• 1
  • 2
2010-08-31, 20:29
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag har ett rätt ovanligt sätt att "spara" pengar på. Jag betalar in dubbla hyror eller däromkring. Bostadsbolagens system är ju helt datoriserade. Så om min hyra är 4500 kr och jag betalar in 5000 kr en månad så händer inte så mycket mer annat än att nästa hyresavi hamnar på 4000 kronor... Har kommit på att det är ett mycket effektivare sätt att spara pengar på än kapitalkonton och liknande.

För på det här sättet så kan jag sätta undan ett par hundralappar eller några tusen om jag så vill och jag kan inte ångra mig och ta tillbaka dem i slutet av månaden när jag börjar känna mig fattig.

Så jag hystar in några hundra här och där och rätt som det är så dimper det ner en hyresavi på noll kronor vilket innebär att jag den månaden har 4500 kronor som jag kan lägga på vad jag vill.

Är jag den enda som "sparar" pengar på det här sättet?
Citera
2010-08-31, 20:39
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag har ett rätt ovanligt sätt att "spara" pengar på. Jag betalar in dubbla hyror eller däromkring. Bostadsbolagens system är ju helt datoriserade. Så om min hyra är 4500 kr och jag betalar in 5000 kr en månad så händer inte så mycket mer annat än att nästa hyresavi hamnar på 4000 kronor... Har kommit på att det är ett mycket effektivare sätt att spara pengar på än kapitalkonton och liknande.

För på det här sättet så kan jag sätta undan ett par hundralappar eller några tusen om jag så vill och jag kan inte ångra mig och ta tillbaka dem i slutet av månaden när jag börjar känna mig fattig.

Så jag hystar in några hundra här och där och rätt som det är så dimper det ner en hyresavi på noll kronor vilket innebär att jag den månaden har 4500 kronor som jag kan lägga på vad jag vill.

Haha, näe... jag har självkontroll

Men det är inte en dum idé!
Citera
Medlem
anooonyms avatar
Intressant. Måste testa detta på nästa hyra! Det är ju inte att spara något men endå, skönt med pengar.
Citera
Medlem
micaeles avatar
Har aldrig hört talas om det. Känns dessutom som ett ganska konstigt sätt att spara på, då du i sak inte sparar något - du betalar bara av löpande skulder i förtid. Du får visserligen mer pengar till övers någon månad, men på bekostnad av att du har det fattigare andra månader.

En klassiker i att spara pengar (som jag själv nyttjar en del) är ju annars att se till så för mycket skatt dras från ens lön, då blir återbäringen mycket högre och roligare när den kommer.
Citera
2010-08-31, 20:43
Medlem
Glengarnocks avatar
Du sparar ju inte pengar som någon föregående sa. Men förstår hur du tänker. Detta kommer nog prövas!

En fin skatteåterbäring är riktigt schyst!
Citera
2010-08-31, 20:47
Medlem
mizzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

Jag betalade in dubbla hyror en tid för att på så vis få en hyresfri sommar. Funkade finfint, men det var längesedan jag gjorde så nu.
Citera
2010-08-31, 20:49
Medlem
Sheiks avatar
Ts kan lär vara om att han inte sparar pengar iomed hans " " -tecken över ordet sparar. Sen kan man alltid låna ut pengarna till någon långsamt återbetalande polare
Citera
2010-08-31, 20:50
Medlem
Miss-Aubergines avatar
Jag och min kille gjorde det när skatteåterbäringen kom. Nu bor vi i princip gratis fram till i mars. Fick ju lite undrade blickar från hyresvärden. Han måste trott vi var dumma i huvudet.
Citera
2010-08-31, 20:51
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Har aldrig hört talas om det. Känns dessutom som ett ganska konstigt sätt att spara på, då du i sak inte sparar något - du betalar bara av löpande skulder i förtid. Du får visserligen mer pengar till övers någon månad, men på bekostnad av att du har det fattigare andra månader.

En klassiker i att spara pengar (som jag själv nyttjar en del) är ju annars att se till så för mycket skatt dras från ens lön, då blir återbäringen mycket högre och roligare när den kommer.

Som man dessutom får ut precis innan semestertider. Rekommenderas starkt.
Citera
2010-08-31, 20:57
Medlem
Jag gjorde så under många år.
Tog sedan en semesterresa för hyrespengarna den dagen jag fått i hop tillräckligt mycket.

Jag försökte göra likadant när jag flyttade till bostaden jag har nu men detta bolaget skickar tillbaka pengarna så den gubben gick inte här.

Jag säger också till om att arbetsgivare skall dra en procent extra skatt, goa pengar när man får tillbaka dem.

För mig Är det faktiskt en form av sparande för om jag hade haft pengarna så hade de gått direkt in i hushållskassan. Inte så att jag är slösaktig men det finns alltid hål att stoppa kronorna i. Att ha ett semestersparande för mig är helt omöjligt annars.
Citera
2010-08-31, 21:24
Medlem
Offices avatar
Varför inte bara hålla sig borta från onödiga saker från första början och se kapitalet växa under en längre period?
Citera
2010-08-31, 21:32
Medlem
Sulan33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Varför inte bara hålla sig borta från onödiga saker från första början och se kapitalet växa under en längre period?

Såhär sparar jag också mina pengar, men jag tycker att det låter mycket bättre att kunna bo gratis under t.ex sommaren eller liknande. Ska ta mig en närmre titt på detta, så det inte försvinner slantar i onödan, men sen ska det levas på vatten och bröd för att betala dubbla hyror!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in