2010-09-02, 22:07
Medlem
inskriven i typ 5 månader, sen skickar dom inkallelsen för sista mötet till fel adress. så då blir jag automatiskt utskriven och måste börja om från början igen, vilket jag gjorde, men då hände samma sak igen.
Citera
2010-09-02, 22:08
Medlem
casandra100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humhumm
Jag är 20 och tidigare bott hos förälder, blir 21 2-3 månader efter att pengarna är slut.
Kan intyg från psykolog hjälpa till när jag söker socialbidrag, i alla fall så jag inte tvingas flytta tillbaka till förälder?

Det kan hjälpa, absolut.
Citera
2010-09-02, 22:13
Medlem
casandra100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Finns ingen kommun i Sverige som har definierat vad en låginkomsttagare tjänar.

Försörjningsstödet + kollektivtrafikkostnader + el/gas + hyra = låginkomsttagares nettolön.
3680 + 785 (Göteborg+) + 250 (uppskattad) + 4800 = 9515

Utgår man från skattetabell 32 så skall man brutto tjäna 11546 skatten blir 2031 och kvar blir 9515.

En normal månad så jobbar man i genomsnitt 168 timmar. 11546/168 ger 68,73 per timme.

Då återstår frågan vilken som betalar en sådan låg inkomst?

Jag har fått in uppgifter rörande Restaurang och Hotell där en låginkomsttagare har en minimilön på 95 kronor i timmen.

Jag har inte påstått att någon kommun definierat det heller. Men om du läser på lite så slipper du göra jobbiga matematiska utredningar.

"I förarbetena till den tidigare socialtjänstlagen (1980:620) uttalas bl.a. följande. Det skulle vålla stora svårigheter att i lagtexten närmare söka ange vad som ska anses som skälig levnadsnivå. Bl.a. måste detta bedömas med utgångspunkt i den tid och de förhållanden under vilka den hjälpbehövande lever. Det måste därför överlämnas åt kommunerna att fastställa vilken levnadsnivå som ska anses skälig (prop. 1979/80:1 s. 186). (...) Utgångspunkten vid bedömningen av vad som är skälig boendestandard ska vara vad en låginkomsttagare på orten normalt har möjlighet att kosta på sig"
Källa: http://www.regeringsratten.se/Domsto...ril/887-05.pdf
Citera
2010-09-03, 03:05
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casandra100
Jag har inte påstått att någon kommun definierat det heller. Men om du läser på lite så slipper du göra jobbiga matematiska utredningar.

"I förarbetena till den tidigare socialtjänstlagen (1980:620) uttalas bl.a. följande. Det skulle vålla stora svårigheter att i lagtexten närmare söka ange vad som ska anses som skälig levnadsnivå. Bl.a. måste detta bedömas med utgångspunkt i den tid och de förhållanden under vilka den hjälpbehövande lever. Det måste därför överlämnas åt kommunerna att fastställa vilken levnadsnivå som ska anses skälig (prop. 1979/80:1 s. 186). (...) Utgångspunkten vid bedömningen av vad som är skälig boendestandard ska vara vad en låginkomsttagare på orten normalt har möjlighet att kosta på sig"
Källa: http://www.regeringsratten.se/Domsto...ril/887-05.pdf

Det där rör sig om att ett par under perioden för försörjningsstöd flyttade till ett dyrare boende.

Om vi går in i förarbete till Socialtjänstlagen så hittar vi följande avsiktsförklaringar med lagen.

Citat:
Sedan har vi Prop.1996/97:124 sid 83
Citera
2010-09-30, 20:50
Medlem
simpanboycools avatar
Den stora tråden om socialbidrag/försörjningsstöd

Är 19 år och gick ut gymnasiet i Juni, nu har jag sökt några kurser på distans och det kan ge mig studiebidrag.

Så ska jag ansöka om studiebidrag eller gör det så att jag inte kan få försörjningsstöd? Studiebidraget skulle ge mig 1050 i månaden medan försörjningsstöd skulle ge mig 3300.

Har inte ansökt om något av bidragen än, känns som att det lättaste skulle vara att strunta i att söka studiebidrag och ansöka om försörjningsstöd istället. Är dock orolig att jag inte ska få försörjningsstöd för att jag har runt 1500 på kontot och hade kanske max 7000 i Juni.

Så hur ska jag göra? Kommer jag att kunna få försörjningsstöd?
Citera
2010-09-30, 20:53
Medlem
Benshies avatar
Vad min socbög berättade för mig då jag gick dit så skulle man lämna in en tre månaders historik från banken så de ser vad du slösat dina pengar på.

Men om du får låt oss säga 1000 kr i studiebidrag så får du (av vad socbögen sa till mig) dra av det på summan av försörjningsstödet. Dvs att du inte skulle komma upp i en högre summa i slutändan. Men vad vet jag, han kan ha ljugit.
Citera
2010-10-01, 02:11
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpanboycool
Är 19 år och gick ut gymnasiet i Juni, nu har jag sökt några kurser på distans och det kan ge mig studiebidrag.

Så ska jag ansöka om studiebidrag eller gör det så att jag inte kan få försörjningsstöd? Studiebidraget skulle ge mig 1050 i månaden medan försörjningsstöd skulle ge mig 3300.

Har inte ansökt om något av bidragen än, känns som att det lättaste skulle vara att strunta i att söka studiebidrag och ansöka om försörjningsstöd istället. Är dock orolig att jag inte ska få försörjningsstöd för att jag har runt 1500 på kontot och hade kanske max 7000 i Juni.

Så hur ska jag göra? Kommer jag att kunna få försörjningsstöd?

Handlar det om högskolekurser får du ca 2500 i månaden (1050 är ju gymnasiestudier), men det är ju lika bra å ta lånet då med, då du bara kan ta studiemedel i 240 veckor totalt.

Du kan inte studera och få studiemedel samtidigt
Citera
2010-10-01, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Du kan inte studera och få studiemedel samtidigt
Jo, det går bra.
Citera
2010-10-01, 14:22
Medlem
simpanboycools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benshie
Vad min socbög berättade för mig då jag gick dit så skulle man lämna in en tre månaders historik från banken så de ser vad du slösat dina pengar på.

Men om du får låt oss säga 1000 kr i studiebidrag så får du (av vad socbögen sa till mig) dra av det på summan av försörjningsstödet. Dvs att du inte skulle komma upp i en högre summa i slutändan. Men vad vet jag, han kan ha ljugit.
Okej det låter bra. Är det någon som vet hur mycket pengar man får ha haft de senaste tre månaderna? Hade runt 3000 på kontot för tre månader sedan är det ett problem?
Citera
2010-10-01, 14:27
Medlem
Benshies avatar
Handlar väl mer om hur mycket du har just nu och vad du bränt dom på.

Jag fick tillslut pengar en månad, fastän jag köpt lite spel osv.
Citera
2010-10-01, 15:33
Medlem
Lommis avatar
Står du inte till arbetsmarknadens förfogande får du inte socialbidrag. Varför tror du studenter tar hundratusentals kronor i lån om de lika gärna kunde få soc att betala?
Citera
2010-10-01, 15:36
Medlem
simpanboycools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Står du inte till arbetsmarknadens förfogande får du inte socialbidrag. Varför tror du studenter tar hundratusentals kronor i lån om de lika gärna kunde få soc att betala?
Jo jag är även inskriven på AF glömde skriva det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in