Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-24, 20:08
  #721
Medlem
Siri Benjegård, 12, vann SM-guldet i U20-klassen. Slog Matilda Hansson i semin som vunnit klassen flera år i rad och varit med A-landslaget på mästerskap.

Annars lekte Truls som vanligt hem SM. Och Källberg har lätt för Bergström på damsidan när det vankas SM, så även denna gången.
Citera
2024-04-14, 14:51
  #722
Medlem
Stina Källberg/Kristian Karlsson klarade OS-kvalet i mixeddubbel och ska nu bara tas ut av SOK!

Detta innebär att bara två platser återstår i våra damlag/herrlag vid OS, så någon av Anton Källberg, Truls Möregårdh eller Mattias Falck kommer att missa Olympiska Spelen..

Fullt förståeligt var Karlsson överlycklig efter vinsten, då han inte blev uttagen till Tokyo-OS..
Citera
2024-04-18, 12:41
  #723
Medlem
timpanis avatar
Jag har inte läst alla sidor i tråden, men jag sökte på ordet serve och hittade inte det jag vill ta upp:

Hur ser ni på att så många spelare på låg- och mellannivå servar regelvidrigt? Och hur hanterar ni det när ni möter en fuskservare i en turnering? Speciellt när man inte har en domare vid varje bord, utan bara en arrangör.

Jag hittade en engelskspråkig tråd om detta i ett annat forum, och där tyckte minst 80 procent att man ska säga ifrån, och be dom slå om serven tills dom servar korrekt. Övriga tyckte att man får leva med det.

Jag brukar säga till om jag märker att regelbrottet ger dom en klar fördel. Vanligast är ju uppkastet: att dom inte kastar upp bollen alls. Eller döljer bollen med kroppen, den fria armen eller handen. Många håller bollen under bordsytan, och håller bollen med fingrarna, istället för att låta bollen vila i handflatan.

Många säger inget på grund av konflikträdsla. Det är ju inte kul att påtala för en främling att dom bryter mot reglerna. Folk är noggranna med alla andra pingisregler, men just serven verkar vara "anything goes".

Jag brukar ibland fastna på en Youtube-kanal som sänder live och i efterhand från Setka Cup. Tävlingen spelas i diverse öststatsländer, och organisationen betalar spelarna för deras utlägg. Spelarna är i regel lite äldre men klart erfarna, och matcherna har domare. Trots detta servar var och varannan spelare regelvidrigt, utan att domarna säger ett ljud. Här är ett typexempel från igår.

Hur kan man som spelare inte satsa på att serva helt enligt reglerna (särskilt om ens matcher sänds live över hela världen)?
__________________
Senast redigerad av timpani 2024-04-18 kl. 12:46.
Citera
2024-04-18, 13:29
  #724
Medlem
Källbergs bästa seger i karriären när han slog ut Liang Jingkun med 4-3 i åttondelen av ITTF World Cup(inte avgjorts sedan 2020, alla bästa är med). Enda europé att ta sig så långt, möter Harimoto i kvarten.
Citera
2024-04-18, 17:32
  #725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Källbergs bästa seger i karriären när han slog ut Liang Jingkun med 4-3 i åttondelen av ITTF World Cup(inte avgjorts sedan 2020, alla bästa är med). Enda europé att ta sig så långt, möter Harimoto i kvarten.

Lär betyda att Källberg befäster sin position som Sverigeetta på världsrankingen, vilket innebär en direktplats till OS om det står sig över Saudi Smash..
Citera
2024-04-19, 13:48
  #726
Medlem
Källberg gick upp till 2-1 men förlorade sen med 2-4 mot Harimoto. Både fjärde och femte set förlorades med 9-11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback