• 1
  • 2
2010-09-07, 19:04
Medlem
Detta problem är en saga om olika grafikkort och ett Windows som har vaknat på fel sida.
Det hela började kl 14:40. Jag får ett sms om att mitt nya grafikkort har kommit fram till posten. Jag rusar iväg för att hämta. När jag har kommit hem igen så tar jag och sliter ur det gamla skrotet till grafikkort som var i min dator och ersätter det med ditt nya grafikkortet! Jag startar upp datorn och allt fungerar som det ska, kommer fram till processen där Windows laddas och jag tänker för mig själv "mm, härligt, snabbt och enkelt" men så, efter att Windows har laddat klart så... händer det inget mer. Den lilla färgglada flaggan och laddningsrutan försvinner, men det kommer inte upp nå blåa härliga färger som är karaktäristiska till Windows XP. Istället sitter jag och stirrar på en svart skärm.
Nu är det så här att dataskärmen går inte ner i något strömsparande läge. Grafikkortet brummar i sin tysta stämma, men av någon anledning så vill inte Windows komma överens med grafikkortet om vad för färger som skall presenteras på skärmen..

Jag tänker för mig själv "Ah, jag har ju de gamla drivrutinerna installerade, må de vara det som hindrar Windows och det nya grafikkortet att prata med varandra?" Jag slår av datorn, smäller i det gamla skrotet o BAAM! Windows startas upp efter att det har laddat, jag finner mig på det allt för väl bekanta skrivbordet. Går in på kontrollpanelen och avinstallerar grafikkortets drivrutiner. Avinstallationen ber mig snällt att starta om datorn, jag ser detta som ett ypperligt förslag för att undvika eventuella problem. Datorn startar om... laddar Windows... men så sker det exakt samma scenario som det gjorde med mitt nya grafikkort! Jag får nöja mig med att stirra in i en skärm som är svart efter att den färgglada flaggan och laddnings rutan har försvunnit..

Jag har testat att starta datorn i VGA läge, Felsäkert Läge, Felsäkert läge med komandotolken (vet inte varför, kan inte ens använda mig av komandotolken). Testat att starta med senast fungerade inställningar o.s.v. Men ack förgäves..

Jag har även testat att sätta in ett tredje grafikkort som är betydligt äldre än de andra.
Alla 3 Grafikkorten är PCIe

Snälla flashbackare, hjälp!
Citera
2010-09-07, 19:22
Medlem
Vad är det för modell det gamla är?
Citera
2010-09-07, 19:30
Medlem
Skumt fel, den borde ha gått igång med ditt gamla grafikkort och eftersom den stannar på samma ställe innan grafiken laddas i windows så ligger felet givetvis där, du nämner att den senaste inställningen inte fungerar och du verkar kunna en hel del om hur man installerar grafikkort så har tydligen boot loadern fuckat ur, dvs du kan ha skadade filer från tidigare när datorn hängde sig.
Enklast är om du kan peta in disken som slave till en annan dator med samma OS och köra en chkdsk för att reparera boot-filerna, sedan peta in disken och pröva igen.
Citera
2010-09-07, 19:32
Medlem
guIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrymer
Detta problem är en saga om olika grafikkort och ett Windows som har vaknat på fel sida.
Det hela började kl 14:40. Jag får ett sms om att mitt nya grafikkort har kommit fram till posten. Jag rusar iväg för att hämta. När jag har kommit hem igen så tar jag och sliter ur det gamla skrotet till grafikkort som var i min dator och ersätter det med ditt nya grafikkortet! Jag startar upp datorn och allt fungerar som det ska, kommer fram till processen där Windows laddas och jag tänker för mig själv "mm, härligt, snabbt och enkelt" men så, efter att Windows har laddat klart så... händer det inget mer. Den lilla färgglada flaggan och laddningsrutan försvinner, men det kommer inte upp nå blåa härliga färger som är karaktäristiska till Windows XP. Istället sitter jag och stirrar på en svart skärm.
Nu är det så här att dataskärmen går inte ner i något strömsparande läge. Grafikkortet brummar i sin tysta stämma, men av någon anledning så vill inte Windows komma överens med grafikkortet om vad för färger som skall presenteras på skärmen..

Jag tänker för mig själv "Ah, jag har ju de gamla drivrutinerna installerade, må de vara det som hindrar Windows och det nya grafikkortet att prata med varandra?" Jag slår av datorn, smäller i det gamla skrotet o BAAM! Windows startas upp efter att det har laddat, jag finner mig på det allt för väl bekanta skrivbordet. Går in på kontrollpanelen och avinstallerar grafikkortets drivrutiner. Avinstallationen ber mig snällt att starta om datorn, jag ser detta som ett ypperligt förslag för att undvika eventuella problem. Datorn startar om... laddar Windows... men så sker det exakt samma scenario som det gjorde med mitt nya grafikkort! Jag får nöja mig med att stirra in i en skärm som är svart efter att den färgglada flaggan och laddnings rutan har försvunnit..

Jag har testat att starta datorn i VGA läge, Felsäkert Läge, Felsäkert läge med komandotolken (vet inte varför, kan inte ens använda mig av komandotolken). Testat att starta med senast fungerade inställningar o.s.v. Men ack förgäves..

