• 1
  • 2
2010-09-03, 12:12
Medlem
Nemesis1s avatar
Ja, den politiskt korrekta synen är ju att sexuell läggning är något man föds med och att vem som helst kan vara vad som helst... Att vem som helst kan vara vad som helst stämmer säkert väldigt bra, men det kanske finns en del statistiska skillnader??

På sistone har det varit väldigt populärt att förklara människans sexuella beteende med biologi och instinkt ("på stenåldern gjorde man sådär eftersom det var bäst för evolutionen och den instinkten finns kvar än idag"), och då nämns det t.ex. ofta som naturligt att alla feminina kvinnor är undergivna... Isåfall, är det så att kvinnor som har andra drag som stereotypiskt sett är feminina (intresse för smink, shopping, heminredning, mode, kändisar, etc) är mer underdåniga än kvinnor som är intresserade av typiskt manliga saker (datorer, historia, ekonomi, osv)??

Sen finns det ju två teorier som står helt i konflikt med varandra... Den enda är att personer är i sängen som de annars är, chefer är dominanta, etc... Men en annan teori är att personer komma bort från sina vanliga roller i sängen... Typ att chefer går till professionella prostituerade dominor för att komma bort från allt ansvar och låta någon annan styra och ställa, medan arbetsklassen går hem och straffknullar frugan för att få ur sig frustrationen över att ha blivit hunsad på jobbet...

Och hur påverkar tidigare erfarenheter?? Vad är t.ex. vanligast hos tjejer som blivit våldtagna?? Att de blir dominanta för att aldrig mer behöva känna sig som offer eller att de blir undergivna för att på det sättet hantera sina trauman??

Och vad gör att vissa gillar att växla medan andra vill ha samma roll hela tiden?? Är switch-personer mer ombytliga i vardagslivet också, eller har de kanske extra tråkiga vardagsliv och därför behöver mer variation i sängen??

Och är vanilla-människor de som är mest vanilla och svensson utanför sängen?? Eller är det tvärtom, att de som lever mest crazy vanligtvis drömmer om ett "normalt" sexliv??

Och hur påverkar homo- och bisexualitet?? Är t.ex. homosexuella män sådär polariserade som stereotypen säger, att en är jättefeminin och en annan übermaskulin i en homosexuell relation??

Och sen har vi ålder och etnicitet... Finns det skillnader där?? Och klass förstås... Och familjestruktur - är ensambarn, storebrorsor och lillasyrror annorlunda i sängen??

Återigen, såna här saker är ju så individuella att enskilda fall antagligen inte säger så mycket, men det kanske finns någon här som haft 100 sexpartnes av båda könen?? Denna person borde väl ha samlat på sig en hel del statistiskt underlag?? Annars så får många flashbackare slå ihop sina erfarenheter i hopp om att ge oss kunskapen att veta exakt vilka människor som är vad... Tänk er själva, då kan ni ta en tur ut på stan och kanske se på människors kläd- och gångstil vad de sysslar med i sina allra intimaste stunder!
Citera
2010-09-03, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Och vad gör att vissa gillar att växla medan andra vill ha samma roll hela tiden?? Är switch-personer mer ombytliga i vardagslivet också, eller har de kanske extra tråkiga vardagsliv och därför behöver mer variation i sängen??

Jag tror faktist inte att sexlivet och vad dom gör utanför sängen har något samband....
Citera
2010-09-03, 21:17
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeyturken
Jag tror faktist inte att sexlivet och vad dom gör utanför sängen har något samband....
Det finns en orsak till allt, inget sker av slumpen...
Citera
2010-09-05, 00:49
Medlem
SummerWines avatar
Bra tråd!

Jag har med funderat mycket på det utan svar så jag lägger bara in mig själv och väntar med spänning på fler svar!

