2010-08-31, 20:26
Awaiting Email Confirmation
Vad blir förlustavdraget?
Om jag t.ex har köpt HQ-aktier för 100 000 kr, och att de nu blir värdelösa.
Hur mycket får jag då i skattereduktion i kronor?
Tror jag vet svaret, men är inte helt säker.
Citera
2010-08-31, 21:00
Medlem
Jag vet inte om det sker något speciellt men normalt får du väl dra bort förluster från vinsterna på motsvarande investeringar för att minska skatten på vinsterna.

Mao, kan du sälja andra aktier med 100.000 kr i vinst och normalt hade fått skatta bort 30.000 där så kan du kvitta den vinsten med HQ, få 0 kr i vinst och inte betala någon skatt.

Men om du inte kan sälja andra aktier för 100.000 kr i vinst som du normalt hade betalat 30.000 i skatt på så har du ju inget att kvitta mot (behöver inte naturligtvis inte vara exakt 100.000.)

Du kan inte kvitta det mot ingenting och få tillbaka 30% av pengarna. Typ negativ skatt/vinst, tyvärr. Får ge staten pengar om du lyckas göra mer men om det istället råkar bli mindre så är de inte intresserade av att ha med det att göra.
Citera
2010-08-31, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Jag vet inte om det sker något speciellt men normalt får du väl dra bort förluster från vinsterna på motsvarande investeringar för att minska skatten på vinsterna.

Mao, kan du sälja andra aktier med 100.000 kr i vinst och normalt hade fått skatta bort 30.000 där så kan du kvitta den vinsten med HQ, få 0 kr i vinst och inte betala någon skatt.

Men om du inte kan sälja andra aktier för 100.000 kr i vinst som du normalt hade betalat 30.000 i skatt på så har du ju inget att kvitta mot (behöver inte naturligtvis inte vara exakt 100.000.)

Du kan inte kvitta det mot ingenting och få tillbaka 30% av pengarna. Typ negativ skatt/vinst, tyvärr. Får ge staten pengar om du lyckas göra mer men om det istället råkar bli mindre så är de inte intresserade av att ha med det att göra.

Ditt svar är inte riktigt rätt.

Om man inte har vinster att kvitta emot så kvittar man mot inbetald skatt för inkomst av tjänst. Då är dock avdraget enbart värt 70%, dvs du får en skattereduktion med 0,7x0,3=21% i ditt exempel skulle du få tillbaka 21 000 kr om du inte har vinster att kvitta emot. Man kan dock aldrig få tillbaka mer än vad man har betalt i skatt.
Citera
2010-08-31, 21:41
Awaiting Email Confirmation
Tack för svaret Strindberg.
Det var ju precis detta jag hade kommit fram till också,
men för att vara helt säker så la jag ändå ut frågan här
Citera
2010-08-31, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossse
Tack för svaret Strindberg.
Det var ju precis detta jag hade kommit fram till också,
men för att vara helt säker så la jag ändå ut frågan här

Så om du har vinstaktier så bör du ta fram vinsterna före årsskiftet så att du utnyttjar förlusten maximalt.
Citera
2010-08-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Ditt svar är inte riktigt rätt.

Om man inte har vinster att kvitta emot så kvittar man mot inbetald skatt för inkomst av tjänst. Då är dock avdraget enbart värt 70%, dvs du får en skattereduktion med 0,7x0,3=21% i ditt exempel skulle du få tillbaka 21 000 kr om du inte har vinster att kvitta emot. Man kan dock aldrig få tillbaka mer än vad man har betalt i skatt.
Intressant, och tack så mycket.

Varför blir det omräknat med 0.7?

