2011-12-16, 14:03
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
När det gäller hög hyra, så beror det på. En barnfamilj kan ofta beviljas pengar för hög hyra då de behöver ha en större bostad än en ensamstående person.

Nu bor du ensam i en fyra, så risken finns att de ber dig flytta till ett mindre och billigare boende. En person som bor ensam (enligt socialtjänsten) brukar sällan behöva en fyra, så de kan be dig söka boende i en etta eller tvåa. Tvåa beror framförallt på hyreskostnaden. Speciellt nu när du befinner dig i en situation där du har inkomst, men inte har råd med hyran.

Ska du söka försörjningsstöd? I så fall får man ju hyra + el betald och riksnormen. Har du räknat ut att du bara är berättigad till hyra på 1100 med tanke på dina övriga inkomster?

Jag räknade bara min egen inkomst, 7700, 8800 i hyra-7700 = 1100 kvar, .så jag tänkte att, visst, jag bor i en fyra, men eftersom jag fortfarande betalar majoriteten själv borde det bli billigare för dem än för andra nissar som behöver ha hyra på 4000+andra utgifter betalda? Eller funkar det inte så?

Detta är för övrigt bara en sista utväg för mig om jag inte får fortsätta studera i vår, eller ifall ingen rumskompis vill flytta in, i båda fallen klarar jag mig utan, jag vill bara planera i förtid just pga. mitt problem med just jobb.
Citera
2011-12-16, 20:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag räknade bara min egen inkomst, 7700, 8800 i hyra-7700 = 1100 kvar, .så jag tänkte att, visst, jag bor i en fyra, men eftersom jag fortfarande betalar majoriteten själv borde det bli billigare för dem än för andra nissar som behöver ha hyra på 4000+andra utgifter betalda? Eller funkar det inte så?

Detta är för övrigt bara en sista utväg för mig om jag inte får fortsätta studera i vår, eller ifall ingen rumskompis vill flytta in, i båda fallen klarar jag mig utan, jag vill bara planera i förtid just pga. mitt problem med just jobb.

Om du bor ensam så kommer dom inte godkänna din hyra, dom kommer antingen kräva flytt till annat boende eller bara betala en del av hyran (lika mycke som hyran för en 1a är).

Dom räknar riksnorm (~3500kr) + Skälig hyra (för en ensamstånde utan barn så är skälig hyra lika med kostnaden att hyra en etta hos allmänyttan, kan du få en 2a för samma kostnad så brukar dom godkänna det, men aldig att dom godkänner en 4a för nästan 9k) och el +ev läkarkostnader.

I ditt fall så har du redan en inkomst som borde täcka allt detta (7700 är mer än vad många på soc har totalt i månaden, tex här så är det normala ca 5500-6500kr totalt i månaden då ettorna här kostar ~2000-3000kr i månaden) så du kommer antagligen inte få några pengar alls utan bara bli tillsagd att flytat till ett boende som passar din ekonomi.
Citera
2011-12-29, 19:55
Medlem
Benshies avatar
Hallå.

Har precis flyttat hem igen då jag blivit arbetslös.

Min syster är på soc om att få pengar till hyra (även hon bor hemma). De gav henne pengar till hyra (1200~) kr. en gång, men har inte hänt efter det, de resonerar så att "Du har inte betalat hyra förut, så du måste inte göra det nu heller."

"Förut" var när hon var under 18 och far min måste enligt lag (?) ge mat osv.

När jag bad om hyra (2000kr) så fick jag svaret : Nej, du ska inte få hyran betald för att :

1. Din far bor i en bostadsrätt.
2. Vi ser det som tillfälligt boende att bo hemma.

Har soctanten rätt ? Ska jag inte "behöva" betala hyra? Något jag vill göra men jag kommer inte så långt på de småpengarna man får. (2600kr?)

För har jag förstått det rätt så måste ens förälder inte ha en i huset när man fyllt 18. Dom har enligt lag rätt att sparka ut en. Men om man väljer att hyra sitt rum hemma efter att man har fyllt 18, så hjälper inte socialen en med pengar till hyra?

Tacksam för svar och ev. länkar till div. paragrafer jag kan trycka upp i satmarans ansikte då jag är så jävla trött på att de lyckas slarva bort mina papper om och om igen. (Har varit inne med 10 handlingsplaner, tre kopior på min adressändring och två andra papper som inte har förändrats de senaste åren).

Jag har faktiskt tragiskt nog god lust att åka hem till fanskapet..

Men som sagt, tacksam för svar !
Citera
2011-12-29, 19:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benshie
Hallå.

Har precis flyttat hem igen då jag blivit arbetslös.

Min syster är på soc om att få pengar till hyra (även hon bor hemma). De gav henne pengar till hyra (1200~) kr. en gång, men har inte hänt efter det, de resonerar så att "Du har inte betalat hyra förut, så du måste inte göra det nu heller."