Jag är en dominant kvinna i vardagen som mer än gärna lägger mig underst i sängen, varför? Jag tänder på det, troligtvis för jag släpper mitt vanliga jag...
Citera
2010-09-05, 01:11
Medlem
Roxanas avatar
Mina svar i tråd om rapeplay:

https://www.flashback.org/sp25007429
https://www.flashback.org/sp25012159

Jag antar att jag är mest åt det undergivna hållet, med en mix av switchare. Att jag har drag av switch har att göra med min experimentlusta. Gillar att testa nya grejer och att ha variation.
Just det där med rapeplay är intressant. En vanlig teori,som även dyker upp i den tråden, är att de som tänder på det har någon form av trauma bakom sig. Vanligtvis från barndomen.
Incest, misshandel eller andra övergrepp. Att man tex blev utnyttjad som barn och nu bara kan bli sexuellt tillfredställd genom att via rapeplay återuppleva övergreppen.
Rapeplay är uppenbarligen något extremt i mångas ögon.
Och gillar man något så extremt så måste det ju ligga någon extrem orsak bakom?
Citera
2010-09-05, 01:51
Medlem
420-7/11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Mina svar i tråd om rapeplay:

https://www.flashback.org/sp25007429
https://www.flashback.org/sp25012159

Jag antar att jag är mest åt det undergivna hållet, med en mix av switchare. Att jag har drag av switch har att göra med min experimentlusta. Gillar att testa nya grejer och att ha variation.
Just det där med rapeplay är intressant. En vanlig teori,som även dyker upp i den tråden, är att de som tänder på det har någon form av trauma bakom sig. Vanligtvis från barndomen.
Incest, misshandel eller andra övergrepp. Att man tex blev utnyttjad som barn och nu bara kan bli sexuellt tillfredställd genom att via rapeplay återuppleva övergreppen.
Rapeplay är uppenbarligen något extremt i mångas ögon.
Och gillar man något så extremt så måste det ju ligga någon extrem orsak bakom?

Ja jag vet inte om det är så konstigt egentligen.
Nu är det kanske i mitt fall lite speciellt eftersom jag (enligt psykologen) söker mig till kvinnor som inte mår helt 100 på grund av min uppväxt. (Sjuk Mamma)
Men i samtliga fall där jag träffat en kvinna som gillar att bli kraftigt dominerad har det alltid funnits en historia där våldtäkt och eller incest.
Tror inte att det är en tillfällighet men inte heller att det alltid är så.
Citera
2010-09-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 420-7/11
Ja jag vet inte om det är så konstigt egentligen.
Nu är det kanske i mitt fall lite speciellt eftersom jag (enligt psykologen) söker mig till kvinnor som inte mår helt 100 på grund av min uppväxt. (Sjuk Mamma)
Men i samtliga fall där jag träffat en kvinna som gillar att bli kraftigt dominerad har det alltid funnits en historia där våldtäkt och eller incest.
Tror inte att det är en tillfällighet men inte heller att det alltid är så.

Man kan välja att leva ut sina problem på många sätt och det finns inget ett-till-ettsamband mellan övergrepp under uppväxt och intresse för BDSM. Samtliga ug-kvinnor jag har träffat har haft rätt normala bakgrunder, haft lätta neuroser som vi alla har, men inget som stuckit ut. Det finns alltså inget samband som antyds ovan.

Alla försök att hitta speciella egenskaper hos dominanta, undergivna, switch faller till marken. Människan är mer komplex än så, och det går inte att förutse vem som ska bli vad eller om det överhuvudtaget ska bli något.
Citera
2010-09-05, 21:34
Medlem
Cregers avatar
Jag är typ besatt av teorier kring personlighetstypologi som rör kring de 16 typerna i MBTI osv, en tes rörande det där är att det finns 4 romantiska temperament som heter "Infantil" - "Aggressor" - "Caregiver" och "Victim"; där "Aggressor" är dominanta då och klickar med "Victms" genom att helt enkelt ragga på victims genom att vara pushiga och de svarar genom att vara underdåniga(Din rumpa är min nu och har inget att säga till om! -Okej!). <-(det där är kopplat till våldtäkter också)

Och Infantiles och Caregivers klickar genom att Infantiles raggar genom humor och Caregivers svarar genom att vara omhändertagande ("naaw, är du hungrig?") vilket klickar mellan dem.

