2010-09-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampett
För fem år sedan gick en Kjell-Erik Eliasson i Riddarhyttan ut såsom ordförande för vikingaföreningen Tuhundra Naempdinne, och reagerade samman med sin hustru på att en skola i Västerås ville förbjuda Tors hammare.

"Om vi förbjuder dem håller vi ju med om att det är en nazistisk symbol och då har vi ju gett bort dem, säger Kjell-Erik Eliasson."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=575493

Är det den här personen? I så fall, kan det finnas ett samband, eller har han verkligen ändrat sig? Nu tycker inte jag att en Tors hammare är nazistisk - verkligen inte - men ändå?

Vad jag tycker verkar konstigt är att han engagerat sig i en skola som ligger så långt bort från var han bor. Det är enda gången han i den egenskapen gått ut i media vad jag hittat. Något att anmärka på i en sådan förenings ögon borde det väl finnas på närmre håll?
Citera
2010-09-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det reagerade jag också över. Vad skulle han med sprängmaterialet till? Och vad skulle han med Ak4:an, med tanke på att han tagit ledigt redan dagen innan talar det för att han planerade att mörda henne. Det gick dock inte riktigt som han tänkt sig.

(Tack Cousin Cocaine för länken till domarna)

Just det. Vad hade han tänkt att använda sprängmedlen och Ak4:an till?

Nu är det så här att jag råkar veta en del om just sprängdeg och pentylstubin. Med ett kvarts kilo sprängdeg (250 gram) kan man "blåsa ut" väggarna i ett normalstort rum (10-15 kvm). Då kan ni tänka er vad man skulle kunna göra med 16 gånger så mycket sprängdeg…

Vad gäller pentylstubin så detonerar den i en hastighet av cirka 6000 meter per sekund. Det är nästan samma kraft som i sprängdeg som detonerar med drygt 7000 meter per sekund. Om man lindar pentylstubin två varv runt ett träd med diametern 30-40 cm så spränger man trädet rakt av. Tänk er då kraften i 130 meter pentylstubin…
Citera
2010-09-11, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testa

Nu är det så här att jag råkar veta en del om just sprängdeg och pentylstubin. Med ett kvarts kilo sprängdeg (250 gram) kan man "blåsa ut" väggarna i ett normalstort rum (10-15 kvm). Då kan ni tänka er vad man skulle kunna göra med 16 gånger så mycket sprängdeg…

Vad gäller pentylstubin så detonerar den i en hastighet av cirka 6000 meter per sekund. Det är nästan samma kraft som i sprängdeg som detonerar med drygt 7000 meter per sekund. Om man lindar pentylstubin två varv runt ett träd med diametern 30-40 cm så spränger man trädet rakt av. Tänk er då kraften i 130 meter pentylstubin…

Jag tycker det är underligt att åklagaren inte frågade ut honom vad han skulle använda dessa sprängmedel till eller har jag missat något. Rätten verkar dock ej ha gjort någon analys om detta.

Jag antar att denna stöld betraktades som mycket allvarlig och borde i sig ha givet ett känbart straff.

Dessutom kan jag inte fatta att en sådan stöld var möjlig. När jag gjorde värnplikten 1959-1960 var det en rigorös kontroll på att ingenting försvann.
Citera
2010-09-11, 23:35
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EleanorRigby
Den här mannen har jag träffat i olika sammanhang, och jag har aldrig gillat honom, men att han dessutom är en mördare känns inte klokt.
Bort med gubbskrället, in med han för livstid, och kasta bort nyckeln, vad spelar det för roll hur lång tid som gått sedan han misshandlade och dödade sin sambo.
Ett år satt han för det, jag skäms att sdet är så i detta land...
Det intressanta du har att komma med undviker du nogsamt att utveckla: du har träffat honom i olika sammanhang men aldrig gillat honom. Varför ogillade du honom och varför säger du inte av vilka skäl?

