Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-11, 08:22
Medlem
Snass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Det vore väl jävligt korkat?
Sist jag kollade så var sammankopplingar av konton fortfarande brott mot regel 1.06.

Ifall man upptäcker ett samband mellan två konton så håller man det för sig själv.
Detta gäller ända fram till användaren det gäller själv gör kopplingen eller att admin talar om att det är ok. Detta borde inte vara så svårt..?

Förlåt mig, som sagt jag är trög och kan således inte förklara rätt.. Det jag menade med exempel var att det ni menar är att någon skriver "BLABLABLA Har ett konto som även heter BLÄBLÄBLÄ" eller är jag ute och cyklar?
Citera
2010-09-11, 10:26
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det sker, precis som TS skriver, emellanåt och det är något jag alltid har varit stark motståndare till. Vill man är det inget problem att som moderator undvika sammankopplingen, men den viljan finns inte alltid eftersom det finns olika åsikter i den här frågan. Det är givetvis inget regelbrott från moderatorn, men jag tycker att det är fel och att det bryter mot en av Flashbacks grundprinciper.
Citera
2010-09-11, 10:35
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det sker, precis som TS skriver, emellanåt och det är något jag alltid har varit stark motståndare till. Vill man är det inget problem att som moderator undvika sammankopplingen, men den viljan finns inte alltid eftersom det finns olika åsikter i den här frågan. Det är givetvis inget regelbrott från moderatorn, men jag tycker att det är fel och att det bryter mot en av Flashbacks grundprinciper.

Jag tycker inte att det behöver vara felaktigt, särskilt inte om någon har använt flera konton och backat upp sig själv i samma tråd(ar).

Regel 1.07 omfattar även tidigare bannlysta användare som återvänder med ett nytt konto. Så har man tagit hand om två såna fall så kan utannonseringen dyka upp i stort sett samtidigt.

Det är inte nödvändigtvis så att bara för att man annonserar dem samtidigt så tillhör de samma person.
Alltså har man inte heller gjort någon sammankoppling mellan konton.
Citera
2010-09-11, 11:56
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Jag tycker inte att det behöver vara felaktigt, särskilt inte om någon har använt flera konton och backat upp sig själv i samma tråd(ar).

Regel 1.07 omfattar även tidigare bannlysta användare som återvänder med ett nytt konto. Så har man tagit hand om två såna fall så kan utannonseringen dyka upp i stort sett samtidigt.

Det är inte nödvändigtvis så att bara för att man annonserar dem samtidigt så tillhör de samma person.
Alltså har man inte heller gjort någon sammankoppling mellan konton.
Både ja och nej... Om jag använder dubbla konton för att backa upp mig själv i diskussioner kan jag känna att det är helt okej, men det finns andra fall där man sammankopplat medlemmar som inte backat upp sig själv i diskussioner och det tycker jag är helt fel.

Din beskrivning av 1.07 och bannlysta medlemmar som kommer tillbaka är ett typexempel på outning som jag tycker är felaktig. Även en bannlyst medlem har rätt till anonymitet, även om han faktiskt kommer tillbaka utan att ha fått amnesti.

Men, som jag skrev tidigare finns det olika åsikter om detta.
Citera
2010-09-12, 17:37
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Både ja och nej... Om jag använder dubbla konton för att backa upp mig själv i diskussioner kan jag känna att det är helt okej, men det finns andra fall där man sammankopplat medlemmar som inte backat upp sig själv i diskussioner och det tycker jag är helt fel.

Din beskrivning av 1.07 och bannlysta medlemmar som kommer tillbaka är ett typexempel på outning som jag tycker är felaktig. Även en bannlyst medlem har rätt till anonymitet, även om han faktiskt kommer tillbaka utan att ha fått amnesti.

Men, som jag skrev tidigare finns det olika åsikter om detta.

