2010-09-02, 09:41
Medlem
Hej,

Var på en anställningsintervju igår. Kan inte komma på något misstag jag gjorde utan det flöt bra trro jag (och jag brukar vara en hård domare mot mig själv). Likväl analyserar man nu och är orolig för att man kunde gjort bättre. Det enda jag kan tänka mig att jag inte fick fram riktigt är varför jag vill ha jobbet. Det framgick säkert tydligt mellan raderna, men fick inte tillfälle att formulera det i en mening. Sen är jag lite rädd att de tycker att jag är överkvalificerad och egentligen vill göra ngt annat. Ringde dock om detta innan, men de sa då att de ju också tittade efter ngn på längre sikt på stället. På frågan om vad jag gjorde om fem år svarade jag att "jag först vill lära mig detta jobbet så bra som möjligt, sedan får man se var min kompetens passar."

Jag har tänkt skicka ett tackmail iaf. Jag funderar nu på om jag i detta mail ska ta upp detta lite tydligare kring varför jag vill ha jobbet samt ev något annat jag inte tycker kom fram riktigt? Eller blir det för ansträngt och ängsligt?
Citera
2010-09-02, 09:44
Medlem
Det är onekligen en knivig situation, och en situation jag själv varit ställd för en del gånger.

Det finns nog egentligen inget rätt eller fel här. Antingen uppfattas man som drivkraftig och engagerad eller bara efterhängsen och påstridig.

Oavsett vilket skulle jag nog faktiskt vänta någon dag och inte skicka nästkommande dagen.
Man kan alltid komma med att: "Det var några saker jag funderade på och som jag kände kanske inte riktigt kom fram...".

Lycka till!
Citera
2010-09-02, 09:45
Moderator
Semesters avatar
Ring!
Citera
2010-09-02, 10:05
Medlem
Kristofferssons avatar
Klart du skickar ett tackmail där du kort tackar för ett givande och intressant samtal. Här kan du passa på att på några få rader "sammanfatta" dina kvalitéer och anledningar till varför du vill ha just den här tjänsten.
Citera
2010-09-02, 11:41
Medlem
jojobantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristoffersson
Klart du skickar ett tackmail där du kort tackar för ett givande och intressant samtal. Här kan du passa på att på några få rader "sammanfatta" dina kvalitéer och anledningar till varför du vill ha just den här tjänsten.

Instämmer

Ta en promenad i finvädret, sätt dig och ta en fika, sedan går du hem och väntar till eftermiddagen (ej senare än 16.15 utan FÖRE, säg runt 14.30).

Då mejlar du enligt ovanstående ett tackmejl och förtydligar varför du är intresserad av just det jobbet där man fattar att du inte skulle vilja "lätta" inom kort för nya utmaningar. Istället förstår man att du verkligen skulle tycka att du hamnar på ett ställe där du passar in kompetensmässigt och socialt och följaktligen skulle kunna göra mycket bra ifrån dig på detta jobb.

Fick själv random ansökningar när jag hade ett nystartat kontor en gång med snack om "just detta kontor verkar vara bra bla bla bla", vi visste knappt själva vad vi var bra på utan sökte personer som ville vara med och klarade att vara med och bygga stället med frihet under ansvar. Till slut fick vi det men många var de som inte var lyhörda för vad uppgiften innebar och babblade om vilket spännande ställe och spännande företag vi var GÄSP....

Lycka Till
Citera
2010-09-02, 13:56
Medlem
morkfromorks avatar
Jag gjorde precis det en gång, skrev ett mail där jag tackade för att de valde mig för intervjun.

Och... hepp! Mork gick från alkis/slacker till ANSTäLLD alkis/slacker
Citera
2010-09-02, 15:59
Medlem
Filar på mailet, så här kanske?:
"Hej!

Vill bara passa på att tacka för intervjun. Jag fick ett mycket gott intryck av såväl arbetsplatsen som tjänsten. Jag är lite osäker på om det framgick ordentligt under intervjun, därför vill jag betona att jag ser detta som något långsiktigt och något jag kan "landa" i. Jag känner att jag skulle passa in både socialt och kompetensmässigt. Såväl arbetsplatsen, tjänsten och staden känns rätt.

Ha en bra helg!
MVH
xxx"
Citera
2010-09-02, 16:12
Medlem
morkfromorks avatar
nej nej, inte 'osäker', det ger ett negativt intryck.
Citera
2010-09-02, 16:55
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDengrot
Filar på mailet, så här kanske?:
"Hej!

Vill bara passa på att tacka för intervjun. Jag fick ett mycket gott intryck av såväl arbetsplatsen som tjänsten. Jag är lite osäker på om det framgick ordentligt under intervjun, därför vill jag betona att jag ser detta som något långsiktigt och något jag kan "landa" i. Jag känner att jag skulle passa in både socialt och kompetensmässigt. Såväl arbetsplatsen, tjänsten och staden känns rätt.

Ha en bra helg!
MVH
xxx"

Inte osäker, "landa" eller känner/känns. En mycket enkel sammanfattning av styrkor relaterade till tjänsten ska räcka.
Citera
2010-09-02, 18:16
Medlem
bugulus avatar
Det här tycker jag är ett väldigt bra tips faktiskt.

Om inte annat visar man verkligen att man vill ha jobbet genom att höra av sig.
Citera
2010-09-02, 20:44
Medlem
Ni har rätt, Vet inte om jag ska gå in på resonemang om styrkor eller varför jag vill ha tjänsten, blir kanske för komplext. Bättre så här isf tror jag, klart och tydligt. ;
"Hej!

Vill bara passa på att tacka för intervjun. Jag fick ett mycket gott intryck av såväl arbetsplatsen som tjänsten.
Jag vill betona att jag ser detta som något långsiktigt.
Ha en bra helg!"

eller
"Hej!

Vill bara passa på att tacka för intervjun. Jag fick ett mycket gott intryck av såväl arbetsplatsen som tjänsten.
Jag vill betona att jag ser detta som något långsiktigt och att ni inte ska se mig som överkvalificerad.
Ha en bra helg!"

Fast det kanske verkar förmätet att själv ta upp att man ev skulle vara överkvalificerad? Kanske den första den första versionen i detta inlägg är vettigt?
Citera
2010-09-03, 09:53
Medlem
Detta känns ganska rätt, mailet ska gå iväg 14.30 idag tänkte jag.

"Hej!

Vill bara passa på att tacka för en trevlig intervju i onsdags. Jag fick ett mycket gott intryck av såväl arbetsplatsen som tjänsten.

Jag har funderat lite kring om det framgick ordentligt varför jag sökte tjänsten och vill därför här förtydliga. Anledningen är att jag tycker tjänsten verkar varierande, att arbetsplatsen är trivsam och att den ligger under en avdelning som intresserar mig samt att det kan finnas utvecklingsmöjligheter på längre sikt. Jag vill betona att jag ser detta som något långsiktigt.

Ha en bra helg!
MVH

Tomas "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in