och man slipper tapetsera.
Citera
2010-12-11, 12:33
Medlem
Tjena,om det är typ mindre vägg så kan du köpa renoveringsgips (6mm tjock och hel skiva)limma den sen i helformat och måla endast denna vägg (fondmålning)
Citera
2010-12-13, 22:19
Medlem
MortalChaosiums avatar
Lånar den här tråden lite snabbt, vad tror ni det kan kosta att reparera detta?
http://data.fuskbugg.se/dipdip/__Bild%203.jpg
(Förbannad på brosan )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in