Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Det är olika. För det mesta återinvesterar jag utdelningen där den kom ifrån, så länge inte värderingen är sisådär på bolaget, dvs att det är för lite margin of safety.
Återinvesteringar av utdelningar har en fin "hävstång" på lång sikt. Så det är verkligen någonting man bör göra.
Ett alternativ ifall man har en fin aktieportfölj, men kanske inte en allt för hög lön i förhållande till utgifter är ju att spara alla dessa utdelningar någonstans, och då borde man ha en fin hög med pengar att köpa på sig större mängder aktier vid stora krisår som t.ex 08/09 osv.
Har min utdelningsportfölj hos Aktieinvest, så att återinvestera utdelningarna i samma bolag blir inte alls dyrt.
<bump>
Dito. Aktieinvest återinvesterar utdelningarna utan courtage! Och har man aktierna inom en ISK så går det inte bort någon skatt för utdelningen.
Ett av de mer talande sätten att se vad återinvesterade utdelningar kan göra, är Warren Buffets exempel med Coca-Cola. Den som köpte en aktie 1919 för USD 40 och återinvesterade utdelningen har idag 5 miljoner USD! Det är en ökning med 125 000 ggr, utan hänsyn till inflation.
Vet inte vad inflationen i USA har varit, men i Sverige mellan 1919 och 2011 var den 4531/272 = 17 ggr. Dvs, framräknat till idag hade Coca-Cola-aktien kostat 17x40 = 680 USD. Med dagens USD-kurs ger satsade 4600 SEK (680 * 6,7) 33,5 miljon! Inflationen inräknad! Detta är
power of dividend. Och naturligtvis att träffa rätt bolag.
Video där Buffet pratar om detta:
http://www.youtube.com/watch?v=N9Ny6pjCS-8
Om jag hade varit ung idag, så hade jag försökt hitta något lika vackert bolag och gjort på samma vis. Eller i alla fall ett bolag med hög utdelning. Tag Tele2 som ger 10% direktavkastning. Eller kanske SCA som torde vara extremt stabilt och har stor tillväxtplaner. Sätt in 10 000:- hos Aktieinvest (som reinvesterar utdelningen gratis) i något sådant bolag (eller t.ex. säg 5000:- i månaden i 1 år så att det blir en slant - de första 10 åren blir annars en lång transportsträcka. Alternativt, starta med 10 000 kronor och gör ett autogiro om säg 1000:- i kvartalet och lägg andelsorder i bolaget varje månad). Och glöm bort hela skiten. Eller varför inte ge det som födelsedagsgåva till sitt nyfödda barn. Om 30-40 år bör det ha blivit en riktigt, riktigt stor slant.