2010-09-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabina66
Ja olika falla ödets lotter.

Annika Östberg - Snart 28 år för medhjälp till mord.

Kjell-Eric Eliasson - Vård 6 mån för mord (inget i domen om våldtäkt, misshandel, brott mot griftefrid??)
Slutsats??

Ska du mörda kom inte till California. Åk till Sviiiden....

Och Östberg är väl 29½ år nu...
Och hon är en mördare, ingen "medhjälpare"....
Citera
2010-09-05, 16:03
Medlem
superkorvens avatar
Vilket forum var det som spred ut detta?
Citera
2010-09-05, 16:11
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabina66
Ja olika falla ödets lotter.

Annika Östberg - Snart 28 år för medhjälp till mord.

Kjell-Eric Eliasson - Vård 6 mån för mord (inget i domen om våldtäkt, misshandel, brott mot griftefrid??)

Hon är dömd för 2 mord. Hon höll inte vapnet men hennes handlingar ansågs rättmätigt likvärdigt vid mord.
Citera
2010-09-05, 16:29
Medlem
Detta måste väl vara vår Kjell-Eric! Det är den enda i Sverige som heter exakt så...
Citat:
Links on "Alla vi som hatar lögnare" | FacebookKjell-Eric Eliasson Alla vi som hatar lögnare: Jag vet en lögnare ibland Er. telia.com · December 28, 2009 at 1:36pm · Comment · Like ...
www.facebook.com/posted.php?id=113682461394&start=10... - Cachad
Alla vi som hatar lögnare...
Jo,Jo....
http://www.facebook.com/posted.php?id=113682461394&start=10&hash=4e8984e33 a309e73fd59992f1e289829
Citera
2010-09-05, 16:34
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Nu var det ju här över 25 år sedan. Det ser inte ut så idag.

Exakt! Myten om svensk kriminalvårds flathet, är just- en myt
Citera
2010-09-05, 16:36
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Att skylla på SM är väl ändå att skjuta budbäraren? Jag är övertygad om att mannen hade blivit lika ifrågasatt om det istället hade varit en arbetskamrat som läst Nordisk kriminalkrönika, och känt igen mördaren KE där.

Angående att det är upp till föräldern att delge sina barn vad de själva vill. Eftersom du drar upp det så, nej det är inte alltid så. Exempelvis har barn rätt till sitt ursprung enligt FN:s barnkonvention, så att t ex undanhålla barn den biologiska förälderns identitet är alltid fel, oavsett orsak.

Det här handlar om offentliga uppgifter - inga hemligheter alltså.

Det är inte ovanligt att barn får reda på hemligheter på annan väg än att deras föräldrar berättar. Särskilt vanligt är det när föräldern dör, och dödsbo gås igenom. Då kan gamla domar, dubbelliv, okända syskon med mera komma fram. Personligen anser jag att det alltid är bättre att barnen (i detta fall vuxna?) får höra sanningen av föräldern, än att de ska behöva få den i ansiktet via google eller media. KE försökte tydligen få SM att radera uppgifter om honom. Vad han då glömde var att en gång på internet - alltid på intenet.
Du får inga gamla domar i ett dödsbo - varför tror du det?
Citera
2010-09-05, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Han gråter ut i Expressen nu ser jag, att han "sonat sitt brott" dvs 1 års rättspsykiatrisk vård. Hela intervjun fokuserar han på sig själv och hur synd det är om honom. Han "orkar inte mer" och ska enligt honom själv "kunna vara som vem som helst".

Han tycker att det han "utsatts" för visar på att det "inte finns ett fungerande rättssystem i Sverige" när faktum är att om han blivit dömd enligt dagens praxis så hade han sannolikt fått sitta 15-20 år i fängelse.

Vilket säkerligen uppfattas som betydligt mer "fungerande" av medborgare som saknar grava narcissistiska personlighetsstörningar.

