• 1
  • 2
2010-08-31, 11:30
Medlem
Rubriken kanske var lite missledande. Men vad jag menar är, vilka pop/rockband från sverige kan leva fullt ut på sin musik. Jag pratar inte om enstaka artister som med producenthjälp från usa kan krypa runt på listorna. Utan ett genuint band som genom blod svett och tårar i en replokal nu lever enbart på sin musik.
Jag pratade med en bekant som träffat nicke från Backyard babies, han extraknäckte som dj i en liten håla. För emellan gigs så kom det inte in pengar och dom var tvungen att hitta annat. Samma sak med trummisen från Neverstore, erik eller vad han heter. Han ringde upp ett coverband som jag sporadiskt varit med i och ville hoppa in på trummor för att klara sommaren..

Så, finns det verkligen en chans i helvete att leva på musiken i det här avlånga landet. Och nej, jag pratar inte om att kuska runt och harva covers..

Vad tror/tycker ni..

EDIT::
(Ska kanske tillägga att jag menar att alla bandmedlemmar kan plocka ut en "rimlig månadslön" året runt. Att bo fem personer i en etta och leva på nudlar är också att leva, men det var inte det jag menade.)
Senast redigerad av peaceout 2010-08-31 kl. 11:46.
Citera
2010-08-31, 11:33
Medlem
mooseys avatar
Beror väl på hur lyxigt man måste leva? Borde väl lätt kunna tjäna ihop matpengar iallafall.
Citera
2010-08-31, 11:50
Medlem
G.D.Is avatar
Kent kan definitivt leva på musiken. Även om dom har 90 % av sin marknad i Skandinavien.

Håkan Hellström fast han är solo artist. Lars Winnerbäck likaså.

Kan tänka mig att The Sounds har det ganska bra ställt efter sina USA turnéer.

Takida har ju haft en och annan hit på listorna så jag vet inte hur långt deras stim pengar räcker. Men jag misstänker att dom inte har den dyraste livsstilen.

Tror även lite "mindre" artister som Lisa Miskovsky, Säkert, Markus Krunegård, Marit Bergman lever på musiken. Mitt huvudämnde är som ni kanske märker indie/pop musik så jag har sämre koll på band/artister i andra musikgenrer
Citera
2010-08-31, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.D.I

Tror även lite "mindre" artister som Lisa Miskovsky, Säkert, Markus Krunegård, Marit Bergman lever på musiken. Mitt huvudämnde är som ni kanske märker indie/pop musik så jag har sämre koll på band/artister i andra musikgenrer

En liten anekdot är att Säkert (Annika Norlin) håller på att utbilda sig till Psykolog, eller i alla fall håller på att läsa upp betygen för att läsa till psykolog! Sen om hon lever på csn eller musiken det vet jag icket..
Citera
2010-08-31, 12:33
Medlem
Både Annika Norlin (Säkert! alltså) och Markus Krunegård har lett P3Live.
Citera
2010-08-31, 12:36
Bannlyst
Några dansband bland annat.

Ingen nämnd, ingen glömd.
Citera
2010-08-31, 12:50
Medlem
Vertical-bars avatar
Mando Diao ägnade sig enbart åt musik som levebröd (att döma av deras intervjuer).
Citera
2010-08-31, 13:12
Medlem
HoooLs avatar
In flames är väll känt i stor sett hela civiliserade världen och borde därför tjänat rätt bra.
Citera
2010-08-31, 14:46
Medlem
simonpimonpoos avatar
In Flames, som redan nämnts, samt Meshuggah som är ganska välkända. The Hives borde väl också vara ganska så populära?
Citera
2010-08-31, 14:58
Medlem
Denna tråd är ju lika med att namedroppa kända artister,,, vad som är mer intressant är ju vilka kända artister som INTE lever på sin musik.
Citera
2010-08-31, 15:24
Medlem
Några i crashdiet knegar 9 till 5...
Citera
2010-08-31, 17:02
Bannlyst
Skulle tro att Nicke Andersson lever på sin musik, dels för hans arbete i Entombed men främst efter The Hellacopters. Sen är han ju också i Death Breath nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in