2010-08-31, 17:01
Medlem
Sjuklings avatar
Jag funderar på att i framtiden börja prova lite hårdvara där jag är inne på rack synthar. Frågan är hur man kopplar in en rack synth tillsammans med en usb keyboard som inte har midi. Måste man införskaffa sig en ny bräda med midi connection eller går det på annat vis?
Citera
2010-08-31, 19:19
Medlem
Du kör ditt midikeyboard som vanligt i din dator med USB sen kör du alla dina synthar du kommer köpa in i ett midi-interface, t.ex detta.

http://www.thomann.de/se/esi_m8u_xl.htm I detta kan du koppla in 8 midisynthar och det är detta sättet du kommer vilja koppla in dom också för att kunna köra filtersvep och andra parameterförändring i realtid. Då varje IN/UT port är dedikerad till varje synth för både data fram och tillbaka så behövs inget kabelbytande när du spelar in. Så mitt råd är att skaffa ett sånt här så fort du kan det sparar dig mycket huvudvärk längre fram.
Citera
2010-08-31, 19:48
Medlem
Sjuklings avatar
Okej, var det så pass enkelt. Trodde faktiskt att man alltid var tvungen att koppla in synthen till just ett midibord och till ett interfacet. Skulle nog kunnat klargjort detta genom lite sökningar, men nu vet jag i alla fall.
Ett interface har jag redan så detta blir perfekt.
Citera
2010-08-31, 19:49
Medlem
Men har du ett midi-interface? För det brukar dom flesta inte ha, jag pratar inte om ljudkort nu alltså. Så du inte blandar ihop det.
Citera
2010-08-31, 20:23
Medlem
Sjuklings avatar
Oj fan, jävlar virrig jag är. Trodde du menade ljudkort, tryckte faktiskt inte ens på länken du länka om jag ska vara ärlig Men så det går alltså inte att bara koppla in synthen i ljudkortet?
Citera
2010-08-31, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukling
Oj fan, jävlar virrig jag är. Trodde du menade ljudkort, tryckte faktiskt inte ens på länken du länka om jag ska vara ärlig Men så det går alltså inte att bara koppla in synthen i ljudkortet?

Jo där brukar finnas 1 midi IN och 1 Midi OUT, det beror på ditt ljudkort och då går det om du bara ska ha en modul. Man kan säga att den har som ett litet midi-interface inbyggt i sig dom flesta ljudkort har det. Men vill du köpa fler grejor så är det kört och då behöver du ett större sånt, därför jag nämnde det. För man kan koppla saker in och thru och ut och in och thru osv men det blir sällan bra.
Citera
2010-08-31, 22:12
Medlem
Sjuklings avatar
Okej. Jag har då plats för ett instrument. Kanske skulle vara en bra ide att investera i ett midi-interface. Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in