2010-09-04, 17:59
Medlem
iRoqs avatar
Har köpt en 625 och vill bränna recovery skiva innan jag börjar ta bort all skit så datorn blir snabb, men inte nånstans i alla zillioner HP program finns funktionen att bränna av eller ens använda recovery partitonen som ändå faktiskt finns på datorn.

Är det verkligen meningen att jag ska göra en "image" av nuvarande installation via windows egna sw när partionen faktiskt finns där...?
Citera
2010-09-04, 18:03
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iRoq
Har köpt en 625 och vill bränna recovery skiva innan jag börjar ta bort all skit så datorn blir snabb, men inte nånstans i alla zillioner HP program finns funktionen att bränna av eller ens använda recovery partitonen som ändå faktiskt finns på datorn.

Är det verkligen meningen att jag ska göra en "image" av nuvarande installation via windows egna sw när partionen faktiskt finns där...?

Du har alltså inte Recovery Manager i Start-menyn? Normalt sett finns funktionen för för att skapa återställningsskivor på den platsen.
Citera
2010-09-04, 19:05
Medlem
iRoqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
Du har alltså inte Recovery Manager i Start-menyn? Normalt sett finns funktionen för för att skapa återställningsskivor på den platsen.

Om det ändå hade varit så väl! Jag har sökt genom hela datorn men det finns inget som hänvisar till recovery partitionen - bara till windows egna recovery and backup...
Citera
2010-09-04, 19:38
Medlem
Namnet kan variera och lätt att missa när man är stressad och inte har läst i manualen exakt vad det heter och var den är. HP bruka alltid ha något för att bränna DVD skivorna någonstans under start / alla program. Oftast gömd in några mappar. Öppnar alla HP program och hoppas att det står vad dessa gör för något.
Citera
2010-09-04, 20:13
Medlem
iRoqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Namnet kan variera och lätt att missa när man är stressad och inte har läst i manualen exakt vad det heter och var den är. HP bruka alltid ha något för att bränna DVD skivorna någonstans under start / alla program. Oftast gömd in några mappar. Öppnar alla HP program och hoppas att det står vad dessa gör för något.

Jag har läst manualen, den är fantastisk:

"To protect your information, use Windows Backup and Restore to back up individual files and folders,
back up your entire hard drive (select models only), create system repair discs (select models only), or
create system restore points. In case of system failure, you can use the backup files to restore the
contents of your computer.
Backup and Restore provides the following options:
● Creating a system repair disc (select models only)
● Backing up individual files and folders
● Creating a system image (select models only)
● Scheduling automatic backups (select models only)
● Creating system restore points
● Recovering individual files
● Restoring the computer to a previous state
● Recovering information using recovery tools
NOTE: For detailed instructions, perform a search for these topics in Help and Support.
NOTE: In case of system instability, HP recommends that you print the recovery procedures and save
them for later use."

Går man in i Help and Support som NOTE föreslår så har den nada info om just ovanstående ämne.

Har ominstallerat via f11 nu, ska se om det gjort nån skillnad, men just nu är jag aningen pessimistisk - varför skulle det helt plötsligt finnas en recovery manager nu när det inte gjorde det tidigare..
Citera
2010-09-04, 21:10
Medlem
iRoqs avatar
Ingen recovery manager efter ominstallation - har gått igenom alla HP mjukvaror och finns inget.

Jag ringer HP på måndag.. nog för att jag fixar det här ändå, men det är principen!!
Citera
2010-09-04, 23:36
Medlem
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...=bph07143#N998
Citera
2010-09-05, 04:29
Medlem
Bra jobbat Mobz.

I hans länk under "Creating recovery discs" visar den hur man hittar programmet beroende på vilket Windows den kom med.
Citera
2010-09-05, 14:42
Medlem
iRoqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobz
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...=bph07143#N998

Du är helt fantastisk.

Problemet är bara att just denna HP inte kom med nå Recovery manager, därav mitt problem.
Citera
2010-09-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iRoq
Du är helt fantastisk.

Problemet är bara att just denna HP inte kom med nå Recovery manager, därav mitt problem.

Om du har Winows7 är det inga problem.
Kolla under kontrollpanelen säkerhetskopiering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in