Jag har även testat att sätta in ett tredje grafikkort som är betydligt äldre än de andra.
Alla 3 Grafikkorten är PCIe

Snälla flashbackare, hjälp!
Jag är inte så haj inom området, vad har du för moderkort?
Citera
2010-09-07, 19:36
Medlem
Nya: XFX Radeon HD4650. 512MB DDR2 PCIe VGA/DVI
Det som jag använde mig av förut (det gamla skrotet): Hmmm, det är ett Gigabyte kort, kommer ihåg att drivrutinerna var Nvidia relaterade så... ett Gforce kort kanske?
Det tredje kortet jag testade med (det super gamla): Något gammalt radeon kort, sapphire, X300SE tror jag det står på den.

Hoppas jag var av hjälp där xD
Citera
2010-09-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
Skumt fel, den borde ha gått igång med ditt gamla grafikkort och eftersom den stannar på samma ställe innan grafiken laddas i windows så ligger felet givetvis där, du nämner att den senaste inställningen inte fungerar och du verkar kunna en hel del om hur man installerar grafikkort så har tydligen boot loadern fuckat ur, dvs du kan ha skadade filer från tidigare när datorn hängde sig.
Enklast är om du kan peta in disken som slave till en annan dator med samma OS och köra en chkdsk för att reparera boot-filerna, sedan peta in disken och pröva igen.

Jag är osäker på om datorn hänger sig eller om den fortsätter som normalt efter Windows har laddat klart. Antingen så hänger den sig just efter att windows har laddat klart eller så fortsätter den att starta upp Windows, laddar fram skrivbordet, men eftersom att Windows vägrar att kommunicera med grafikkortet så får jag inte se något av detta. Varpå Windows filerna inte bör ta skada av en omstart via strömknappen på datorn. (Har varit väldigt noga med att datorn har fått starta upp helt innan jag har dödat den så att just inga filer skall komma till skada)
Det känns som att det inte är så rimligt att boot loadern har fuckit ur, men jag oroar mig för att den har det, tack för tipset! Skall googla på "chkdsk" och läsa lite mer om det och reparation av boot-filer
Citera
2010-09-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guIIet
Jag är inte så haj inom området, vad har du för moderkort?

Jadu... *springer iväg och kollar*
Hmm, har ingen aning faktiskt, försökte avgöra genom att kolla in i burken. Det enda jag såg som var skrivet där inne var MSI och Platinum. Jag har just genomgått en flytt och min låda med alla data CD:s som drivrutiner till moderkort och så är på annan ort at the moment hehe

Har i alla fall en 2core intel processor på moderkortet
Tror inte jag hjälpte så mycket där :/
Citera
2010-09-07, 21:40
Medlem
Datorn ska bli fixad innan dagens slut! Om jag så skall få lov att dra kraft från min sinnessjuka sida och börja på att kasta magiska trollformler och besvärjelser över datorn!
Citera
2010-09-07, 21:59
Medlem
Testat installera om Windows?

Edit: Grafikkortet behöver inte ström som du har missat att koppla in då?
Senast redigerad av Tummps 2010-09-07 kl. 22:04.
Citera
2010-09-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tummps
Testat installera om Windows?

Edit: Grafikkortet behöver inte ström som du har missat att koppla in då?

Installera om Windows är ett alternativ som jag är rätt säker på skulle fungera men... Har negativa följder, t.e.x. Mina dokument, som jag nu återigen har glömt placera någon annan stans än partitionen där Windows är på... Ja, samt så brukar det ha som följd att all programvara som en gång var på datorn måste installeras om. För att inte tala om alla service pack och jävelusiska uppdateringar.

Trolldom och hedniska besvärjelser står mig mycket närmare än en ominstallation av Windows
Citera
2010-09-07, 23:01
Medlem
guIIets avatar
Citat:
Jadu... *springer iväg och kollar*
Hmm, har ingen aning faktiskt, försökte avgöra genom att kolla in i burken. Det enda jag såg som var skrivet där inne var MSI och Platinum. Jag har just genomgått en flytt och min låda med alla data CD:s som drivrutiner till moderkort och så är på annan ort at the moment hehe

Har i alla fall en 2core intel processor på moderkortet
Tror inte jag hjälpte så mycket där :/
Du kan kolla namnet på moderkortet via Windows.

Start -> (Högerklicka på) Den här datorn -> Egenskaper -> Enhetshanteraren.

Klicka på kategorin Dator så dyker en underrubrik fram, vilket är namnet på moderkortet.
Jag vet dock inte vart man kan kolla vilka moderkort som är kompatibla till vilka grafik-kort, ska försöka googla.
Samtidigt är jag för dum i huvudet när det gäller datorer, jag tog bara ett eget initiativ, så rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2010-09-07, 23:04
Medlem
Citat:
Installera om Windows är ett alternativ som jag är rätt säker på skulle fungera men... Har negativa följder, t.e.x. Mina dokument, som jag nu återigen har glömt placera någon annan stans än partitionen där Windows är på... Ja, samt så brukar det ha som följd att all programvara som en gång var på datorn måste installeras om. För att inte tala om alla service pack och jävelusiska uppdateringar.

Trolldom och hedniska besvärjelser står mig mycket närmare än en ominstallation av Windows

Gör det jag sa tidigare, mounta disken som slave för att eventuellt skapa ny ntldr med fräsch bootini.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in