2015-11-30, 06:43
Medlem
Popshuv1ts avatar
När jag hade försörjningsstöd för ett par år sedan var det detta som gällde:

Ingen inkomst (betyder i verkligheten 0 kronor på kontot) dom senaste tre månaderna.

Ingen förmögenhet i materiella ting såsom bil, båt osv.

Inga innestående skattepengar.

From att du får ett godkännande så tar det cirka 5 arbetsdagar innan pengarna sitter på kontot.

Du lär nog få ett godkännande rätt snabbt (förutsatt att du inte har haft några "större" summor på ditt konto senaste 3 månaderna) eftersom ditt läge är akut men räkna med 5 arbetsdagar innan du har fått dina pengar.

Lycka till
Citera
2015-11-30, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungcoopa
Får man jobba eller tjäna pengar på andra lagliga sätt och fortfarande gå på socialbidrag? I så fall, hur mycket får man tjäna?

Det får man. Hur mycket är svårt att svara på, eftersom det beror på hur mycket utgifter du har per månad. Men säg att du får ut 8 000 i lön och behöver 10 000 för att täcka dina utgifter, då kan du ansöka om komplettering från soc för de 2 000 som saknas.
Citera
2015-11-30, 09:58
Medlem
Numera finns det också något som heter Jobbsrimulans där du får behålla 25% av inkomsten.
Citera
2015-11-30, 11:23
Medlem
Hur har det gått för dig ts?
Citera
2015-11-30, 13:47
Medlem
Klappars avatar
På det där papperet som man ska fylla i när man ansöker om pengar så brukar det stå ett visst datum innan den ska vara inlämnad eller att den kan lämnas in vid nästa inkomst. Jag har ända fram till nu lämnat in den varje gång jag får pengar, men jag såg idag att det endast stod ett visst datum på papperet och därför skulle den ha blivit inlämnad för två veckor sen. Är det kört för mig nu?
Citera
2015-11-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
På det där papperet som man ska fylla i när man ansöker om pengar så brukar det stå ett visst datum innan den ska vara inlämnad eller att den kan lämnas in vid nästa inkomst. Jag har ända fram till nu lämnat in den varje gång jag får pengar, men jag såg idag att det endast stod ett visst datum på papperet och därför skulle den ha blivit inlämnad för två veckor sen. Är det kört för mig nu?

Jag är inte riktigt med på vilket papper du menar?
Citera
2015-11-30, 15:59
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharks
Jag är inte riktigt med på vilket papper du menar?

Man får ett papper som man fyller i om hur mycket inkomst man har, vad räkningarna ligger på osv. Men jag mailade dom och det löste sig ändå.
Citera
2015-11-30, 16:42
Medlem
Kosmios avatar
Nyss varit på möte och jag fick beviljad för hyra och mat, sammanlagt 4600 kr. Min soctant hade pratat med min läkare som hade sagt att jag hade hallucinationer, extrem socialfobi, paranoia och svårbehandlad depression med ständig ångest. Men de ska lägga upp en handlingsplan hur jag ska återkomma till arbetsmarknaden och de känns skönt. Jag måste dock pausa studierna vilket känns mindre okej men annars skulle jag inte få pengar. Får pengarna imorgon.
Citera
2015-11-30, 16:43
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popshuv1t
När jag hade försörjningsstöd för ett par år sedan var det detta som gällde:

Ingen inkomst (betyder i verkligheten 0 kronor på kontot) dom senaste tre månaderna.

Ingen förmögenhet i materiella ting såsom bil, båt osv.

Inga innestående skattepengar.

From att du får ett godkännande så tar det cirka 5 arbetsdagar innan pengarna sitter på kontot.

Du lär nog få ett godkännande rätt snabbt (förutsatt att du inte har haft några "större" summor på ditt konto senaste 3 månaderna) eftersom ditt läge är akut men räkna med 5 arbetsdagar innan du har fått dina pengar.

Lycka till

Hade en lön förra månaden på 12tkr. Så jo de gick. Men med mycket tiggande och bedjande.
Citera
2015-11-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Man får ett papper som man fyller i om hur mycket inkomst man har, vad räkningarna ligger på osv. Men jag mailade dom och det löste sig ändå.

Ja, precis. Enda som händer är att du kan få vänta lite på pengarna. Datumen brukar enbart tjäna till att du ska kunna var garanterad att få pengarna i tid. Däremot så går ju inte lämna in för augusti i slutet av september.. Men annrs så.
Citera
2015-11-30, 20:31
Medlem
bra att det löste sig. av mig hade du fått nej pga inkomsterna förra månaden.
ps avbrott i studierna för sjukskrivning är ju rimligt med dina bekymmer. då kan du återuppta dem när du stabiliserats.
Citera
2015-12-01, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharks
Det får man. Hur mycket är svårt att svara på, eftersom det beror på hur mycket utgifter du har per månad. Men säg att du får ut 8 000 i lön och behöver 10 000 för att täcka dina utgifter, då kan du ansöka om komplettering från soc för de 2 000 som saknas.
Det är ju här problemet idag blir för låglöne/inte heltidsjobb. Det lönar sig ju inte att jobba om man kan gå hemma på socialbidrag och "plocka ut" nästan lika mycket pengar..

Finns det några krav/regler för att få ut folk i arbetslivet även fast det är en lågavlönat eller inte heltidsjobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in