Från början antog jag också att man fick dra det från all skatt så att säga men jag har för mig banken eller något menade att man inte kunde det. Har iaf diskuterat det med någon förut. Syrran har haft fonder som har gått skitdåligt förr, bl.a. några contura från runt ~2000, och min tanke då var ju att hon skulle sälja medan hon jobbade och få tillbaka en del av förlusten och sedan kunna investera i något hon trodde mer på istället. Så då hade det ju gått att göra, om än med en viss förlust ändå. Eller ja, man får ju mer som kan förränta sig, men kommer ju få betala mer i skatt på avkastningen på det. Men ja. Det kan man väl leva med om man får mer avkastning. Jävligt dumt att det inte är omgjort för länge sedan isf. Om jag nu tänker rätt.

Fast omvänt vill man alltså helst kvitta mot reavinst så att säga, så att man får behålla den/får tillbaka hela 30% av förlusten?

Tack för rättningen.
Citera
2010-08-31, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Intressant, och tack så mycket.

Varför blir det omräknat med 0.7?

Från början antog jag också att man fick dra det från all skatt så att säga men jag har för mig banken eller något menade att man inte kunde det. Har iaf diskuterat det med någon förut. Syrran har haft fonder som har gått skitdåligt förr, bl.a. några contura från runt ~2000, och min tanke då var ju att hon skulle sälja medan hon jobbade och få tillbaka en del av förlusten och sedan kunna investera i något hon trodde mer på istället. Så då hade det ju gått att göra, om än med en viss förlust ändå. Eller ja, man får ju mer som kan förränta sig, men kommer ju få betala mer i skatt på avkastningen på det. Men ja. Det kan man väl leva med om man får mer avkastning. Jävligt dumt att det inte är omgjort för länge sedan isf. Om jag nu tänker rätt.

Fast omvänt vill man alltså helst kvitta mot reavinst så att säga, så att man får behålla den/får tillbaka hela 30% av förlusten?

Tack för rättningen.

Det är skattereglerna som säger att man bara får dra av den del som man inte kan kvitta mot vinster med 70%. Kapitalskatten är 30% och 0,7 och 70% är samma sak därför blir det 0,7x0,3=0,21 (21%)

Det är helt korrekt att man helst vill kvitta mot vinster. Om du har en förlust på 100 000 och har vinster på 100 000 så tar de ut varandra. I det fallet är förlusten värd 30% (30 000), det är samma belopp som du hade fått betala i skatt om du bara hade haft en vinst på 100 000. Har man inga vinster att kvitta emot så blir förlusten bara värd 21% (21 000). Detta gäller upp till 100 000, för belopp däröver är begränsningen 70%, så värdet blir 0,3x0,7x0,7 för dessa förluster.
Citera
2010-12-01, 15:28
Medlem
Pmannens avatar
Ponera att min kompis ger mig (förlust)aktier som jag säljer med 100k i förlust, kan jag fortf dra av förlusten?
Blir mitt anskaffningsvärde samma som vad min kompis köpte för?

Är det ens lagligt att göra såhär, eller kan man knasa på det?
Citera
2010-12-02, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pmannen
Ponera att min kompis ger mig (förlust)aktier som jag säljer med 100k i förlust, kan jag fortf dra av förlusten?
Blir mitt anskaffningsvärde samma som vad min kompis köpte för?
Det blir samma och skatten om det hade varit vinst blir samma (det är ju du som realiserar det hela, han har ju inte gjort det så han behöver väl inte betala något i överföringsstadiet.)
Citat:
Ursprungligen postat av Pmannen
Är det ens lagligt att göra såhär, eller kan man knasa på det?
Lagligt och lagligt, det är ju han som har gått med förlust egentligen. Men nu får man ju ge bort sådant här som gåva, och om han nu ger den till dig och du säljer med förlust så blir det ju din förlust.

Vi har ju ingen gåvoskatt och det är ju resultatet som blir. Vill du veta huruvida man får göra så är det väl bäst att du frågar skatteverket, men jag tror inte att det är några som helst problem. Men jag är ju ingen advokat eller jobbar för dem eller så.

Ger du sedan tillbaka honom pengarna han själv inte hade fått tillbaka vet jag inte vad de tycker. Men det är ju samma sak där att vi ju inte har någon gåvoskatt så jag vet inte .. Borde ju gå precis lika bra det med.

Ring/maila o fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in