2010-08-31, 17:06
Medlem
Kingen_kings avatar
Dom flesta musiker har andra jobb vid sidan om.

Jag träffar en hel del musiker i mitt jobb och få lever fullt ut på det. T ex vet jag en gitarrist som bl a spelar med Mats Ronander och Joel DeLuna som lyckas få ihop ungefär halvtid på musiken. Då åker han emellanåt ut på europaturnéer med större artister.

En musiker som åker ut på en större sommarturné med en känd artist och gör 25 spelningar kan efter det fakturera 75000 till sitt egna bolag. När skatter och sånt är draget så kan man plocka ut 40000 rena pengar. 40000 på två månaders arbete är en normal lön. Problemet i Sverige är att säsongen är 2 månader lång, sen kommer en höst och vinter...

Dom allra flesta jobbar med nåt annat inom musik, t ex musiklärare, kyrkomusiker, körledare, har studiecirklar, musikhus, musikaffärer etc, etc. Så på så sätt kan man ju säga att dom lever på musiken.
Citera
2010-08-31, 17:08
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToreroNachos
Skulle tro att Nicke Andersson lever på sin musik, dels för hans arbete i Entombed men främst efter The Hellacopters. Sen är han ju också i Death Breath nu.
Nicke Andersson gör en hel del studiojobb åt diverse artister också.
Citera
2010-08-31, 18:16
Medlem
Escapisms avatar
Hörde att någon i Broder Daniel jobbade som IT-konsult.

I alla fall tror jag att mycket av detta handlar om hur mycket man horar sig. En person som jag känner har varit med i Fame Factory, i stort sett den lägst stående sång/reality-jippot ever, som lever på musiken på grund av att han åker runt hela tiden och spelar med coverband, och gör krogshower, bröllop och allt sånt där, med massor av olika personer.

Jag menar, det kan vara ett heltidsjobb. Men även då behöver du talang och göra massor av arbete. Saker som att producera och att vara studiomusiker kan nog många göra, kanske inte riktigt att "leva på musiken" som man tänker sig. Det är väl en annan sak att kunna leva på musiken man skriver. Antar att många band bara gör det under sina turnéer och en stund efteråt.

Per Gessle den horan lär ju klara sig fint f.ö.
Senast redigerad av Escapism 2010-08-31 kl. 18:18.
Citera
2010-08-31, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Escapism
Det är väl en annan sak att kunna leva på musiken man skriver. Antar att många band bara gör det under sina turnéer och en stund efteråt.

Fint med många svar, skulle kanske ha tänkte efter mer innan jag startade tråden eftersom jag känner till alla band som nämnts här.
Men det är precis det som står ovanför här jag menar. Antagligen bara för att man själv vill dit, men att lira in pengar med bandet under sommaren och ha pengar så man kan jäsa och skriva nytt under vintern. Det vore ju guld det. Att det är svårt fattar jag, och att jag gärna skyller på att vi enbart har två invånare per kvadratmeter i sverige. Den glesbefolkningen gör ju att även ifall man slår igenom nationellt, så finns det inte tillräckligt med folk som köper skivor, merch eller går på konserter..

Jag kan ta ett mer specifikt exempel.
Lillasyster! Ett band som sjunger på svenska och därmed inte troligtvis säljer utanför norden, kan dom leva på sitt?
Citera
2010-08-31, 20:51
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Det skulle inte förvåna mig det minsta ifall någon gatumusiker drar in större summer än vissa mindre band.

Annars har jag ett minne av att någon hiphopare säger någonting om att han tjänar mer på Ica än sin rapkarriär i en låt.
Citera
2010-08-31, 20:51
Medlem
Douloss avatar
Lars Winnerbäck & Thomas Di leva. med flera.
Citera
2010-09-01, 09:41
Medlem
CaskRatlinss avatar
Bland annat Opeth
Citera
2010-09-01, 10:27
Medlem
miloudots avatar
Bandmedlemmar är ofta inte skrivna som upphovsmän på de verk som banden ligger bakom vilket betyder att de enda slantarna som de får in kommer från spelningar vilket för de allra flesta betyder lite pengar in och tvingar dom till diverse extrajobb.

Som exempel, tänk er hur mycket deg Per Gessle och Mats Persson har dragit in på Flickorna på tv 2 varpå Micke Syd inte har fått en spänn.

De som tjänar mest pengar är de popartister som skriver sina egna låtar. Exempel, minns ni Bosson? Han blev mångmiljonär på sina dängor som spelades på radion till leda då det begav sig plus de turnèer han gjorde.
Senast redigerad av miloudot 2010-09-01 kl. 10:29.
Citera
2010-09-01, 12:30
Medlem
vnc-s avatar
Skulle inte förvåna mig om den där fördömda mange schmith går runt på sin p3 karriär, förjävligt är det iallafall, han är ett hån mot riktiga musiker.
Citera
2010-09-01, 14:43
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Skulle inte förvåna mig om den där fördömda mange schmith går runt på sin p3 karriär, förjävligt är det iallafall, han är ett hån mot riktiga musiker.

En hit på P3 en sommar betyder mycket deg för upphovsmännen/männen! Närmare bestämt runt 70SEK/spelad minut. Men, man kommer ju ofta till en punkt då låtarna slutar att spelas och då slutar även pengarna att rulla in per automatik och då gäller det att man har nästa hit redo.
Citera
2010-09-01, 15:02
Medlem
att ingen nämner Europe?
Citera
2010-09-01, 15:06
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primero
att ingen nämner Europe?

Vem av musikerna i Europe lever idag på Europes musik?

Det var ju någon av dom som åkte på en skattesmäll och fick ett inbetalningskort på en miljon kronor som han ramade in och satte upp på väggen, han jobbar för övrigt på posten numer.

Ian Haugland är ju bl a radiopratare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in