Citat:
Ursprungligen postat av Maskinoppvask
Fast vänta här nu.. Du kan väl amortera hur mycket du vill? 10% har jag inte hört talas om förren nu. Den obundna delen av lånet är fritt att amortera på, de bundna delarna får man amortera på men tvingas betala ränteskillnaden (såklart). Men 10%, varifrån har du fått det?
Handelsbanken har ett tak på 10% för hur mycket du kan amortera kostnadsfritt/år på ett botten lån. jag tror att jag har hört en liknande siffra hos någon av de andra bankerna jag har pratat med. Sen om det är något som inte gäller de lån där man har rörlig ränta vet jag inte då det rent tekniskt borde kunna tolkas som att lånet läggs om vid varje 3-månaders period och på så sätt öppnar för en större amortering.
Ett bottenlån är otroligt förmånligt för banken eftersom att det ofta handlar om ganska stora summor och det är näst intill riskfritt då bostaden finns som säkerhet. Att det då skulle vara fritt fram att amortera är ju direkt korkat då det minskar bankens inkomstströmmar.
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Sätt historiskt så har det dock alltid varit bättre att ha rörlig ränta då du betalat lägre ränta för samma lån.
Kanske ska förtydliga att det är helt rätt att man över en längre tid tjänar på att ligga på rörlig ränta men att det beroende på vart man är i räntecykeln kan vara fördelaktigt att binda räntan i vissa perioder. Sett över en livstid så sägs det att man betalar 4-5% om man enbart använder rörlig ränta.
Citat:
Ursprungligen postat av Danni33
tycker detta känns knepigt

Visst är det så men det klarnar ganska fort när man har börjat läsa lite om bolån och har träffat en bankman som har fått berätta hur det ligger till, på just deras bank. Man ska komma ihåg att det kan skilja ganska mycket mellan olika banker vilka räntor man får och om det går att få "rabatter" genom ökat engagemang från dig eller ett minskat engagemang från banken.