2010-09-07, 22:01
Medlem
Hejsan! För några månader sen köpte jag en stålsträngad gitarr på hobbex för jag ville lära mig men lägga ut så lite som möjligt på själva gitarren. Efter köpet blev den använd ett fåtal gången sen har den bara stått och samlat damm p.g.a. tidsbrist just då. En stålsträng har gått av på gitarren så jag behöver köpa ny, då tänkte jag att jag ändå kunde köpa 6st nya nylonsträngar istället, i.o.m. att det sägs ska vara bättre för fingrarna när man är nybörjare, dessutom tycker jag bättre om nylon. Hursomhelst! Är det möjligt att byta från stål till nylon? Vilka ska man då köpa? Musikbörsen vore närmast annars beställa!

Är inte så hemma vad gäller gitarrer som ni kanske märker , men vill väldigt gärna bli!
Tack i förhand
Citera
2010-09-07, 22:04
Medlem
Det är en jättedålig idé att sätta på nylonsträngar. Köp en till gitarr om du vill ha nylon.
Citera
2010-09-07, 22:08
Medlem
uniqezs avatar
köp en c45 Yamaha den kostar en tusen pix och har super bra ljud och är en bra nybörjar gura
och lycka till och öva öva öva
Citera
2010-09-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det är en jättedålig idé att sätta på nylonsträngar. Köp en till gitarr om du vill ha nylon.
Okej, tack för svaret =)

Citat:
Ursprungligen postat av uniqez
köp en c45 Yamaha den kostar en tusen pix och har super bra ljud och är en bra nybörjar gura
och lycka till och öva öva öva
Tack Men det får bli senare isåfall, får köpa stålsträngar och testa istället för jag inte kommer ha råd med ny gitarr på ett tag /:
Citera
2010-09-07, 22:23
Medlem
Om du är rädd om fingrarna så köp lite tunnare strängar. Det kanske låter paradoxalt eftersom en tunnare borde vara vassare, och det stämmer i och för sig, men tunnare strängar behöver inte vara spända lika hårt.

Men fingrarna vänjer sig ganska fort. Det är helt normalt att få lite ont i början. Det går över dels för att man härdar fingrarna och dels för att man finslipar sin teknik så att man inte trycker lika hårt.
Citera
2012-09-02, 23:25
Medlem
Jag har två stålsträngade gitarrer. En Ibanez och en 12-strängad Washburn (köpte i helgen).

Jag har bytt strängar på Ibanezen kanske tre gånger och bytt ut stallpluggarna av plast mot mässingspluggar pga att jag bröt av en när jag skulle dra ut den.

Killen som hade Washburn-gitarren innan mig hade knappt spelat på den, den hade mest stått i fem år, men oktavsträngen till G-strängen hade gått, så den har 11 kvar. Jag tänkte köpa ett strängset och byta ut allihopa som jag normalt gör ifall en sträng går av och de ändå börjar bli gamla.

Problemet med Ibanez-gitarren är att det verkar som att hålen till stallpluggarna slitits ut. Höga E-strängen gick inte ens att stämma upp pga att strängen drog upp pluggen ur hålet hela vägen. Så jag fick tipset att vrida pluggen innan jag tryckte ner den. Ingen bra lösning, men en nödlösning. Gick i alla fall att stämma och spela sen, men strängen ligger ju inte helt rätt i linje på stallet nu eftersom den följer med spåret i pluggen som alltså är vridet och inte pekar rakt mot halsen/huvudet.

Så innan jag börjar rycka ur pluggarna på tolvsträngaren undrar jag om någon har några tips för att undvika att plugghålen utvidgas. Försöka trä igenom strängarna utan att dra pluggarna? Har aldrig försökt detta, går det? Borde ju göra det, även om det blir synnerligen pilligt.

Kanske dra ut och sätta i pluggarna på nåt särskilt sätt? Har tidigare bara använt en tång och dragit, rakt upp givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in