IMO skolexempel på en klockren psykopat och inte det minsta förvånande att man hittar honom i en chefsposition. Att sedan en dömd kvinnomördare inte ska finnas i en position i arbetslivet som kräver någon form av förtroende är solklart. Än mindre någonstans där han har personalansvar för andras välbefinnande på arbetsplatsen.

Det är helt klart så att det brister kraftigt i rekryteringsprocesserna av högre chefer på många håll. Utdrag ur brottsregister och framför allt mer omfattande personlighetstester ju högre upp i chefsstrukturen man kommer borde vara ett krav särskilt med tanke på att chefstjänster tenderar att dra till sig just psyko/sociopater som flugor till socker.

Ett bra inlägg.
Han har fått sitt straff och suttit av det, och om det - själva straffet - kan man ha synpunkter, men nu var det så dom rättsvårdande myndigheterna beslutade och det kan inte gm lastas för. Men själva frågan, den om han kan sitta kvar på den befattning han har (hade?), kan vilket sunt bondförnuft som helst svara på: det kan han inte.
Men han har rätt att gå vidare och betraktas som en som sonat sin gärning - i juridisk mening men aldrig i etisk.
Citera
2010-09-05, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du får inga gamla domar i ett dödsbo - varför tror du det?

Det får man inte, men man kan hitta bland kvarlämnade papper i föräldrahemmet saker som kommer som en överraskning.

Den här mannen trodde tydligen att han kunde bara sudda ut det så hade det nästan inte hänt, vilket blir en stöt som de anhöriga får ta.
Citera
2010-09-05, 16:50
Medlem
Harmandas avatar
Hur korkad är man när man går och gråter ut i media och därmed får ännu mer ljus på sig? Jag hade ingen aning om att han existerade och jag hade aldrig hört talas om mordet förrän jag såg "snyft snyft jag har sooooonat mitt brott genom att sitta ett år på psyket, det var jag nöjd med och det räckte mer än väl för att täcka upp för det hemska jag gjorde, men nu ska alla gå på mig 25 år senare, taskmörtar!!" och blev nyfiken på vad det var för snubbe.
Citera
2010-09-05, 16:58
Medlem
Harmandas avatar
http://www.expressen.se/nyheter/1.2123004/kommunchefen-det-ar-mitt-storsta-misstag
"Hans barn känner ännu inte till hans historia.
– Det kan vara mitt största misstag. De har inte alls kunnat förbereda sig på det här. Men hur berättar man för sina barn? När ska man göra det? När de är fem, eller kanske 13?"
Ta't lugnt Kjelle, det där med att berätta för barnen fixar klasskamraterna senast imorgon förmiddag!
Citera
2010-09-05, 16:59
Medlem
Heelads avatar
Saken är väl den att KE nu fått lära sig att allt man gör under livet har konsekvenser. Har man gjort något brottsligt eller något som kan anses som klandervärt så är det rätt idiotiskt att sätta sig i en offentlig position. Skelett i garderoben har en tendens att med tiden komma fram.
Själv är jag väldigt intresserad utav politik, men pga av några val som jag gjorde i yngre dar och som jag inte skulle vilja att mina barn ska ta del av, så väljer jag att inte arbeta politiskt.

Den enda som har ansvar för KE:s val är KE, dels genom att han misshandlade, våldtog och mördade sin flickvän, vilket han valde att göra, dels genom att han arbetat inom den offentliga sektorn som en väldigt publik person. Detta val har medfört att risken för att hans förflutna förr eller senare skall komma ikapp honom varit nästan 100%, han är den som exponerar sina barn inför det faktum att han är en mördare, inte de som publicerar offentliga uppgifter om en människa som väljer att vara aktivt offentlig.
Citera
2010-09-05, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
3-4 års fängelse får man väl inte om man döms för mord?

I det här fallet dömdes han dock till rättspsykiatrisk vård.

i vissa fall ännu mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in