2010-09-08, 03:58
Medlem
duis avatar
Hej,

jag har ett litet problem angående en stank i rummet jag nyligen flyttade in i. Det är nämligen så att det kommer en lukt, som säkert är från saker som har tappats på den gamla heltäckande mattan. Jag undrade vad man kan använda för produkter för att rengöra denna matta? Kan man hälla klor? Finns det någon bättre metod än att skrubba med en borste?

Om du lukten kommer från den gamla sängen - kan man klora in den?
Citera
2010-09-08, 04:44
Medlem
fancywanks avatar
kö parfym
Citera
2010-09-08, 08:38
Medlem
Forbliranonyms avatar
Skaffa en ång rengörare dom brukar rengöra på djupet i mattorna, samt har dom som bilrekondar kanon medel för att "lyfta upp" smutsen ur mattor.
Citera
2010-09-08, 08:48
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Skaffa en ång rengörare dom brukar rengöra på djupet i mattorna, samt har dom som bilrekondar kanon medel för att "lyfta upp" smutsen ur mattor.
Jepp!
Biltema har en ångtvätt som är förvånansvärt bra! Har använt den till bilklädslar och allt möjligt...
Citera
2010-09-08, 12:59
Medlem
Snurrens avatar
INTE KLOR då bleker du fläckar, klor är ett blekmedel.

Funkar inte ångtvätt så finns det medel för luktborttagning som brukar användas mot kattkisslukt, eller spylukt t ex. Ett av dem heter Yocoair, men försökt göra rent först. Är det heltäckningsmatta? I så fall skulle jag nog välja att göra rent hela golvet, gärna med en riktig mattrengöringsmaskin, men Biltemas ångrengörare kanske är ett bra tips. Tvins (som säljs via TV) lär inte vara så bra i alla fall.

Misstänker du sängen så kanske det går att tvätta bäddmadrassen, eller så kanske det är dags att byta ut den i alla fall. Om du hyr bostaden och mattan är lös, så kanske det är linoleumgolv som är problemet, det kan under ogynnsamma omständigheter lukta spya.
Citera
2010-09-08, 22:34
Medlem
Jag brukar använda ett medel som heter klädseltvätt, ett skum på sprejburk som man sprutar på och arbetar in i textilen. Låt verka ett tag, sen torka bort, funkar bra och luktar gott också.
Citera
2010-09-08, 23:10
Medlem
Snurrens avatar
Utan att ha hygienmani eller bakterieskräck skulle jag nog i alla fall tycka att det skulle kännas bra att tvätta mattan med riktig tvättapparat, om någon annan bott där förut. Man kan hyra sådana över dagen eller helgen. I synnerhet om det luktar illa. Så kanske jag skulle ta mig en titt under mattan också.
Citera
2010-09-10, 13:11
Medlem
duis avatar
Tack för alla svar.

Jag hörde om ett skumschampoo som inte behöver vatten. Någon som har hört talas om något sånt? Eller kanske t.o.m använt något liknande?
Citera
2010-09-10, 13:15
Medlem
Snurrens avatar
Jo det bygger på att skummet ska binda smutspartiklar och när det torkar ska man kunna dammsuga upp det. Men har du en äcklig matta som dessutom andra människor "äcklat ner" så tycker jag absolut att du ska rengöra med riktigt rengöringsmedel som sedan sköljs bort och sugs upp av specialmaskin.

Jag vände uppochned på en heltäckningsmatta en gång för att ha som skydd när jag målade väggarna. Tanken var att jag skulle använt mattan igen sedan, men efter att ha sett hur mycket äckligt fett damm som åkte ur mattan när den låg uppochned så slängde jag den. Men en riktig maskin är rätt bra att göra rent med. Kan hyras i t ex färgaffärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in