2010-09-03, 17:38
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Jag hade tyckt det var bättre om även valsedlarna var placerade i själva "båset".
Nähä du tack för kaffet, då finns det säkert en och annan som inte kan hålla sina seniga fingrar i styr och i lugn och ro kan sabotera röstsedlar bäst den vill.

/perris
Citera
2010-09-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Partierna SKA vara uppställda i bokstavsordning, Arb. Socialdemokraterna först eftersom de inte vill att negrerna ska ta fel valsedel om S och SD ligger bredvid varandra.

Intressant, har du källa på det? I såfall borde det väl inte Sverigedemokraterna kunna hamna ytterst? Vänsterpartiet borde det.

Min tanke var direkt att SD's valsedlar skulle sticka ut, och det skulle synas om man tar dem.

Jag vet att en del som hänger på Flashback knappast har något att förlora, alternativt är ungdomar som inte ännu riktigt känt på riktigt socialt Svesson-tryck. Men jag tror som sagt ändå att det sätt som vi genomför valet på, kombinerat med demoniseringen av SD i media, definitivt har en påverkan. Som SD'are är man ju snäppet värre än en kombiation av Belsebub, Hitler, Stalin, Pol Pot, Saddam Hussein, Bin Laden och Mussolini. Detta lärs ut varje dag på ledarsidor och nyhetssidor i samtliga stora dagstidningar.
Citera
2010-09-03, 17:50
Medlem
okok1s avatar
Det bästa hade väl varit att allting var på ett och samma papper. Skulle det nu inte få plats kan man faktiskt göra en baksida eller göra ett litet häfte. Då är det omöjligt att se vad folk röstar..
Citera
2010-09-03, 17:58
Medlem
Detfårinteplatss avatar
I Danmark får man väl en lapp med alla partier på, så får man kryssa i sitt parti själv. Det tycker jag låter bättre än det systemet vi har.
Citera
2010-09-03, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
I Danmark får man väl en lapp med alla partier på, så får man kryssa i sitt parti själv. Det tycker jag låter bättre än det systemet vi har.

Det låter ju helt otroligt bra. Danskarna är allt ett trevligt folk, dom kan det här med riktig och sann demokrati och yttrandefrihet.
Citera
2010-09-03, 18:06
Medlem
Vilket jävla gnäll från er SD-anhängare! Ok jag kan köpa att det är illa om valsedlarna slängs, göms eller ställs på ett annat bord. Det gäller OAVSETT vilket parti det handlar om. Men nu gnäller ni på att edra valsedlar ligger längst fram på bordet, det borde ju vara positivt för pensionärerna så de slipper sträcka sig som de varit tvungna att göra om de låg längre in på bordet.
Citera
2010-09-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats

Nackdelarna är ju att det kan vara svårt att få plats med alla partier på lappen samt att risken för att man röstar fel dvs att man röstar på något man själv inte vill ökar.
Citera
2010-09-03, 18:09
Medlem
Varför kan inte sedelhelvetena sitta i fickor på insidan av varje bås?
Citera
2010-09-03, 18:11
Medlem
emdens avatar
Det lättaste vore helt enkelt att ha alla partier som kandiderar på samma sedel, skitenkelt och ingen kommer ha en aning om vad du röstar på och samtidigt kan ingen jävel ta bort ditt partis lappar.

Detta gynnar ju dock småpartierna så är inget som kommer införas i diktaturen Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Nackdelarna är ju att det kan vara svårt att få plats med alla partier på lappen samt att risken för att man röstar fel dvs att man röstar på något man själv inte vill ökar.

Dock får ju alla partier plats, det är inget problem i andra länder.
Citera
2010-09-03, 18:48
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Äh vilket töntigt jävla gnäll, är man nervös för att outa vad fan man röstar på så får man väl ta en av varje. Klarar man inte av det är man antingen hjärndöd eller starkt mentalt efterbliven. Jösses vad folk kan få allt till att vara hets mot SD-väljare. Själv ligger min vallokal mitt i moderaternas högborg i sthlm trots att jag själv röstar V. Inte fan gråter jag floder för att endast folk från de borgliga blocket brukar stå utanför och dela ut valsedlar etc.
helt sant. det var det första vettiga meningen jag hört från en kommunist under hela valrörelsen..
Citera
2010-09-03, 18:52
Bannlyst
Jag reagerade faktiskt på samma sak idag, men jag brydde mig inte utan tog endast valsedlar för SD och hade inga problem att stå för vad jag tycker.

Men jag förstår din poäng och jag tycker det är ett dåligt system.

Det hade varit bättre att ha alla valsedlar bakom skynket också för alla gummiryggade mjukis män och kvinnor som är väldigt ängsliga av sig.
Citera
2010-09-03, 18:57
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtW
Intressant, har du källa på det? I såfall borde det väl inte Sverigedemokraterna kunna hamna ytterst? Vänsterpartiet borde det.
Vänsterpartiet kanske sorteras under K efter beteckningen på deras grundläggande ideologi?

Själv brukar jag alltid stega fram till dem som står och delar ut valsedlar och ta en uppsättning från varje alliansparti (övriga partier får så få röster här att de inte gitter skicka dit någon utdelare). Första gången jag röstade (1991) bodde jag i en något rödare valkrets. På vägen till vallokalen den gången rev jag ner ett 40-tal "rösta på (s)öndag"-klistermärken som såssarna hade klistrat upp på folks portar natten innan. Jag samlade ihop dem i en prydlig hög och överräckte denna till utdelaren av såssevalsedlar, vars ansiktsfärg snabbt kom att gå helt i linje med partisymbolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in