2010-09-04, 17:59
Medlem
Återinvesterar ni alltid i samma företag som ni fått utdelning från eller köper ni det som i tycker är billigt för tillfället?

Finns det någon tanke/plan/strategi bakom att ni gör på det sätt ni gör?
Om svaret är "Ja!" så får ni gärna berätta och motivera.
Citera
2010-09-04, 18:15
Medlem
Min strategi hade varit att spara ihop utdelningarna tills det är tillräckligt mycket för att courtageavgiften inte skulle förstöra den potentiella avkastningen.

Förslagsvis borde man väl lägga pengarna där man ser störst chans till framtida avkastning?
Citera
2010-09-04, 19:54
Medlem
Jag använder mig av en mindre belåning till låg ränta med Avanzas superlån, så när jag får utdelningar används de till att minska lånet, vilket ger samma effekt som om de gått in på ett sparkonto med samma ränta. Nyinvesteringar gör jag när jag har ett tillräckligt stort tillgängligt kapital (inklusive låneutrymme på superlånet) tillgängligt för att courtaget skall bli rimligt, och då jag vill öka min aktieexponering.
När jag har en mindre slant som jag vill investera i börsen köper jag ofta en indexfond som t.ex. avanza zero, och säljer det eventuellt vid ett senare tillfälle när jag har tillräckligt med pengar för att köpa en aktiepost.
Senast redigerad av raol 2010-09-04 kl. 20:00.
Citera
2010-09-04, 20:13
Medlem
lottobarns avatar
Har själv Nordnet. Brukar aldrig köpa för mindre än 7-10 k. Har jag inte det så lägger pengarna i en kort räntefond. Just nu köper jag Lundberg för hela slanten. Tråkigt ja kanske men ack så säkert.
Citera
2010-09-05, 18:39
Medlem
Ovations avatar
Nu har jag inte pysslat med aktier så länge men jag tryckte in all utdelning som jag fick från februari till i början av juni i en räntefond som under perioden gav ca 5 % ränta. Sedan i juni så köpte jag aktier för allt i PA Resources. Jag ska försöka göra så att jag årligen köper ett bolag för utdelningen som hamnar på mellan 4-7 tusen per år ungefär med nuvarande portfölj.
Citera
2010-09-05, 21:24
Medlem
c^2s avatar
Det är olika. För det mesta återinvesterar jag utdelningen där den kom ifrån, så länge inte värderingen är sisådär på bolaget, dvs att det är för lite margin of safety.

Återinvesteringar av utdelningar har en fin "hävstång" på lång sikt. Så det är verkligen någonting man bör göra.

Ett alternativ ifall man har en fin aktieportfölj, men kanske inte en allt för hög lön i förhållande till utgifter är ju att spara alla dessa utdelningar någonstans, och då borde man ha en fin hög med pengar att köpa på sig större mängder aktier vid stora krisår som t.ex 08/09 osv.

Har min utdelningsportfölj hos Aktieinvest, så att återinvestera utdelningarna i samma bolag blir inte alls dyrt.
Citera
2010-09-06, 00:31
Medlem
zomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Nu har jag inte pysslat med aktier så länge men jag tryckte in all utdelning som jag fick från februari till i början av juni i en räntefond som under perioden gav ca 5 % ränta. Sedan i juni så köpte jag aktier för allt i PA Resources. Jag ska försöka göra så att jag årligen köper ett bolag för utdelningen som hamnar på mellan 4-7 tusen per år ungefär med nuvarande portfölj.

Vad var det för räntefond?
Citera
2010-09-06, 20:44
Medlem
VenomXs avatar
Jag återinvesterar inte utdelningarna blint i samma bolag eller nåt sånt, tar istället emot dem på depåkontot först så de får bilda en klumpsumma. När jag fått in alla/de flesta utdelningarna för säsongen så tar jag ställning till vad jag vill göra med klumpsumman som helhet istället.

Kör väl på ungefär samma strategi som om jag bara tryckte in nya pengar direkt från lönekontot, i mitt fall att först kolla om det behövs några "räddningsoperationer" i form av nåt innehav som gått oväntat dåligt men som känns värt att öka och snitta ner sig i inför en ändå kanske hyfsat lovande framtid, isåfall gör jag detta först.

Annars återinvesterar jag det spritt över det befintliga innehavet bara, men inte över alla bolag utan jag tar snarare utdelningarna från totalt 10+ bolag i portföljen och slänger tillbaka det i 3-4 st av dem, de som känns mest värda att öka i. Blir väl lite olika från gång till gång det där.
Citera
2010-09-06, 20:51
Medlem
Ovations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomo
Vad var det för räntefond?
Fidelity Funds-US High Yield Fund EUR
https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...erbookId=73607
Citera
2012-02-17, 11:52
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Det är olika. För det mesta återinvesterar jag utdelningen där den kom ifrån, så länge inte värderingen är sisådär på bolaget, dvs att det är för lite margin of safety.

Återinvesteringar av utdelningar har en fin "hävstång" på lång sikt. Så det är verkligen någonting man bör göra.

Ett alternativ ifall man har en fin aktieportfölj, men kanske inte en allt för hög lön i förhållande till utgifter är ju att spara alla dessa utdelningar någonstans, och då borde man ha en fin hög med pengar att köpa på sig större mängder aktier vid stora krisår som t.ex 08/09 osv.

Har min utdelningsportfölj hos Aktieinvest, så att återinvestera utdelningarna i samma bolag blir inte alls dyrt.

<bump>

Dito. Aktieinvest återinvesterar utdelningarna utan courtage! Och har man aktierna inom en ISK så går det inte bort någon skatt för utdelningen.

