2010-09-05, 16:38
Medlem
Videotens avatar
Har nyss börjat intressera mig för fiske men är totalt nybörjare.
Jag har köpt mig ett ABU kastspö och lite spinnare och "jig" (dom där små gummifiskarna). Men Power Bait, konstbete när använder man sånt är det vid fiske med kastspö eller mete eller vad?
Citera
2010-09-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Har nyss börjat intressera mig för fiske men är totalt nybörjare.
Jag har köpt mig ett ABU kastspö och lite spinnare och "jig" (dom där små gummifiskarna). Men Power Bait, konstbete när använder man sånt är det vid fiske med kastspö eller mete eller vad?

När jag kört med power bait har det varit med kast.. Tänk dig en fet tyngd och sen ungefär 1m lina till kroken med power bait. Sen när du kastat ut sjunker den till botten och power baiten kommer typ ligga och simma en meter från botten, sen hugger fisken
Citera
2010-09-05, 16:43
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pou
När jag kört med power bait har det varit med kast.. Tänk dig en fet tyngd och sen ungefär 1m lina till kroken med power bait. Sen när du kastat ut sjunker den till botten och power baiten kommer typ ligga och simma en meter från botten, sen hugger fisken

Så jag har alltså tyngden längst ut på linan, sen 1m upp kroken med powerbait??

Till vad för fisk använder man jiggarna då?
Citera
2010-09-05, 17:10
Medlem
Citat:
Så jag har alltså tyngden längst ut på linan, sen 1m upp kroken med powerbait??

Till vad för fisk använder man jiggarna då?

Hmm asså..

---------O----j

O= tyngd.
j= krok

Powerbait är ju relativt poröst så den kommer ju flyta upp.

Sen det där med jiggarna, jag tror att man kan fiska typ vad som helst med dom, finns ju olika jiggar för olika fiskar. Grejen med powerbait är ju att man inte behöver stå och kasta hela tiden utan man kan sitta och chilla och vänta på att det nappar.. Ungefär som mete.
Tror att många föredrar kast med jiggar och så eftersom det är mer tjusning i att kasta och veva in och tillslut få det där hugget.
Citera
2010-09-05, 17:47
Medlem
m4tt145s avatar
Bottenmete, päronsänke, 20 cm lina mellan de och en krok med en powerbait kula på. Den bruna powerbaiten har gett mig mest fisk. Mestadels regnbåge och öring.
Citera
2010-09-05, 17:51
Medlem
Videotens avatar
Hur knyter ni tyngden, räcker det med att köra linan igenom och göra en "blåknut" eller ska man knyta på något speciellt sätt?
Är det 3-krok man kladdar in powerbait på?
Citera
2010-09-05, 21:04
Medlem
Citat:
Hur knyter ni tyngden, räcker det med att köra linan igenom och göra en "blåknut" eller ska man knyta på något speciellt sätt?

Jag är ingen direkt expert på ämnet då jag inte fiskar så väldans ofta utan bara någon gång spontant när folk frågar, men jag har iaf kört på 3-krok när jag fiskat och kladdat på powerbait på kroken som en boll som täcker hela kroken. Det där med hur man knyter tyngden törs jag inte riktigt svara på utan överlåter det till experterna
Citera
2010-09-05, 21:08
Medlem
Citat:

Du ska inte knyta tyngden, vid bottenmete vill man nämligen att fisken ska känna så lite motstånd som möjligt och därför är det bra om linan kan glida fritt annars finns risken att fisken fattar att något är fel och helt enkelt ger fan i betet.
Köp päronsänke, det är väll mer eller mindre det alla börjar med så lär du märka att man inte ska knyta och för powerbait rekommenderas enkelkrok. Det kan dock vara bra att sätta ett blyhagel eller flötesstopp så att tyngden inte glider ända ner till kroken.

Jigg används till det mesta men några exempel är Gädda, Abborre och Gös.
Senast redigerad av kr0owe 2010-09-05 kl. 21:13.
Citera
2010-09-05, 21:16
Medlem
Videotens avatar
Så om jag förstått det rätt så sätter jag -------O---o-----J
Där O är päronsänke som löper fritt, lilla o är blyhagel som ett stopp ca 1meter från kroken och J är enkelkrok som jag kladdar powerbait på ??
Detta skall kastas ut med kastspö??

F´låt dumma frågor, men frågar man aldrig så får man aldrig veta
Citera
2010-09-05, 22:48
Medlem
Citat:
Så om jag förstått det rätt så sätter jag -------O---o-----J
Där O är päronsänke som löper fritt, lilla o är blyhagel som ett stopp ca 1meter från kroken och J är enkelkrok som jag kladdar powerbait på ??
Detta skall kastas ut med kastspö??

F´låt dumma frågor, men frågar man aldrig så får man aldrig veta

Ja precis och längden behöver inte vara en meter, inte så extremt noga faktiskt men det skadar aldrig att testa olika djup osv. Powerbait fungerar ju även till flötesmete om du känner för det istället.
Senast redigerad av kr0owe 2010-09-05 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in