Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Ingen av skribenterna på Svenska Mord eller Flashback har mig veterligen gjort sig skyldig till något sadistiskt mord, ingen av dem har heller skilt mannen från hans arbetsuppgifter.
Nej och det saknar relevans i diskussionen om det är rätt av dem att förfölja honom. Jag är dock övertygad att de gjort mer än att bara diskutera mordet, dessutom är de väl medvetna om de problem de ställer till för honom, det hela handlar till största delen om en slags påtagen roll som hämnare. Att skriva ut identitet på honom drabbar heller inte bara honom utan även hans familj.
Citat:
Jag vet inte vad de skulle ta ansvar för. Att det var fullt försvarligt av Svenska Mord att offentliggöra mannens namn och perosnuppgifter bevisas väl av att hans arbetsgivare omedelbart reagerade.
Hans arbetsgivare kan ju också ha reagerat pga det som skrevs på olika websajter, alltså på den information som kom fram, vare sig denna var riktig eller ej?
Citat:
Man kan inte vara chef i en kommunal förvaltning (eller inneha mängder av andra arbeten/uppdrag) om man är dömd för mord.
Varför kan man inte det? Vilka arbeten kan man ha då?
Citat:
När väl avslöjandet/uppsägningen är ett faktum så vore det väl orimligt om inte detta skulle få diskuteras.
Nu var det ju inte i den ordningen det skedde. Det hela började med en uppspårning av mannen.
Citat:
För övrigt är det väl bara bra om denna typ av människa får sin tillvaro sönderslagen gång på gång.
Varför är det bra? Vem gagnar det? Tror du den mördade kvinnan är i någon himmel och ler? Tror du någon, ens de anhöriga vill ha det brottet ältat och tapetserat över internet?
Citat:
Glöm aldrig att hans offer inte har någon "tillvaro" över huvud taget.
Det är ett känsloargument som du gärna får utveckla. Så hennes död ger vissa självutvalda människor moralisk rätt att hämnas på det sätt de finner lämpligt? Så om jag inte gillar vad du skriver på Flashback och tycker det är ett hemskt brott som du, tack vare svaga lagar, inte får sona så kan jag ta mig rätten att spåra upp dig och hämnas på dig och dina familjemedlemmar?
Citat:
Det är ju, som Jerzy Sarnecki sa vid något tillfälle, nästan omöjligt för en mördare att vinna acceptans i samhället så länge det finns folk som aldrig kommer att förlåta eller glömma. Det kan gudskelov inga förtalslagar förhindra i praktiken.
Källa? Sedan vill jag nog hålla med delvis men inte helt. Det hela är mer beroende på om det finns en dom än att personen verkligen mördat. Som illustration kan Malexandermorden anges, de är dömda för mord och kallas för mördare men bara en har avrättat poliserna. De fördöms således. Samtidigt så kan den återvändande svenske soldat (och de är många!) som skjutit någon afghan i ryggen i vad som kallas ett krig återvända utan fördömande.
Citat:
Samhällets ambivalens är för övrigt beklämmande kring detta, Man ordnar gärna minnesdagar över Förintelsens offer och startar informationskampanjer för att Tredje Rikets förbrytelser och förbrytare aldrig skall glömmas. Det är naturligtvis bra och alldeles utmärkt - men varför skall man då skydda och dalta med våra egna mördare, vars brott ligger betydligt närmare i tiden. Albert Speer sonade i juridisk mening sitt straff genom att sitta 20 år i Spandaufängelset. Men det innebär inte att han sonade sin moraliska eller historiska skuld, än mindre att han skulle ha rätt att anmäla den som offentligt kallade honom för "naziförbytare" eller dylikt för förtal.
Jag vill påstå att den här mannen eller Speer för den delen inte har sonat sina brott. På dig låter det som att det är möjligt att sona så hur många år skulle "vår" mördare ha suttit inne för att du skulle känna dig nöjd? Själv tycker jag inte att brottet är möjligt att sona men jag tycker att samhället (du, jag, myndigheter) ska lämna frigivna ifred och uppmuntra en återgång till samhället den dag om de släpps ut.
Samhället är inte ett dugg förlåtande, du är ju ett utmärkt exempel på detta. Man kan heller inte tala om förlåtelse, det handlar mera om att lägga det till handlingarna. Det finns bara två sätt samhället "förlåter" på och det är dels att de flesta mördare faktiskt friges så småningom och att belastningsregistret (brottsregistret) gallras tio år efter avtjänat straff. Således är den här dömde mannen att betrakta som en "hel" medborgare med alla rättigheter som tillkommer en sådan, han kan alltså få en skyddsklassad tjänst, arbeta på dagis, innehav licens på skjutvapen, göra militärtjänst utomlands, bli polis och annat som normalt är spärrat för dömda. I praktiken återstår dock folks fördömande, oftast bottnade i en rädsla. Dock så kan jag tänka mig att de värsta fördömandena faktiskt är på internet, jag har svårt att tänka mig att de som dagligen arbetat med den här mannen bryr sig särskilt mycket - i alla fall om han uppträtt helt normalt och de aldrig anat något. Det är logiskt att det förhåller sig på det sättet.
