2010-09-04, 12:46
Medlem
nuovos avatar
Är tjej. Ska gå iväg och testa mig för könssjukdomar, hur lång tid tar det innan en könssjukdom kan märkas och ge utslag på ett test efter samlag?

Hade oskyddat sex för en vecka sen och det har börjat klia vansinnigt mycket där nere, men det gjorde det redan 1-2 dagar efter. Kan ju vara bara vanlig "irritation", men jag brukar inte ha så. Vet inte vad det skulle kunna vara som kliar så förbannat.

Kan det vara så att killen kan ha nån sjukdom som jag inte blivit smittad av, men som jag kan få senare om vi ligger med varandra igen? Det jag menar är att jag kanske inte kan vara trygg med att det är lugnt att ligga med honom bara för att jag får resultat om att jag inte fått nåt nu!? Måste jag egentligen försöka få iväg honom att testa sig också eftersom vi kommer ligga mera?

//N
2010-09-04, 12:54
Medlem
rappahs avatar
Om du testar dig och visas vara positiv, så kommer ju killen kontaktas om att han haft sex med en smittbärare, vilket borde leda till att även han testar sig.
2010-09-04, 13:03
Medlem
nuovos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappah
Om du testar dig och visas vara positiv, så kommer ju killen kontaktas om att han haft sex med en smittbärare, vilket borde leda till att även han testar sig.

Jo, men det jag menade var om jag inte får något utslag på nån könssjukdom, så kanske det inte behöver innebära att han inte har nåt. Jag kanske inte bara lugnt kan ligga vidare med honom då? Eller blir man alltid smittad om killen har nåt?
2010-09-05, 00:40
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuovo
Jo, men det jag menade var om jag inte får något utslag på nån könssjukdom, så kanske det inte behöver innebära att han inte har nåt. Jag kanske inte bara lugnt kan ligga vidare med honom då? Eller blir man alltid smittad om killen har nåt?

Är du helt jävla dum i huvudet? Hmm aa kanske!?
2010-09-07, 22:21
Medlem
fjungen33s avatar
Klamydia som är en vanlig sjukdom är Inkubationstiden några dygn till 1 vecka. Att du fått symtom efter 1 dag låter inte så troligt. Låter mer som att din kropp reagerar på killens bakterieflora.
samlag första gångerna leder till att "vanliga" bakterier hoppar över till parten. Våra kroppar reagerar på den nya inkräktaren, kan bli irriterat eller få infektioner osv. Vanligt tex att kvinnor får UVI vid nya partner. Svamp kan med vara en orsak. Ja han kan ha klamydia, hiv m.m men inte smitta dig första gången/erna, men andra gången kan du blir smittad. Men tjejer blir lättare smittad tänk på det!!!!!. Så det är klokt att ni båda testar er ja. Visar det sig att du har tex klamydia kommer en kurator kontakta dig och be om mobil nr. till alla du leggat med under 1 års period. visst kan man ljuga men varför skulle man det ? och är väldigt taskigt, med tanke på sterilitet osv. Klamydia symtomen drabbar bara hälften som har sjukdomen ca.

Är man orolig och efter oskyddat sex ska man testa sig!!! Eller varför inte ha skydd nästa gång så slipper du oroa dig alls. Varför vill man ligga vidare med nån man misstänker skulle ha en sjukdom ? Lyssna till din känsla om att nåt är fel, gå och testa dig och avstå självklart från 6 under den tiden!!!! Be killen testa sig med och ligg så klart inte med han tills svaret kommit, vill han inte testa sig #DUMPA# Och ha kondom nästa gång så löser sig allt ska du se...
Senast redigerad av fjungen33 2010-09-07 kl. 22:33.
2010-09-07, 23:00
Medlem
Nej du blir inte garanterat smittad så självklart kan du bli smittad senare om han är smittad av något även om du klarade dig första gången.

Det är ju bättre att be honom testa sig eller använda kondom.

Och bara för att du kan bota det mesta så betyder det inte att du går fri ifrån alla potentiella konsekvenser. Skadan kan redan ha skett och vara obotbar även om bakterien är borta.

Så testa sig och ta antibiotika som skydd mot könssjukdomar är ju ingen höjdare.
2021-05-05, 20:43
Medlem
Du beställer hem klamydiatest enkelt via kry appen annars bara och det är gratis?
Då får du svar innom ett par dagar bara.
2021-05-05, 21:05
Medlem
Testa dig för allt och ha sedan kondom om ni inte är exklusiva med varandra.

(Jag skulle dock mer gissa på att du fått svamp. Lätt hänt när man ligger med någon ny och bakteriefloran ändras. Kliar något vansinnigt och du kan dessutom få grynigare flytningar.)
2021-05-05, 21:38
Moderator
Morfar-52s avatar
Gammal tråd, fortsätt i (FB) Medicin och hälsa /låst

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in