Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-08-31, 22:15
Medlem
Skruvade isär min laptop tidigare idag och tror att jag råkade komma åt något eftersom tangentbordet sedan slutade att funka helt. Musplattan funkar däremot som vanligt, så det tycks bara vara tangenterna det är fel på. Vad kan jag ha kommit åt?
Citera
2010-08-31, 22:20
Medlem
simon4tws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polow
Skruvade isär min laptop tidigare idag och tror att jag råkade komma åt något eftersom tangentbordet sedan slutade att funka helt. Musplattan funkar däremot som vanligt, så det tycks bara vara tangenterna det är fel på. Vad kan jag ha kommit åt?

Både caps lock och num lock kan förstöra mycket på en laptop, men jag antar att du har provat det redan
Citera
2010-08-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simon4tw
Både caps lock och num lock kan förstöra mycket på en laptop, men jag antar att du har provat det redan

Nope? Vad menar du mer exakt? Man kan väl inte stänga ner hela skiten genom att bara trycka på caps eller num lock?
Citera
2010-08-31, 22:25
Medlem
micaeles avatar
Skruva isär den igen och kolla alla kopplingar, troligen har flatkabeln till tangentbordet rubbats en aning.
Citera
2010-08-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Skruva isär den igen och kolla alla kopplingar, troligen har flatkabeln till tangentbordet rubbats en aning.

Med flatkabel menar du en sån här, va? http://www.drivekey.se/bilder/step3_1.png

Jag kan ju säga att den hänger helt löst just nu. Har försökt att sätta in den i "munstycket" igen, men jag misslyckas. Det är fett svårt, den bara glider ur den eller hamnar snett, osv. Hur exakt måste den ligga för att det ska fungera?
Citera
2010-08-31, 22:29
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Med flatkabel menar du en sån här, va? http://www.drivekey.se/bilder/step3_1.png

Jag kan ju säga att den hänger helt löst just nu. Har försökt att sätta in den i "munstycket" igen, men jag misslyckas. Det är fett svårt, den bara glider ur den eller hamnar snett, osv. Hur exakt måste den ligga för att det ska fungera?
Yep, precis en sådan eller kanske ibland ännu tynnre. Hänger den helt löst kan man ju anta vart problemet sitter...
En lösning är ju att använda en högst liten klick lim på sidorna och se till att den sitter absolut rakt innan det torkar, håll gärna fast den under tiden.
Citera
2010-08-31, 22:32
Medlem
Du måste skjuta det lilla bruna fästet bak mot var du stoppar in "flatkablen" När den sedan är öppen så stoppar du in "flatkabeln" och skjuter igen den bruna fästet igen... dvs den låser fast kabeln i kretskortet.

Det går ej att bara skjuta in kabeln på plats... då kommer den ej nog långt in, och då fungerar i detta fall ej tangentbordet överhuvudtaget
Citera
2010-08-31, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Yep, precis en sådan eller kanske ibland ännu tynnre. Hänger den helt löst kan man ju anta vart problemet sitter...
En lösning är ju att använda en högst liten klick lim på sidorna och se till att den sitter absolut rakt innan det torkar, håll gärna fast den under tiden.

Okej, tack, jag ska prova det.
Citera
2010-08-31, 22:34
Medlem
Citat:
Okej, tack, jag ska prova det.

Oh herre gud... gör ej detta!

gör såsom jag nämde nyss... jag jobbar med datorer och vet vad jag pratar om, i detta fall åtminstone
Citera
2010-08-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
Oh herre gud... gör ej detta!

gör såsom jag nämde nyss... jag jobbar med datorer och vet vad jag pratar om, i detta fall åtminstone

Mm, jag har inte gjort det. Men jag får inte kabeln att fastna när jag stänger munstycket. Det funkar inte.
Citera
2010-08-31, 23:16
Medlem
Ja, nu vet jag helt säkert vad som är problemet eftersom musen inte funkar nu när jag rubbat dess motsvarande flatkabel. Problemet är bara att flatkabeln till tangentbordet är så jävla kort att det är helt omöjligt att få den att fastna rätt i "munstycket." Gaaah, vad gör man?
Citera
2010-08-31, 23:29
Medlem
krafsa ihop grejjerna och far till vetiig datorfirma och be dem sätta ihop skiten.
kan inte kosta mer än en tvåhundring
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in