Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-04, 13:52
Medlem
Brutes avatar
Att publikt sammankoppla konton är ju inte ok enl. regel 1.06.

Men då och då får man ofrivillig hjälp av moderatorer att tydligt se samband mellan konton här på FB.

Sker detta av misstag, eller är det en del av straffet som en för regel 1.07 avstängd medlem får på köpet så att säga?

//Brute
Citera
2010-09-04, 14:07
Medlem
Snass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Att publikt sammankoppla konton är ju inte ok enl. regel 1.06.

Men då och då får man ofrivillig hjälp av moderatorer att tydligt se samband mellan konton här på FB.

Sker detta av misstag, eller är det en del av straffet som en för regel 1.07 avstängd medlem får på köpet så att säga?

//Brute

Jag må vara trög men du får gärna visa med lite exempel!
Citera
2010-09-04, 14:14
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snas

Nej, den fällan snubblar jag inte ner i.

Men generellt, då en moderator på samma klockslag stänger av två konton för regelbrott 1.07, med samma motivering. Och dessa avändare har postat i samma tråd.

1.07-avstängningar kommer ofta parvis i listan så att säga.

//Brute
Citera
2010-09-04, 14:14
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snas

Det vore väl jävligt korkat?
Sist jag kollade så var sammankopplingar av konton fortfarande brott mot regel 1.06.

Ifall man upptäcker ett samband mellan två konton så håller man det för sig själv.
Detta gäller ända fram till användaren det gäller själv gör kopplingen eller att admin talar om att det är ok. Detta borde inte vara så svårt..?
Citera
2010-09-04, 14:19
Medlem
Brutes avatar
Det finns faktiskt ett exempel ur dagens skörd som kan postas som exempel, då en av användarkontona påtalade i aktuell tråd att h*n var densamma som det andra kontot.

Men det räcker för var och en att kolla efter 1.07 i listan över avtängningar och bannlysningar, så anar man ett samband.

Medvetet "straff" från mods, eller något man ej tänkt på?

//Brute
Citera
2010-09-04, 14:29
Medlem
epost72s avatar
Länk

Det blir lite skillnad när en moderator gör utlysningar åtminstone enligt mitt sätt att se det.
Dessutom är det enbart en spekulation om kontona hade ett samband, det vore lite olyckligt om man själv förutsätter att kontona hade ett samband och dessutom publicerar sina sammankopplingar i inlägg.

Någonstans tycker jag att man förverkat sitt skydd genom att missbruka flera konton.
Citera
2010-09-04, 14:47
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Länk

Det blir lite skillnad när en moderator gör utlysningar åtminstone enligt mitt sätt att se det.
Dessutom är det enbart en spekulation om kontona hade ett samband, det vore lite olyckligt om man själv förutsätter att kontona hade ett samband och dessutom publicerar sina sammankopplingar i inlägg.

Någonstans tycker jag att man förverkat sitt skydd genom att missbruka flera konton.

Din länk gjorde ingen nytta, det blir mer tydligt att se listan ofiltrerad, då ser man tydligt att 1.07 ofta kommer parvis.

Men det var inte det som frågan gäller.
Frågan återstår, är det medvetet, eller något man ej tänkt på vid publicering av avstängningarna?

//Brute
Citera
2010-09-04, 14:49
Moderator
impieteers avatar
https://www.flashback.org/regler
Citat:
Att publikt sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbsidor är inte tillåtet och kan leda till varning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt.

Det är alltså explicit tillåtet för moderatorer och admins att sammankoppla konton (så länge det görs i rollen som moderator eller admin alltså), däremot är det något som sker väldigt sällan.
Citera
2010-09-04, 14:59
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
https://www.flashback.org/regler

Det är alltså explicit tillåtet för moderatorer och admins att sammankoppla konton (så länge det görs i rollen som moderator eller admin alltså), däremot är det något som sker väldigt sällan.

Ja, men som sagts tidigare i tråden så är det ju ingen officell och fastslagen sammankoppling, men att det syns ett tydligt mönster som bidrar till att i tanken sammankoppla två användare.

Jag kan nog dra slutsatsen nu, att detta med andra ord sker helt omedvetet från de moderatorer som postar två 1.07-or vid samma tidpunkt, med samma formulerade motivering.

//Brute
Citera
2010-09-04, 17:19
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ja, men som sagts tidigare i tråden så är det ju ingen officell och fastslagen sammankoppling, men att det syns ett tydligt mönster som bidrar till att i tanken sammankoppla två användare.

Jag kan nog dra slutsatsen nu, att detta med andra ord sker helt omedvetet från de moderatorer som postar två 1.07-or vid samma tidpunkt, med samma formulerade motivering.

//Brute
Det beror snarare på hur vi arbetar: när vi tar tag i att verkställa och utlysa regelbrott så tar man ofta tag i alla på en gång och använder sig av copy/paste för att minska ner lite på arbetet. Du ska alltså inte tolka det som sammankopplingar utan som en arbetande moderator.
Citera
2010-09-04, 17:43
Medlem
BigFatCones avatar
Jag utlyser mina varningar i samma ordning som dom blir klara, har jag två 1.07 och en 1.09 som är klara samtidigt så kommer dom dyka upp i varningsforumet på samma gång, svårare än så är det inte.
Citera
2010-09-06, 13:09
Moderator
^Eazs avatar
Personlig åsikt i frågan är att om någon använder 2 konton för att ge sig själv fördelar i en tråd, så har alla andra användare rätt att veta vilka två (eller fler) konton som tillhör samma användare så att de kan läsa dess inlägg i tråden på ett rättvist sätt.

Jag är för att när 1.07r anmälls, så ska det även listas vilka trollen var då jag anser att man förverkat rätten från sammankoppling när man bryter mot regel 1.07.

E.g.:

Rubrik: Användare Y är bannlyst enligt 1.07

Följande konton är kopplade till användare Y.

Som sagt, mina högst personliga åsikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in