Ett av de mer talande sätten att se vad återinvesterade utdelningar kan göra, är Warren Buffets exempel med Coca-Cola. Den som köpte en aktie 1919 för USD 40 och återinvesterade utdelningen har idag 5 miljoner USD! Det är en ökning med 125 000 ggr, utan hänsyn till inflation.

Vet inte vad inflationen i USA har varit, men i Sverige mellan 1919 och 2011 var den 4531/272 = 17 ggr. Dvs, framräknat till idag hade Coca-Cola-aktien kostat 17x40 = 680 USD. Med dagens USD-kurs ger satsade 4600 SEK (680 * 6,7) 33,5 miljon! Inflationen inräknad! Detta är power of dividend. Och naturligtvis att träffa rätt bolag.

Video där Buffet pratar om detta: http://www.youtube.com/watch?v=N9Ny6pjCS-8

Om jag hade varit ung idag, så hade jag försökt hitta något lika vackert bolag och gjort på samma vis. Eller i alla fall ett bolag med hög utdelning. Tag Tele2 som ger 10% direktavkastning. Eller kanske SCA som torde vara extremt stabilt och har stor tillväxtplaner. Sätt in 10 000:- hos Aktieinvest (som reinvesterar utdelningen gratis) i något sådant bolag (eller t.ex. säg 5000:- i månaden i 1 år så att det blir en slant - de första 10 åren blir annars en lång transportsträcka. Alternativt, starta med 10 000 kronor och gör ett autogiro om säg 1000:- i kvartalet och lägg andelsorder i bolaget varje månad). Och glöm bort hela skiten. Eller varför inte ge det som födelsedagsgåva till sitt nyfödda barn. Om 30-40 år bör det ha blivit en riktigt, riktigt stor slant.
Citera
2012-02-17, 15:24
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
<bump>

Dito. Aktieinvest återinvesterar utdelningarna utan courtage! Och har man aktierna inom en ISK så går det inte bort någon skatt för utdelningen.

Ett av de mer talande sätten att se vad återinvesterade utdelningar kan göra, är Warren Buffets exempel med Coca-Cola. Den som köpte en aktie 1919 för USD 40 och återinvesterade utdelningen har idag 5 miljoner USD! Det är en ökning med 125 000 ggr, utan hänsyn till inflation.

Vet inte vad inflationen i USA har varit, men i Sverige mellan 1919 och 2011 var den 4531/272 = 17 ggr. Dvs, framräknat till idag hade Coca-Cola-aktien kostat 17x40 = 680 USD. Med dagens USD-kurs ger satsade 4600 SEK (680 * 6,7) 33,5 miljon! Inflationen inräknad! Detta är power of dividend. Och naturligtvis att träffa rätt bolag.

Video där Buffet pratar om detta: http://www.youtube.com/watch?v=N9Ny6pjCS-8

Om jag hade varit ung idag, så hade jag försökt hitta något lika vackert bolag och gjort på samma vis. Eller i alla fall ett bolag med hög utdelning. Tag Tele2 som ger 10% direktavkastning. Eller kanske SCA som torde vara extremt stabilt och har stor tillväxtplaner. Sätt in 10 000:- hos Aktieinvest (som reinvesterar utdelningen gratis) i något sådant bolag (eller t.ex. säg 5000:- i månaden i 1 år så att det blir en slant - de första 10 åren blir annars en lång transportsträcka. Alternativt, starta med 10 000 kronor och gör ett autogiro om säg 1000:- i kvartalet och lägg andelsorder i bolaget varje månad). Och glöm bort hela skiten. Eller varför inte ge det som födelsedagsgåva till sitt nyfödda barn. Om 30-40 år bör det ha blivit en riktigt, riktigt stor slant.

Den som investerade 40 $ i KO 1919 är troligen död idag också... Men visst håller jag med dig i mentaliteten. Började själv spara 1000 kr varje månad då jag var 18, och sen dess har jag ökat på summan med någon hundring till ytterligare varje månad. + Att jag slängt in klumpsummor lite då och då (inte så långt ifrån summorna du nämner).

Har tyvärr bara hållt på i 4 år och det är alldeles för kort tid för att märka något. Men att säga att jag inte märker något är också fel.

Ska bli kul att se då man fyller 30 och sparat i 12 år hur portföljen ser ut. Jag sparar till 80% i bolag som tillhöger omxs30 och köper främst bolag med >4% direktavkastning, återinvesterar allting. Försöker sprida valutariskerna med att köpa i dollar och euro, men dom intressanta bolagen i usa har sällan så jättehög direktavkastning, det blir endast i djupaste kriserna man tillåter sig köpa dom aktierna.

Använder aktieinvest för att kunna göra detta. Dock så är det inte helt utan courtage enligt mig, dom har en "inbyggd" avgift vad gäller andelsordarna.

Citat:
Köpkurs för AndelsOrder är aktuell handelsdags högsta betalkurs, minus 5 procent av skillnaden mellan högsta och lägsta betalkurs under handelsdagen. Säljkurs för AndelsOrder är aktuell handelsdags lägsta betalkurs, plus 5 procent av skillnaden mellan högsta och lägsta betalkurs under handelsdagen. Om dessa inte kan fastställas under aktuell handelsdag används senast, i AndelsOrder, fastställd köp- respektive säljkurs.
Citera
2012-02-17, 23:04
Medlem
Köp en lux ETF (t.ex. SpotOMX från SEB, inte XACT fån SHB eftersom den inte återinvesterar utdelningen) istället som återinvesterar utdelningar (Svenska fonder gör inte de för de då måste beskatta utdelningen, vilket leder till dubblebeskattning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in