(typer i Socionics där sista bokstaven är omkastad med MBTI; så INFP i MBTI är INFj i socionics osv)
ENTp, INTj, ENFp, INFj är Infantiles, och klickar med ISFp, ESFj, ISTp och ESTj som är Caregivers.. (och lagar mat åt dom och ser till att de sitter bekvämt i utbyte mot en oneliner då ibland)

ESTp, ISTj, ISFj och ESFp är aggressors, och raggar på INFp, ENFj, ENTj och INTp som är victims genom att spöa dom små slynorna och sen sätta dem på plats i sängen, vilket båda gillar och allt är frid och fröjd för blod försvinner från lakanen med ariel colour.

Så, det där är väl inte könsbundet eftersom temperamenten inte är könsbundna eftersom det finns gott om kvinnliga aggressors och manliga victims, men "Victim" temperamentet är kulturellt sett mer feminint och är mer passivt jämfört med Aggressor temperamentet som är väldigt aktivt som kulturellt sett är mer maskulint.
Citera
2010-09-05, 23:07
Medlem
Douloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummerWine
Jag är en dominant kvinna i vardagen
Jobbar du som kontorschef på din vardag? Där du piskar dina anställda och tvingar dom att slicka dina klackar, samt skrattar elakt åt dom samtidigt som du ger dom sänkt lön? I så fall skulle jag gärna jobba där.
Citera
2010-09-06, 00:40
Medlem
SummerWines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doulos
Jobbar du som kontorschef på din vardag? Där du piskar dina anställda och tvingar dom att slicka dina klackar, samt skrattar elakt åt dom samtidigt som du ger dom sänkt lön? I så fall skulle jag gärna jobba där.

Nej men jag har ganska bestämda åsikter (kolla bloggen och leta efter inlägg som är döpta med män nånting). Jag är bara en bestämd kvinna i diskussioner i vardagen men väldigt underlägsen i sängen!
Citera
2010-09-06, 01:11
Medlem
Amsterdaims avatar
Intressant tråd!
Jag är nog rätt så undergiven har jag lärt mig på senaste. Vet dock inte var det beror på. Jag är ganska "dominant" som person och ger inte efter i en konversation t ex.
Utsattes även för övergrepp när jag var 5-6 år ungefär. Dessa övergrepp har aldrig varit ett problem för mig. De har liksom aldrig stört mig så pass mycket att jag måste prata med någon om dem. Det är ett minne som jag känner aldrig har påverkat mig aktivt.
Ingen vet om det heller. Har väl berättat för max 2 personer i mitt liv, och efter deras reaktioner har jag beslutat att inte berätta för någon mer just pga att reaktionen blir: "ÄR DU SÄKER ATT DU MÅR BRA?" när jag faktiskt mår skitbra och vill inte att någon ska tycka synd om mig eller behandla mig annorlunda.

Jag har lätt att se någon som är dominant i vardagslivet bli undergiven i sängen, men har svårt att se en undergiven i vardagslivet bli dominant i sängen. Med undergiven menar jag så klart blyg, tillbakadragen eremit i princip.
Citera
2010-09-06, 19:17
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdaim
Jag har lätt att se någon som är dominant i vardagslivet bli undergiven i sängen, men har svårt att se en undergiven i vardagslivet bli dominant i sängen. Med undergiven menar jag så klart blyg, tillbakadragen eremit i princip.
Brukar inte våldtäktsmän och seriemördare ofta vara sådana?? Typ Ed Gein, David Berkowitz ("Son of Sam"), etc??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in