2010-09-04, 13:47
Bannlyst
Hej

Då och då så kraschar min Macbook Aluminium (A1278). Det kommer då upp sträck över hela skärmen och ett rätt så högt ljud ur högtalarna. Jag tror att det händer mest när jag tittar på hd-filmer så datorn eller grafikkortet kanske blir det överbelastat då eller nåt.

Det jag bytt ut i datorn själv är ram-minne och hårddisk men inget av detta tycker jag borde resultera i att den kraschar.

Här är en bild på hur det ser ut när det kraschar.

Kanske bör tilläga att jag kör Windows 7 och jag har inte testat att formatera datorn för att bli av med krascharna. Kan det vara Windows som är problemet?

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/...0-%20Kopia.JPG

Så vad tror ni kan vara felet och hur åtgärdar jag det?

Tack på för hand.
Citera
2010-09-04, 13:52
Medlem
Krashar den i OS X?
Citera
2010-09-04, 13:55
Medlem
tzjs avatar
Vad kör du windows med? Boot camp, parallells, vm ware fusion?

Testa säker start. Leta efter uppdateringar. Kör skivkontroll/reparera skivbehörigheter. Kör apple hardware test. Håll tummarna. Kör tech tools deluxe.

Ring apple support om det inte löser sig.

Kör du bara windows på datorn?
Citera
2010-09-04, 13:59
Medlem
SpaCCs avatar
Svaret är att datorn blir för varm, skaffa en kylplatta.
over and out!
Citera
2010-09-04, 14:06
Bannlyst
Jag kör Windows genom Bootcamp, jag använder aldrig OS X, har för mig att det inte ens kvar på hårddisken.

Detta händer alltså inte ofta, utan om vi säger att jag tittar på hdfilmer en hel dag så inträffar det kanske en gång eller så.

Men att den blir för varm låter ju rätt troligt, kan det vara mycket damm i den? Den är trots allt snart nästan två år gammal. Kanske borde öppna och titta efter?

Tack för svaren hittills.
Citera
2010-09-04, 14:08
Medlem
tzjs avatar
Kollar du på HD-filmer en hel dag på en 2 år gammal dator som inte har fått fläktarna rengjorda, så går mina pengar på överhettat grafikkort.

Plocka isär, rengör och skaffa även en kylplatta som det tipsats om.
Citera
2010-09-04, 14:18
Medlem
Tänk även på att Windows fläktkontroll är sämst i världen så det är möjligt att fläktarna inte går igång ordentligt, jag själv ställer in fläktarna manuellt i OS X och bootar sen Windows just för att få ha en sval dator.
Citera
2010-09-04, 14:37
Medlem
ceterus avatar
Om du ska kolla på HD-filmer, varför inte kolla i OSX? Helt underbart att kolla på HD-videos där, snabbt och snyggt. Skulle rekommendera att du i vilket fall skaffar VMWare, riktigt nifty lösning och du får det bästa av båda världarna utan någon tappad prestanda i stort sätt.
Citera
2010-11-25, 15:55
Bannlyst
Måste bumpa tråden, då problemet fortfarande inte är löst.

Jag har fixat Core Temp, och alldeles nyss så hängde sig datorn igen, då visade Core Temp att båda processorkärnorna var 62C varma. Jag vet inte om det finns något program för att mäta grafikkortets temperatur i en Macbook, men jag är osäker på om det verkligen har med överhettning att göra.

Någon som vet vad som kan vara fel?
Citera
2010-11-25, 16:51
Bannlyst
Det där är ett kraschat grafikkort. Antingen överhettat eller defekt.
Citera
2010-11-25, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Det där är ett kraschat grafikkort. Antingen överhettat eller defekt.

Finns det något program som kan testa grafikkortet? Alltså belasta det och se om det är defekt liksom?
Citera
2010-11-25, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkohol
Finns det något program som kan testa grafikkortet? Alltså belasta det och se om det är defekt liksom?
3d mark i Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in