2010-09-03, 10:35
Medlem
När jag skall koka upp vatten har jag sedan all evighet hällt i kallt vatten i kastrullen och låtit det koka upp. Tjejen här hemma envisas med att hälla i varmt vatten från kranen för att det skall gå snabbare.

Hur gör ni andra FBare??
Citera
2010-09-03, 10:40
Medlem
flesheatingzombiess avatar
kallt vatten för att jag hört att man annrars kan få med ohälsosamma rester från kopparrören som leder varmvattnet.
Citera
2010-09-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesheatingzombies
kallt vatten för att jag hört att man annrars kan få med ohälsosamma rester från kopparrören som leder varmvattnet.

Precis, tungmetaller sa min mamma att man fick upp med varmvattnet. Intressant att fler fått höra likande saker.

Fler bud från övriga?
Citera
2010-09-03, 10:42
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Hört samma.
Citera
2010-09-03, 10:43
Medlem
annoyingoranges avatar
jag kör alltid kallt, iaf när man ska koka te!! det sägs att varmt vatten från kranen löser upp metaller från rören och som inte försvinner vid upphettning... hmm.. fast om det e sant vet man ju inte..
Citera
2010-09-03, 10:50
Medlem
Dingbatss avatar
Oavsett tungmetaller, går det verkligen fortare att koka upp varmvatten än kallvatten?
Citera
2010-09-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annoyingorange
jag kör alltid kallt, iaf när man ska koka te!! det sägs att varmt vatten från kranen löser upp metaller från rören och som inte försvinner vid upphettning... hmm.. fast om det e sant vet man ju inte..

Än så länge verkar alla va överens
Citera
2010-09-03, 10:53
Medlem
Kariminells avatar
Som andra skrivit, så har jag också hört att tungmetaller finns i vattnet osv.
Därför kokar jag alltid upp kallt vatten.
Citera
Medlem
Finns en Professor Vatten som har svarat på detta.

http://www.uvc.uu.se/professorvatten/fragelada/sok.asp?sok_strang_svar=dricksvatten

Citat:
Ursprungligen postat av Professor Vatten
Man bör inte dricka varmvatten direkt från kranen. Om man har kommunalt dricksvatten är vattnet i kallvattenkranen kontrollerat av leverantören (detta gäller inte för varmvattnet). Varmt vatten löser lättare upp kemikalier i ledningar och liknande. Dessutom växer bakterier snabbare i uppvärmt vatten och därför innehåller varmvattnet betydligt mer bakterier än kallt vatten. Farligt? Nej, det skulle jag inte säga att det är, oftast märker man ingenting om man råkat få i sig vätska från varmvattenkranen. Men man bör inte göra det om man har renare vatten att välja på (i den andra kranen)!
Citera
Medlem
Ender.Ws avatar
I varmt vatten kan det finnas ohälsosamheter så därför bär man inte dricka varmt vatten. Däremot spelar det ingen roll om du ska koka vattnet (100° C) för då dör alla bakterier.

Att varmvatten skulle orsaka att olösliga metaller hamnar i katsrullen är bara påhitt. I såfall skulle man knappast kunna koka vatten i kopparkärl....

Det finns inga kemikalier i vattenledningarna om du inte kopplat in dig på nåt konstigt rör från nån kemikalie fabrik. Det som skulle kunna komma ut i vattnet är möjligtvis det armaturfett som sitter mellan keramikplattorna i keramikinstatserna som sitter i de flesta blandare, med det fettet är lösligt i hett vatten och förångas således vid kokning..

Så gör som din tjej!
Senast redigerad av Ender.W 2010-09-03 kl. 10:56.
Citera
2010-09-03, 10:54
Medlem
ulexs avatar
Tungmetaller? Nä det tror jag inte på, låter som en "inte bada efter maten"-myt. Jag värmer upp vattnet, klart det går fortare.
Citera
2010-09-03, 10:55
Medlem
saigonshockss avatar
Men vad går fortast då? Har hört att det går fortare att koka upp från kallvatten av någon anledning? Är detta en myt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in