Här är nog det du är ute efter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_o...focal_distance
En tumregel jag hört (i nån av Scott Kelbys böcker tror jag) när det gäller naturlandskapsbilder är att fokusera 2/3 av avståndet till det huvudsakliga motivet. Alltså, sett från ditt håll så lägger du fokus efter en tredjedel av avståndet till ditt motiv. Om jag kommer ihåg rätt eller om det jag läste ens stämmer vet jag inte riktigt.
Sen så har det ju som sagt med skärpedjupet och bländartalet att göra med hur mycket du kan ha i fokus samtidigt. Vill du ha fokus på både kyrkan och byggnaden snett framför får du nog fokusera på den andra byggnaden eller någonstans mellan de båda. Skärpedjupet sträcker sig ju både framför och bakom den punkt där du sätter fokus, så du får anpassa skärpedjupet så att det räcker till för båda byggnaderna. Det går att räkna ut allt sånt här matematiskt, men det enklaste är ju ändå att prova sig fram. D90 har "DOF-preview"-knapp (nedanför-till höger om objektivet) om du vill kolla i sökaren. Annars kan du ju utvärdera efteråt på displayen (eller under live-view för den delen).