"Förut" var när hon var under 18 och far min måste enligt lag (?) ge mat osv.

När jag bad om hyra (2000kr) så fick jag svaret : Nej, du ska inte få hyran betald för att :

1. Din far bor i en bostadsrätt.
2. Vi ser det som tillfälligt boende att bo hemma.

Har soctanten rätt ? Ska jag inte "behöva" betala hyra? Något jag vill göra men jag kommer inte så långt på de småpengarna man får. (2600kr?)

För har jag förstått det rätt så måste ens förälder inte ha en i huset när man fyllt 18. Dom har enligt lag rätt att sparka ut en. Men om man väljer att hyra sitt rum hemma efter att man har fyllt 18, så hjälper inte socialen en med pengar till hyra?

Tacksam för svar och ev. länkar till div. paragrafer jag kan trycka upp i satmarans ansikte då jag är så jävla trött på att de lyckas slarva bort mina papper om och om igen. (Har varit inne med 10 handlingsplaner, tre kopior på min adressändring och två andra papper som inte har förändrats de senaste åren).

Jag har faktiskt tragiskt nog god lust att åka hem till fanskapet..

Men som sagt, tacksam för svar !

Du räknas som 1 hushåll tillsammans med din far, delvis pga att ni är familj, och då räknas även din fars tillgångar med i det hela, och en bostadsrätt anser soc att man ska sälja och leva för.

Enklast är att flytta hemifrån, sålänge du bor hos din far så kommer dom anse att han ska försörja er då dom anser att ni hör till samma hushåll.
Citera
2011-12-29, 21:55
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du räknas som 1 hushåll tillsammans med din far, delvis pga att ni är familj, och då räknas även din fars tillgångar med i det hela, och en bostadsrätt anser soc att man ska sälja och leva för.

Enklast är att flytta hemifrån, sålänge du bor hos din far så kommer dom anse att han ska försörja er då dom anser att ni hör till samma hushåll.

Men min far behöver inte göra det då jag är över 18, har jag rätt? Dvs ge mig mat och tak över huvudet.

Hur skulle det se ut om jag hyrde rum hos någon annan ?
Citera
2011-12-29, 22:27
Medlem
Sereenas avatar
Han behöver inte nej. Och soc kommer räkna det som att ni tillhör samma hushåll pga eran familjerelation.

Hyr du rum hos någon annan så borde det inte vara några problem sålänge dom inte har anledning att tro att du och personen du hyr hos lever i ett familj/sambo liknande förhållande och därmed är att anse som ett hushåll.
Citera
2011-12-29, 22:27
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Men min far behöver inte göra det då jag är över 18, har jag rätt? Dvs ge mig mat och tak över huvudet.

Fixa till ett inneboendekontrakt med far din, finns en hel del bra varianter på nätet.

Kan inte garantera att det fungerar, men det kan göra det.
Senast redigerad av chaoswithin 2011-12-29 kl. 22:31.
Citera
2011-12-30, 10:35
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Fixa till ett inneboendekontrakt med far din, finns en hel del bra varianter på nätet.

Kan inte garantera att det fungerar, men det kan göra det.

Skrev ett med han, datum då jag flyttar in, hyra och så vidare.
Citera
2011-12-30, 12:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Skrev ett med han, datum då jag flyttar in, hyra och så vidare.

Antagligen så krånglar dom pga att han är din far och dom anser då att ni är familj och därmed räknar er som samma hushåll.
Citera
2012-01-01, 00:30
Medlem
catlands avatar
Citat:

I regel brukar inte hyra eller inneboendehyra godtas för hemmavarande barn. Detta då det inte anses skäligt att föräldrar tar ut hyra för sina hemmavarande vuxna barn. Däremot ingår i socialbidragsnormen poster för gemensamma hushållskostnader samt mat, och en del av detta bör du ju ge din far.

Att man fyller 18 innebär inte någon rätt att skattebetalarna går in och betalar någons hyra. Man flyttar hemifrån när man har råd till det eller om det är mycket svåra hemförhållanden. Med mycket svåra menar jag i princip misshandel.
Citera
2012-01-01, 17:46
Medlem
Vilka olika bidrag kan man få som student på universitetet (i umeå)? och hur kan man få ut så mycket som möjligt av de?
Citera
2012-01-01, 18:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blopp22
Vilka olika bidrag kan man få som student på universitetet (i umeå)? och hur kan man få ut så mycket som möjligt av de?

Du kan inte få några bidrag från soc som student bla då den tillgängliga inkomsten som studerande överstiger existensminimum (studiemedel med lån + ev bostadsbidrag) och studerande anses inte stå till arbetsmarknadens förfogande, vilket är ett krav för att vara berättigad). Möjligtvis kan du vara aktuell om du har barn, men tveksamt.

Studiemedel (bidrag + lån), bostadsbidrag som grund, sedans finns det vissa tillägg man kan få från CSN tex inackorderingstillägg beroende på den exakta situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in