Helt ointressant är däremot att höra att du tycker att man ska "låsa/.../bort nyckeln". Den typen av utsagor tenderar att dominera sådana här trådar kvantitativt. Det verkar nästan som att ni inte läser tråden, som om ni tror er ha något nytt att komma med när ni menar att ett preskriberat brott bör bestraffas om igen. Det har ni inte. Ni gör sådana här trådar närmast oläsliga genom ert debila upprepande av samma sak som redan sagts i cirka nio av tio inlägg. När du tror att du har en originell idé, kolla först om någon annan inte råkar ha presenterat den innan. Någon annan har det, tro mig.

Så berätta istället varför du "aldrig gillat" mannen i fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av lampett
Är det den här personen? I så fall, kan det finnas ett samband, eller har han verkligen ändrat sig? Nu tycker inte jag att en Tors hammare är nazistisk - verkligen inte - men ändå?
Nu måste du snart bestämma dig! Att den verkligen inte är nazistisk men ändå är nazistisk, håller inte. Det skulle du förmodligen inse om du ögnade igenom din egen text innan du postade den.
Citera
2010-09-12, 12:59
Medlem
På grund av inkompetenta representanter från åklagarsidan och slappa lagar kan eventuellt Kjell Erik ansett ha tagit sitt juridiska straff. Sitt moraliska straff har han därimot inte sonat på långa vägar. Låt han jobba kvar och se efter hur många som kommer att ha förtroende för honom. Denna debatt handlar ju egentligen om vi ska ha rätt att minnas. Det han klagar på är ju egentligen att folk minns och diskuterat sina minnen. Förr pratade man med varandra på ett mera jordnära plan och ingen skulle ju komma på idén att hindra några vid en bardisk en fredagkväll att diskutera att gammalt mord. Ska vi då förbjudas att minnas sådant som kan vara pinsamt bara för att gärningsmannen försökt dölja sanningen bara för att sättet att diskutera nu förtiden når ut till flera människor? Kjell Erik har ju gjort alla vidrigheter och frågan är ju befogad om han fortfarande är en lika usel människa? Kjell Erik beklagar sig att hans liv är förstört. Till skillnad från andra han kommit i vägen för hade ju han ett liv att få förstört.
Citera
2010-09-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testa

När i förhållande till mordet stal han dessa sprängmedel?Var det före eller efter. Var det efter mordet måste han ju haft en plan för bomben.
Citera
2010-09-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harold-Loyd
När i förhållande till mordet stal han dessa sprängmedel?Var det före eller efter. Var det efter mordet måste han ju haft en plan för bomben.

Före mordet.
Citera
2010-09-13, 16:52
Medlem
månss avatar
Sicken lirare! Har bara hunnit skumma igenom alla sidor och domar p.g.a tidsbrist och en seg, virusinfekterad dator. Skulle någon vilja förklara det där med hans skriftliga erkännande? Var hittades det?

Snyggt jobbat Cousin Cocaine med domarna!
Citera
2010-09-13, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Sicken lirare! Har bara hunnit skumma igenom alla sidor och domar p.g.a tidsbrist och en seg, virusinfekterad dator. Skulle någon vilja förklara det där med hans skriftliga erkännande? Var hittades det?

Snyggt jobbat Cousin Cocaine med domarna!

Det hittades tillsammans med kroppen i brunnen.
Citera
2010-09-13, 17:03
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Tackar.
Det låter ju helt sjukt! Måste läsa rubbet snart
Citera
2010-09-13, 19:21
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Kjell Eriks ekonomiska situation inför utlandsresan påminner en del om Mats Alms inför stundande bröllopet. Saknar pengar men gör allt för att dölja det för sina respektive.
Om vittnet och polaren Leif är den jag tror det är så fanns det nog ingen möjlighet att låna honom, han har en del kk bakom sig. Måste ha svidit att gå till Carinas föräldrar bakom Carinas rygg.
Skitstövel är Kjell Eric hur som helst.
Citera
2010-09-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori

Japp! Men det var ingen vanlig vattenbrunn utan en gödselbrunn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in