Därmed inställer sig en fråga jag vill ställa till dig. Du och många på svenska mord verkar helt fixerade vid mord och anser att de som döms aldrig ska lämnas ifred utan ni anser att ni äger rätt att ta rollen som någon slags hämnare. Då inställer sig frågan, begränsar ni detta till bara mord/dråp? Gäller det även grov misshandel med dödlig utgång eller grova rån? Misshandel? Olaga hot? Snatteri? Var drar ni gränsen? Vad tycker du och varför?
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Under utredningen arbetade han aktivt för att försöka rädda sig själv och svartmåla Carina på ett sätt som inte på något sätt kan styrkas av fakta. Det förefaller som han enbart tänkte på sig själv.
När man läser utredningen förs tankarna till en mycket sadistisk man med stort ego som enbart tänker på sig själv och inte bryr sig ett dugg om dem som kommer i vägen för honom.[quote=Midnight]Säkert var det så. För 25 år sedan. Jag påstår inte att han ändrats för det vet jag inget om. Jag konstaterar bara att han inte dömts för något på 25 år och därför borde ges benefit of a doubt att han inte är samma person som då. Folk förändras nämligen med åren, ibland till det bättre.
Citat:
Och det är den känslan han fortfarande enligt mig ger. Han hävdar t.ex. att han "endast gjort ett missgrepp i livet" vilket ger mordet en bagatellartad klang.
Jag håller med dig om att det låter förringande. Men betänk att han troligen aldrig talat om mordet på 25 år. Han vet inte hur han ska välja sina ord. Han talar med en kvällstidningsjournalist. Vi vet ju faktiskt inte om det är exakt så han uttryckt sig och hur frågan var och om han sade något mer. Men visst, det finns en stor del idioter som köper Aftonhoran och Sexpressen med hull och hår. Nyttiga idioter kallas de.
Citat:
Han berättar om hur han lider av att det här kommer upp i ljuset igen efter så långt tid och inte med ett ord nämner han hur brottsoffret och hennes familj har lidit. Istället för att säga mord eller brott använder han det bagatellartade ordet missgrepp.
Klart som fan han inriktar sig på sitt lidande. Det har gått 25 år. Han har gått vidare i livet och fått ansvar för barn och familj. Plötsligt handlar inte bara det här om honom och de anhöriga, det handlar om hans familj.
Citat:
Det enda positiva som går att säga om honom är att han förmodligen är rätt smart. Men i detta sammanhang känns det mer negativt än positivt. Han vet vilka kort han ska spela för att få folk att dansa i hans fotspår och läser man tråden ser man hur skickligt han duperar vissa människor att snarare känna sympatier för hans person och totalt glömma bort den sadistiska fruktansvärda gärning han har gjort.
Jag tror inte han är särskilt smart. Varför tror du det? För att han lyckats dölja den monstruösa sida som du är stensäker på finns där? Tänk om förklaringen är sådan att den inte finns? Jag vet inte hur det ligger till.
Citat:
Det är en mycket egoistisk människa som enligt mig inte på något sätt kan ha förtroendeuppdrag i samhället p.g.a. hans bakgrund.
Finns många egoistiska skithögar som besitter offentliga poster, politiker kallas de visst. Betalar du mycket skatt i den aktuella kommunen? Om inte har du ingen rätt att ha någon talan. Det är inte dina pengar, bara din avundsjuka.
Citat:
Han dömdes även för stöld och tjänstefel då det under mordutredningen visade sig att han stulit stora mängder sprängämnen från sitt jobb samt olovligen förvarade ett skjutvapen hemma.
Att han var en kriminell dåre är det nog ingen som förnekat. I sammanhanget får de sakerna betraktas som småsaker.
Citat:
Utredningen beskriver inte en person där bägaren till sist rann över utan utredningen beskriver en beräknande man som gör precis som han vill och ger blanka fan i vilka som får lida för det.
Ja så var det för 25 år sedan. Är det så idag och har du isåfall stöd för den åsikten annat än dina egna kvasiintellektuella analyser?
Jag tycker den här mannen inte fick något straff. Han borde straffats mycket mer.
Problemet är att nu är det för sent. Det är helt meningslöst att förfölja honom nu.
Se det som att du upptäcker hur någon repat din bil med flit. Du blir fly förbannad. En a två månader senare kommer en person och erkänner för dig att det var han som gör det. Du är säkert inte lika förbannad efter en, två månader som du är när du först upptäcker det. Enkelt, ilska och syfte med hämnd och straff försvinner med tiden. I det här fallet har det gått 25 år då den här mannen inte straffats. Nu, när han är 25 år äldre, vill ni straffa.
Det är något ruttet i en sådan ekvation. Hur äckligt än det där mordet var.