2010-09-02, 19:24
Medlem
Tjenare FB! Till att börja med vill jag säga att jag har spenderat väldigt många timmar sökandes på diverse forum samt google för att lösa dehär problemet, men mina software-skills räcker helt enkelt inte till..

Jag köpte nyligen en begagnad Fujitsu Siemens Amilo Xi 1546 som är i desperat behov av en formatering.. finns inga andra alternativ helt enkelt.

Så jag fixade en xp-skiva av en polare. (Windows XP Professional SP2) Stoppade i din och bootade med den, filer lästes in och sen kom jag till en meny där jag kunde välja att installera ny eller reperera. Både resulterade i att jag kom vidare till en annan sida där det stod att det inte kunde hittas någon hårddisk. Både i BIOS och i windows ser jag hårddiskarna. Började googla runt och läste mig till att enklaste vore att;

Steg 1. BIOS
I BIOS under advanced ska det finnas något så man ställer in hårddisken på IDE istället för SATA/RAID typ så det funka då. Men det enda jag har där är något jag kan ställa in disable/enable om något med min CPU som absolut inte kan vara rätt. Då tänkte jag att kanske kunde uppdatera mitt BIOS så testade jag det men allt var sig likt i BIOS.

Steg 2. USB
Letade reda på Sata raid controller drivrutiner. "VIA V-RAID SOFTWARE Package V5.40a [ VIA V-RAID Driver Package V5.40a and VIA V-RAID Config Utility 5.40 ]" på typ 10 mb från Fujitsu SIemens hemsida när jag sökt på serialnummret. Samt "
VIA VT6421 RAID Controller driver" på 0.07MB från samma ställe. Började med att lägga över dom på USB-minne, och starta windows-installationen sen trycka F6 precis i början. Detta gjorde inget som helst resultat.

Steg 3. Diskett
Eftersom jag inte har nån diskettstation på min laptop var jag inne på en lokal datafirma och lyckades prata till mig ett lån på deras USB-floppy diskettstation, dom sa även att det skulle funka. La över drivrutinerna på en diskett och tryckte även här på F6 i början på installationen. Samma resultat här, funkar inte ett skit. Läste dock precis efter jag varit och lånat och försökt med dehär läste jag att det bara fanns en del märken på dom som fungerade i uppstarten, kunde inte urskilja något märke på floppyn men antog att det var därför det inte gick och återlämnade den.

Steg 4. Integrera drivrutinerna med Nlite.
Laddade hem och installerade Nlite. Följde en guide om hur jag gjorde. Stoppade i xpskivan, kopierade alla filer till en mapp. La in de extraherade drivrutinerna jag laddat hem innan i samm mapp. Startade Nlite, första steget lokaliserade jag mappen och tog öppna, så söker den igenom mappen för vad det är för windows där, hittar det och allt verkar funka. Kommer till nästa steg där jag får välja vad jag vill göra. Markerarar att jag vill "Integrerar drivrutiner". Letar upp mappen jag har dom i och laddar båda. Sen typ letar programmet upp vad det är för olika drivrutiner där så avmarkerar jag dom som inte är för windows xp. lägger in dom, sparar aktiviteten och sen bränner jag ut den. Startar om och bootar, och efter ett tags inläsning står det att en fil är skadad.

Misstänker xp-skivans pålitlighet och tankar hem "http://thepiratebay.org/torrent/5199210/WINDOWS_XP_PRO_32-BIT_SP3_ISO_ACTIVATED_GENUINE" som borde funka. Upprepar samma process med den här xp-skivan. Samma resultat!

Letar mig in på Fujitsus support och skriver och frågar där och får reda på att Amilos datorer behöver "32-bit Intel® RST Driver Files for F6 Install" drivrutin för att fungera. Så då upprepar jag samma process med den här drivrutinen istället men då kommer det upp en mycket mer omfattande lista med alternativ när jag har angett mappen där drivrutinen är placerade. Skriver av lite för jag vet inte riktigt hur jag ska förklara.

"Textlägesdrivrutin för lagringsenhet.
Välj exakt hårdvarutyp samt operativsystem om det är tillgängligt.
Läge:
( ) Vanlig PNP drivrutin
(X) Textlägesdrivrutin
Integreringsalternativ för textlägesdrivrutin
Intel(R) 5 series 4 Port SATA AHCI Controller
Intel(R) 5 series 6 Port SATA AHCI Controller
Intel(R) ESB2 SATA AHCI Controller
Intel(R) ICH7MDH SATA AHCI Controller"
Orkar inte skriva alla ifall det är onödigt! Men finns iaf lätt 10 till. Det enda jag har testat är att ta allihopa med "Vanlig PNP drivrutin" ikryssad sen allihopa med "Textlägesdrivrutin" ikryssad.

Startar om och bootar och istället för att jag kommer till sidan i windows-installationen som säger att den inte hittar någon hårddisk får jag istället blåskärm när det har lästs in ett tag...

Så vad ska jag ta mig till egentligen? Jag har kört helt fast och vänder mig nu till er FBare i hopp om en lösning. Bränt 7 skivor nu helt i onödan när jag testat olika grejer som att lägga in drivrutinerna i mappen där jag kopierade windows, lägga in olika osv. Hjälp skulle verkligen uppskattas! Blev sjukt långt så hoppas nån orkar läsa igenom det! Ta hand om er! /Gustav
Citera
2010-09-02, 19:44
Medlem
xeroc81s avatar
Du verkar ha testat det mesta redan, den första grejen med BIOS är det jag skulle satsa på med, vilken BIOS version/märke är det?
Det borde finnas en inställning med SATA med legacy/IDE-mode.

