Citat:
Ursprungligen postat av Danni33
Men hur mkt kan det bli ungefär? Kan det va så att man lånar en miljon å får betala tillbaka 2?
Men jag är dålig på matte, det där säger mig inget. Kan du ta det i summor? Jag lånar en miljon hur mycket kronor ska vara kontantinsats ungefär. Sen vet jag inte vad bottenlån och topplån är

Det är lite klurigt att ge definitiva svar utan att grotta in sig för mycket.
Nej det skulle jag inte säga men det finns en risk att man har skulder kvar efter att man har sålt bostaden om priset skulle dyka under tiden man äger bostaden.
Om du köper en lägenhet för 1000kkr varav du lånar 850 kkr och sedan säljer bostaden för 1100 kkr så kommer banken vilja ha tillbaka det beloppet de har lånat ut till dig, dvs 850 kkr. Då har du tjänat 100kkr.
Säljer du bostaden för 700 kkr kommer banken fortfarande att vilja ha tillbaka de pengar de lånad ut till dig och då har du istället en skuld till banken på 100 kkr
Bottenlån är lån med en bra ränta där du inte behöver amortera under tiden du har lånet.
Topplånen har ofta en betydligt högre ränta samt att man (ofta) behöver betala tillbaka lite på lånet varje månad. Exakt hur mycket man behöver amortera är individuellt.
Kontantinsatsen är på 10% men du behöver kunna betala 15% av bostadens pris med egna pengar. I ditt exempel behöver du ha 150 kkr.
Här har du en enkel men tydlig räknesnurra för vad det kan kosta att köpa och ha en bostad. Bara att skriva in pris, avgift räntor samt ev amortering och sedan dra i tårtbitarna för att se hur stor din månadskostnad för bostaden blir beroende på hur du finansierar den.
http://maklarhusetboendekalkyl.capit...b-306391edd1b3