2010-09-06, 21:44
Medlem
barbiekens avatar
vet någon varför jag får så ont i magen ibland när jag har ätit. det finns ingen regelbundenhet att tala om. det började med ont i magen efter att jag ätit broccoli för några år sen, så slutade jag äta broccoli och allt var frid och fröjd. jag började äta broccoli igen och gjorde så i några år och nu får jag ont som fan igen när jag försöker.

jag kan acceptera att undvika broccoli men idag så fick jag även ont efter att inte ha ätit broccoli. det är ett rejält magknip och det känns tarmrelaterat. det gör ont i hela "mittenmagen". det varar i en 4-6 timmar sådär, gör mig oerhört trött. blir lite gasig också och kan behöva besöka toaletten.

jag är frisk, har en lite stressig livssituation för tillfället, snusar och har normala kost- och bajsvanor .

vad är felet? och vad kan jag göra åt det?
Citera
2010-09-06, 21:51
Medlem
jimboo89s avatar
Om man äter för snabbt kan man få ont i magen
Citera
2010-09-06, 21:52
Medlem
sjukvårds upplysningen är kanske en bra början .
finns säkert massa olika svar på det här. lever du ett stressat liv ?
problem i vardagen , familj , vänner , ekonomi.
du kanske är allergisk mot ett visst ämne i kroppen.
Du kanske saknar ett visst ämne i kroppen.
Etc etc etc m.m.

kontakta en läkare
Citera
2010-09-06, 21:59
Medlem
Rolf-Peters avatar
Dags o gå till läkarn nu?
Citera
2010-09-06, 23:29
Medlem
peter_ölbacks avatar
IBS? Googla och läs, men framförallt ska du lyssna på föregående skribenter och söka på vårdcentral. Tänk va skönt att få reda på varför du har problem!
Citera
2010-09-07, 19:16
Medlem
barbiekens avatar
tack alla ni som engagerat er i min mage!

jag däckade i fosterställning igår men tog del av er klokskap imorse. eftersom vi hade rester kvar av gårdagens mat åt jag dem idag, mycket långsamt och tuggandes väl varje tugga. och visst känner jag av det men inte är det såna våldsamma smärtor som igår.

ibs googlade jag och måhända är det det. vissa saker stämmer, andra inte. jag misstänker dock att det är stressrelaterat och delvis även kopplat till mitt bristfälliga motionerande den senaste tiden. kanske kan jag också ha dragit på mig en sämre tarmflora pga tex snusande och ev också via vattnet de senaste åren, som kommit via en grävd brunn.

nå, jag får väl nöja mig där och se hur det avlöper med vanligt kommunalt vatten, utan snus och med mer motion som är min målsättning from senhösten.

tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in