Men en 1.07-banning sker väl inte i regel med en namngivning av det ursprungliga kontot? Förstår inte hur det skulle kunna bli någon typ av sammankoppling. Ett hund visar ju bara på att man inte ska försöka leka för mycket detektiv som medlem, då det är stor risk att man drar felaktiga slutsatser. Ser man inte hur processen går bakom kulisserna kan man inte göra några sammankopplingar kring 1.07, bara gissa.
Citera
2010-09-12, 21:50
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Men en 1.07-banning sker väl inte i regel med en namngivning av det ursprungliga kontot? Förstår inte hur det skulle kunna bli någon typ av sammankoppling. Ett hund visar ju bara på att man inte ska försöka leka för mycket detektiv som medlem, då det är stor risk att man drar felaktiga slutsatser. Ser man inte hur processen går bakom kulisserna kan man inte göra några sammankopplingar kring 1.07, bara gissa.
Just så. Jag skulle nog påstå att det är betydligt vanligare att det rör sig om två helt olika fall när man annonserar ut två brott mot 1.07 på rad, än att det rör sig om en sammankoppling. Att leka detektiv har man alltså inte mycket för eftersom man faktiskt inte kan se något mönster i utannonseringarna om man inte dessutom har tillgång till outlaw.

Simpelt och användarsäkert.
Citera
2010-09-12, 22:25
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:

Jag tror du missförstod mig nu.

Utannonseringen av tidigare bannlysta användare med nytt konto brukar inte omfatta en outning av det tidigare användarnamnet, bara det faktum att det nya kontot nu också är bannlyst.
Ingen sammankoppling och ingen outning.

Precis som honken80 skrev här ovan.
Citera
2010-09-13, 00:16
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag missförstod dig möjligen, men det finns det sådana fall och jag skulle säkert kunna leta upp dem om jag bara hade tid och lust.
Citera
2010-09-14, 22:30
Medlem
Brutes avatar
Jag tror mods här inne får läsa rubriken igen och hålla sig till ämnet.

"Sammankoppling på grund av mods".

Inte "Sammankoppling gjorda av mods".

Det handlar alltså inte om huruvida moderatorer hänger ut användarnamn två och två, under ett regelbrott.

Det handlar inte heller om att man p g a de ofta parvisa 1.07-or som publiceras är likställt med att vi andra direkt kan konstatera om de två kontona tillhör samma person eller ej.

Det handlar om att den metod som används vid publicering av 1.07-brott gör att man som yfiken användare kan scrolla igenom meddlelanden från de två kontona och se om det finns mönster eller ej.

Och som många mods har deklarerat här, så sker detta utan hänsyn till den som kan bli utsatt för en sådan granskning. I bland medvetet om detta bidrag till de nyfikna, ibland utan tanke på detta.

Den enskildes straff går här före dennes integritet.

//Brute
Citera
2010-09-14, 23:51
Medlem
_abous avatar
Jag vet inte om redan har blivit besvarat, men låt säga att Carl Hamilton upptäcks ligga bakom kontot Calle Hamilson, som flera gånger backat upp Carl Hamiltons inlägg i olika trådar.
Då är ju det ett brott mot 1.07, men hur utannonseras den avstängningen?
Kommer bara det ena kontot utannonseras, eller båda fast vid olika tillfällen?

Om det bara är det ena som skrivs ut är det ju kanske en ganska stor bidragande faktor till trådarna i Feedback där folk efterlyser utannonseringar.
Citera
2010-09-14, 23:55
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
... Då är ju det ett brott mot 1.07, men hur utannonseras den avstängningen? ...
Verkar vara olika från gång till gång.

Exempel:
https://www.flashback.org/t1184287
och
https://www.flashback.org/t1132828
Citera
2010-09-15, 00:05
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Verkar vara olika från gång till gång.

Exempel:
https://www.flashback.org/t1184287
och
https://www.flashback.org/t1132828
I BoISarens tråd är det ju inte schyst, men samtidigt står det ju i reglerna:

Citat:
1.06. Användare på Flashback har rätt till anonymitet

Att publikt sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbsidor är inte tillåtet och kan leda till varning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt.
Så han får ju göra det.
Men ni kanske pratar om att det inte borde vara så, har inte läst hela tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in