Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-31, 12:42
  #1
Medlem
Retardation1337s avatar
Hej, jag behöver lite hjälp.

Jag har en dator som har Windows Server 2008 och en Windows Vista Business.

Med vistamaskinen har jag gått med i serverns domän och jag kan logga in på alla users som finns på servern genom vistamaskinen.

Nu skulle jag göra så nästa gång man logga in på en användare som vi kallar test så skall firefox installeras.

Då behöver jag en firefoxinstallationsfil i from av .msi.

Det har jag skaffat mig, lagt i en delad mapp på servern som delas ut till alla användare.

Jag går in i Group Policy Manager och klickar mig vidare till min domän där man gör GPO'er, där gör jag en ny GPO, tar mig vidare till Group Policy Management Editor, där tar jag mig in på Computer Configuration och väljer policies, software och lägger till firefox.msi --> ok -> assigned.

Nu var det meningen att jag skulle kunna logga in på en user genom vistamaskinen och firefox skulle installeras..

Inget händer, vad har jag gjort fel? Är inte så haj på detta..
Citera
2010-08-31, 13:04
  #2
Medlem
Jag tror du behöver ha en grupp i AD:t med medlemmar de datorer som ska ha gruppolicyn, och i förlängningen programmet.
Citera
2010-08-31, 14:18
  #3
Medlem
Retardation1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjonas
Jag tror du behöver ha en grupp i AD:t med medlemmar de datorer som ska ha gruppolicyn, och i förlängningen programmet.

Du får förklara lite bättre för jag är inte alls bra på sånt här
Citera
2010-08-31, 14:44
  #4
Medlem
Skapa en grupp i AD:t.
Lägg till medlemmar i gruppen. Medlemmar kan vara datorer, användare eller t o m andra grupper som redan finns i AD:t.

Gå till Group Policy Management
Länka din policy till en grupp m h a säkerhetsfiltreringen. Välj bort all authenticated users, om du inte vill att alla ska få programmet.
Citera
2010-08-31, 14:51
  #5
Medlem
Retardation1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjonas
Skapa en grupp i AD:t.
Lägg till medlemmar i gruppen. Medlemmar kan vara datorer, användare eller t o m andra grupper som redan finns i AD:t.

Gå till Group Policy Management
Länka din policy till en grupp m h a säkerhetsfiltreringen. Välj bort all authenticated users, om du inte vill att alla ska få programmet.


Vad menar du med "m h a"?

Och hur exakt gör jag det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback