• 1
  • 2
2010-08-31, 19:59
Medlem
Tjenixen!

Nu när man är pappaledig och begåvats med en "lätt" dotter och därav tid så tänkte jag ta tillfället i akt att lära mig mer om matlagning. Jag har alltid haft ett stort intresse för mat men jag känner att jag på äldre dagar fastnat i vardagsmat-träsket,mest pga tidsbrist, där pricken över i:et blir en extra krydda i korv stroganoffen...

Jag eftersöker därför generella tips på hur jag blir en mäster i köket. Vad börjar jag läsa? Vad bör jag införskaffa för köksredskap? osv. Hur har ni, som är hejjare på käk helt enkelt gått till väga?
Citera
2010-08-31, 20:30
Moderator
skunkensunes avatar
Skaffa "Vår kokbok". Kommer ut i någon ny upplaga då och då samt täcker så gott som allt i matlagning. Tekniker, råvaror osv samt självklart recept.

Börja också med "enklare" maträtter som omelett och dylikt så du lär dig ugnen och spisen samt vad som gäller vid tillagningstider.

http://www.coop.se/Recept--mat/Publi...er/Var-kokbok/
Citera
2010-08-31, 20:37
Moderator
skunkensunes avatar
dePaul kommer nog snart in och delar med sig av sin vidsträckta kunskap, men rent allmänt så borde några bra redskap att ha vara:

Knivar, en bra kockkniv. Kolla i tråden om knivar för tips.
Grytor, kastruller, stekpannor och ugnsform. Om du inte har skaffa en gjutjärnspanna!
Bakformar
Bunkar
Potatispress
Potatisstöt
Mortel!
En hushållsassistent underlättar men är inte nödvändigt.
Stavmixer, som ovan.

När din dotter blir äldre, se till att hon får vara delaktig så mycket som möjligt när ni lagar mat. Kommer underlätta för att få henne att äta den samt förhoppningsvis även lägga grunden till ett eget matintresse.
Citera
2010-08-31, 20:47
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Skaffa "Vår kokbok". Kommer ut i någon ny upplaga då och då samt täcker så gott som allt i matlagning. Tekniker, råvaror osv samt självklart recept.

Börja också med "enklare" maträtter som omelett och dylikt så du lär dig ugnen och spisen samt vad som gäller vid tillagningstider.

http://www.coop.se/Recept--mat/Publi...er/Var-kokbok/

Citat:
dePaul kommer nog snart in och delar med sig av sin vidsträckta kunskap, men rent allmänt så borde några bra redskap att ha vara:

Grytor, kastruller, stekpannor och ugnsform. Om du inte har skaffa en gjutjärnspanna!
Bakformar
Bunkar
Potatispress
Potatisstöt
Mortel!
Stavmixer, som ovan.

När din dotter blir äldre, se till att hon får vara delaktig så mycket som möjligt när ni lagar mat. Kommer underlätta för att få henne att äta den samt förhoppningsvis även lägga grunden till ett eget matintresse.

Mycket bra tips för nybörjare.
Och som sagt så har du ett ypperligt tillfälle att skola in din dotter i fördelarna med att laga hemmalagad mat när hon blir lite äldre.
Det kommer hon ha stor nytta av när den tiden kommer då hon ska stå på egna ben här i livet.
Citera
2010-08-31, 20:54
Moderator
rotadents avatar
Mycket bra tips av skunkensune. En grundkokbok är otroligt bra att ha, själv har jag inte just Vår kokbok utan Bonniers kokbok, men det kvittar ju. Min mor köpte boken åt mig när det började bli dags att flytta hemifrån så i mitt fall var det sent påtänkt, men den har hjälpt mig väldigt mycket. Just att lära sig grunddragen i matlagning är otroligt bra när man sen ska skjuta lite från höften och experimentera.
Citera
2010-08-31, 20:56
Moderator
skunkensunes avatar
Smaka verkligen av maten du lagar och äter också. Tänk efter vad det är som smakar vad samt hur det fungerar i kombination med andra smaker. Gäller även textur på komponenterna i maten. Efter ett tag kommer du ha ett "smakbibliotek" och det kommer bli lättare att göra "egna" maträtter och variera befintliga recept. Du behöver inte stå med näsan i kokböckerna lika mycket som innan.
Citera
2010-08-31, 20:57
Medlem
Hur man blir en bra kock?
Tja det bästa är väl att göra som jag har gjort. Jobba med yrket i 25 år! :P
Men den tiden har du väl inte kan jag tänka!
Vad det gäller redskap så antar jag att du redan har ett normalutrustat kök. Det räcker långt, mycket längre än dom flesta tror.
Satsa på några inte allt för dyra knivar och en vettig skärbräda.
Litteratur?
Visst kan det vara bra att ha en baskokbok, om man nu är helt novis i köket. Men annars så rekomenderar jag dig att köpa "nischad" litteratur. antingen typ franskt, Italienskt, Thai osv. Eller så köper du böcker skrivna av kockar, tex Mannerström eller Wretman, Paul Bocuse, även här beroende på vilket kök du gillar eller vill förkovra dig i.
Dessutom, var inte rädd för att jamma, imrovisera och blanda vilt. Börja med en rätt du tycker att du behärskar bra, tex din korvstroganoff, testa att köra i...låt oss säga chilli och torkade aprikoser.
Allt kommer inte bli bra, men vissa grejer kommer att bli det. Vinsten är att du lär dig hur olika smaker och konsistenser fungerar ihop.
Bra mat handlar inte så mycket om komplicerade recept eller tillvägagångssätt, det handlar om kvalite på råvaror och kärlek när man behandlar dom.
Oftast är det enkla det godaste, om det nu inte bara är genomhastat och ihopslängt med vänstertassen.
Börja så här, så kan vi fortsätta surret sedan.

Lycka till!
Mvh/T
Senast redigerad av kalletolv 2010-08-31 kl. 21:09.
Citera
2010-08-31, 20:58
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Mycket bra tips av skunkensune. En grundkokbok är otroligt bra att ha, själv har jag inte just Vår kokbok utan Bonniers kokbok, men det kvittar ju. Min mor köpte boken åt mig när det började bli dags att flytta hemifrån så i mitt fall var det sent påtänkt, men den har hjälpt mig väldigt mycket. Just att lära sig grunddragen i matlagning är otroligt bra när man sen ska skjuta lite från höften och experimentera.

Precis. Jag gillar Vår kokbok, men det är bara för att det är den som står här hemma. Det viktiga är att det är en som täcker upp grunderna i matlagning. Ta en tur till närmsta bokhandel och jämför så du får den som passar dig bäst.
Citera
2010-08-31, 21:14
Medlem
Hispers avatar
Du skriver inte hur gammal dottern är, vilket kan ha viss betydelse för svaren?

Plastburkar lämpliga för infrysning av mat.

Inte sällan blir diskussioner här väldigt tekniska så jag vill påpeka något som är mer "mjukt" och kanske tom är OT men som är lika viktigt än att vara en mästerkock. Se till att ni har tid att äta i lugn och ro.
Citera
2010-08-31, 21:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Bakformar
Bunkar
Potatispress
Potatisstöt
Mortel!
Stavmixer, som ovan.

Tack!

Fast dina och de senare tips är så pass bra att det inte finns så mycket att tillägga. Möjligtvis skulle jag vilja framhäva boken "Franska Kökets Stora Kokbok" av Raymond Oliver. I den finns allt som en nybörjare kan finna intressant, många ggr i bilder. T ex styckning av diverse animalia.

~Paul~
Citera
2010-08-31, 21:24
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Du skriver inte hur gammal dottern är, vilket kan ha viss betydelse för svaren?

Plastburkar lämpliga för infrysning av mat.

Inte sällan blir diskussioner här väldigt tekniska så jag vill påpeka något som är mer "mjukt" och kanske tom är OT men som är lika viktigt än att vara en mästerkock. Se till att ni har tid att äta i lugn och ro.

Mycket bra sagt. Se till att planera själva matlagningen så det inte blir någon stress och som Hisper säger, sitt ner och ha en riktig middag utan något stirrande på klockan!
Citera
2010-08-31, 21:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tack!

Fast dina och de senare tips är så pass bra att det inte finns så mycket att tillägga. Möjligtvis skulle jag vilja framhäva boken "Franska Kökets Stora Kokbok" av Raymond Oliver. I den finns allt som en nybörjare kan finna intressant, många ggr i bilder. T ex styckning av diverse animalia.

~Paul~

Den ska nog jag ta och köpa tror jag. Styckning är ett (av många) exempel på sånt jag är kass på. Överlag tycker jag att det är trevligt med rätt många kokböcker, jag brukar kolla på bokrean. Där finns det ofta nischade böcker som är nedsatta rejält. Det som är bra med en grundkokbok är ju att det där står sånt som man kanske egentligen borde kunna redan. Exempelvis hur man gör en redning... I många andra kokböcker står det ju bara att man ska göra det, inte hur
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in