Jag är inte medveten om hela kedjan och i detalj hur det går till, men med tanke på att Jin Ling-paketen jag kan köpa hos min lokala lågpristobaksmånglare faktiskt inte bara är ommärkta, utan faktiskt tryckta med svensk text och varningsblaffor (Innehållsförteckning, "Får ej säljas till underåriga", "made in the EU under authority blabla", Högsta pris, "Keep Sweden Beautiful") så tror jag faktiskt att de är lagligt importerade.
En polare höll på med fulimport för några år sedan, och förklarade det som att de helt lagligt startar ett bolag (med utslagna som målvakter), registrerar sig, inskaffar tillstånd för tobaksimport, beställer jättepartier tobaksvaror där det är billigast, tar hem, säljer till tobaksmånglare för "låga" priser och struntar i skatter och dödar bolaget. Rinse and repeat. Det är möjligt iom. att bolaget inte behöver betala skatter och avgifter direkt vid importtillfället utan har (mitt minne är klent) 30 eller 60 dagar på sig eller nåt sånt.
Men Jin Ling tror jag är vitimporterade av ett legalt tobaksföretag. Finns faktiskt ett gäng i Sverige idag.
edit: Efter lite googling såg jag att den senaste varningen inom EU för Jin Ling är från Mars i år, och får nog till viss del rätta mig själv. De är sidoimporterade. Jin Ling görs i stort sett bara för att smugglas och fabriken trycker givetvis med svensk text när de vill sälja i Sverige. Smuggel således. Men för 30 spänn paketet gör det mig inte så mycket