Du skulle ju kunna använda ett program såsom http://www.magiciso.com/ för att kopiera in diskettinnehållet i image-filen i en egen katalog och sen bränn imagen.

En annan "lösning" som kostar lite, SATA-> IDE, efter installation borde du kunna koppla bort den och köra med SATA efteråt. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575802
Senast redigerad av xeroc81 2010-09-02 kl. 19:50.
Citera
2010-09-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeroc81
Du skulle ju kunna använda ett program såsom http://www.magiciso.com/ för att kopiera in diskettinnehållet i image-filen i en egen katalog och sen bränn imagen.

En annan "lösning" som kostar lite, SATA-> IDE, efter installation borde du kunna koppla bort den och köra med SATA efteråt.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575802

Är det inte exakt det som det är meningen att Nlite ska göra?

Det ska väl inte behövas tycker man väl :P
EDIT: Är det en adapter som funkar till laptops?
Citera
2010-09-02, 19:53
Medlem
xeroc81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav8
Är det inte exakt det som det är meningen att Nlite ska göra?

Det ska väl inte behövas tycker man väl :P
EDIT: Är det en adapter som funkar till laptops?

Nej den verkar inte stödja 2,5 diskar.. och det verkar vara en lite väl omständig lösning, tänkte bara nämna det.
Citera
2010-09-02, 19:57
Medlem
xeroc81s avatar
Här är nån som förklarar hur dom använt nlite för att integrera drivrutiner så kanske ge det en chans till?

http://www.howtogeek.com/howto/windo...-installation/
Citera
2010-09-02, 21:00
Medlem
hasenfrasens avatar
Skivan "The Ultimate boot DVD Windows XP PRO/HOME SP3 (8 in 1) (TPB) " innehåller allt du behöver och lite till. Den auto-fixar även OEM-infon då din bärbara redan innehåller SLP i BIOS dvs blir 100 laglig enligt Microsoft WGA/WAT. Skivan innehåller endast Svenska versioner.

Använd t.ex. XP.PRO.OEM (innehåller många extradrivare) och inte XP.PRO.OEM.VAN (som är den orörda).
Citera
2010-09-03, 05:24
Medlem
Eftersom inget annat du testat verka funka... Texten varierar men ordet SATA är alltid med. In i bios och välj "disable" på "SATA Native mode" eller annan text för att byta från ACHI till IDE läge. Även Vista och Win 7 kan få SATA problem.
Citera
2010-09-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeroc81
Här är nån som förklarar hur dom använt nlite för att integrera drivrutiner så kanske ge det en chans till?

http://www.howtogeek.com/howto/windo...-installation/

Fastnar på det sista steget, när han förklarar att alla tillverkare glömmer bort att datorerna inte har floppy längre, så måste jag ladda hem nått för att få ut dom korrekt, så förmodligen därför Nlite inte har fungerat för mig! Jag har bara extraherat dom med winzip och sen kört! Tack för all hjälp men kör antingen med den super boot-skivan eller windows 7 som det kanske är dax för ändå..

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Skivan "The Ultimate boot DVD Windows XP PRO/HOME SP3 (8 in 1) (TPB) " innehåller allt du behöver och lite till. Den auto-fixar även OEM-infon då din bärbara redan innehåller SLP i BIOS dvs blir 100 laglig enligt Microsoft WGA/WAT. Skivan innehåller endast Svenska versioner.

Använd t.ex. XP.PRO.OEM (innehåller många extradrivare) och inte XP.PRO.OEM.VAN (som är den orörda).

Dedär låter ju rätt bra! Ska bege mig mot stan nu och köpa en Dvd-skiva TACK!

Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Eftersom inget annat du testat verka funka... Texten varierar men ordet SATA är alltid med. In i bios och välj "disable" på "SATA Native mode" eller annan text för att byta från ACHI till IDE läge. Även Vista och Win 7 kan få SATA problem.

Om du hade läst steg 1 i min guide för hur jag fått tillväga hade du sett att det du just beskriver inte är ett alternativ
Citera
2010-09-03, 15:28
Medlem
Medger att jag missade det.

Vissa bios har gömda menyer på ett annat ställe. Där du ställer in datum, tid ser du diskarna. Om det går att välja diskarna så finns det en gömd meny för att ändra varje disk, DVD som är kopplad.

Det hasenfrasen skriver låter väldigt intressant.
Citera
2010-09-04, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

Såg till min fasa att jag köpt dvd-rw skivor! alltså rewritable ..om jag fattat det helt rätt ska det inte fungera på dessa? hur skriver man där i booten när man får välja på typ 6 olika windowsversioner och lite andra grejer, har försökt lite och även läst i help -> list commands utan att lyckas.. kanske blir xp trots allt!
Citera
2010-09-04, 07:11
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav8
hur skriver man där i booten när man får välja på typ 6 olika

DVD-RW bör funka. Bootar du från skivan får du fram ett grafiskt gränssnitt där du får välja operativ att skapa ISO-filer för - och en massa annat. Källorna ligger i katalogen \OS\
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in