2010-09-01, 04:22
Awaiting Email Confirmation
Hej!

Idag när jag var och handlade cigaretter såg jag Jin Ling med svensk varningstext på.
Jin Ling säljs ju såvitt jag vet inte lagligt Europa. Det är ju smuggel, smuggel, smuggel.

Men ändå: Den svenska varningstexten. Varför fulmärker man cigaretter? Vilka gör det, vart i "smuggel-ledet" så att säga?

Jag kan ingenting om detta, så om någon kan förklara lite närmare.
Bombardera mig med information om det rent praktiska tillvägagångssättet vid cigarettsmugglig i allmänhet och fulmärkning i synnerhet!

Om ämnet är felploacerat ber jag mod flytta tråden rätt.

Tack,
Linnea
Citera
2010-09-01, 07:02
Medlem
PolskProfets avatar
Smuggel, smuggel, smuggel!
Det låter bara konstigt, inte skulle Sveriges tobak bolag skriva något sånt? fail1
Citera
2010-09-01, 08:40
Awaiting Email Confirmation
Nej, det är ju klart att det inte är Sveriges tobaksbolag som gör det, utan smuggelfirmorna.

Det är det jag undrar: Vart i ledet sker det? Varför? Det är väl bara extrajobb, ingen kan väl ändå tro att det är svenskt och lagligt importerat?

Det får mig istället att undra om mina vanliga Marlboro, som jag köper från samma ställe (men till ett betydligt dyrare pris) kanske också är fulmärkta och oäkta? Kanske innehållet med? Det kanske är Jin Ling, lagda i ett Marlboro-paket typ? ^^ Makes sense?
Senast redigerad av --linnea-- 2010-09-01 kl. 08:42.
Citera
2010-09-01, 15:49
Moderator
blomvattnares avatar
Ab o K -->> Tobak

/Mod
Citera
2010-09-01, 18:01
Medlem
closecuts avatar
Jag är inte medveten om hela kedjan och i detalj hur det går till, men med tanke på att Jin Ling-paketen jag kan köpa hos min lokala lågpristobaksmånglare faktiskt inte bara är ommärkta, utan faktiskt tryckta med svensk text och varningsblaffor (Innehållsförteckning, "Får ej säljas till underåriga", "made in the EU under authority blabla", Högsta pris, "Keep Sweden Beautiful") så tror jag faktiskt att de är lagligt importerade.

En polare höll på med fulimport för några år sedan, och förklarade det som att de helt lagligt startar ett bolag (med utslagna som målvakter), registrerar sig, inskaffar tillstånd för tobaksimport, beställer jättepartier tobaksvaror där det är billigast, tar hem, säljer till tobaksmånglare för "låga" priser och struntar i skatter och dödar bolaget. Rinse and repeat. Det är möjligt iom. att bolaget inte behöver betala skatter och avgifter direkt vid importtillfället utan har (mitt minne är klent) 30 eller 60 dagar på sig eller nåt sånt.

Men Jin Ling tror jag är vitimporterade av ett legalt tobaksföretag. Finns faktiskt ett gäng i Sverige idag.

edit: Efter lite googling såg jag att den senaste varningen inom EU för Jin Ling är från Mars i år, och får nog till viss del rätta mig själv. De är sidoimporterade. Jin Ling görs i stort sett bara för att smugglas och fabriken trycker givetvis med svensk text när de vill sälja i Sverige. Smuggel således. Men för 30 spänn paketet gör det mig inte så mycket
Senast redigerad av closecut 2010-09-01 kl. 18:06.
Citera
2010-09-02, 00:39
Medlem
stavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --linnea--

Det får mig istället att undra om mina vanliga Marlboro, som jag köper från samma ställe (men till ett betydligt dyrare pris) kanske också är fulmärkta och oäkta? Kanske innehållet med? Det kanske är Jin Ling, lagda i ett Marlboro-paket typ? ^^ Makes sense?

Njaäää... Eftersom Jin Ling är värsta skitciggen som smakar gammalt hö ungefär så skulle du märka om det var så illa.
Men, visst fuskas det allt mer, dom höga straffskatterna på tobak gör ju det hela allt mer lönsamt för "alternativ handel"...
Citera
2010-09-02, 09:38
Medlem
Det var på nyheterna för ett tag sedan att de trycker kopior på kända märkens paket som te.x. Marlboro, Camel osv. och stoppar i kinesiska cigaretter. Paketen var identiska med originalet som såldes i Sverige. Däremot så känner man nog direkt om det inte skulle vara riktiga marlboros när man väl röker dem.
Citera
2010-09-02, 10:43
Medlem
Det är faktiskt ganska fult, att de lurar folket, genom att slå svensk text på skitcigg. Jag skulle själv köpa mig smuggel från öststater istället, för att då vet jag iallafall, att det är smuggel, och vad man kan förvänta sig. Förutom det så kostar de billigare, och i de flesta fall är de äkta (dvs. gjord på fabriker, som har licens från Phillip Morris, Altria, JT International osv, istället för någon jävla källare )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in