Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-01, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virchow
Men om du har ett incitament, säg:

A. Skriva texter för att de skall bli populära på flashback så att du skall tjäna pengar.

och

B. Skriva texter du brinner för.

Så är det väl ganska självklart att jag som läsare väljer variabel B.
Eller anser du på fullaste allvar att populärkultur är det du uppskattar mest?

Jag räknar med att pengarna man får blir så små så att de bara blir roliga.

Man kan lika gärna säga att de som brinner för något kommer ta steget ifall de får ekonomiskt incitament.

Jag menar på fullaste allvar att populärkultur är den enda kulturen. Det som inte är populärkultur; finkultur, är bara reliker. Jag är konservativ men jag är ingen hycklare.

Mitt motto är att inget kan bli sämre än gammelmedia.

Men detta är OT eftersom det inte är bestämt hur rankingen ska gå till. Givetvis kan man välja både bra och dåliga sätt att vaska fram den mest populäre.
Citera
2010-09-01, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Måhända. Samtidigt är det en färskvara. Ett bra exempel är ju Realizt (som finns i den här tråden https://www.flashback.org/t847504) som ställde som ultimatum att han skulle få ha en egen blogg på FB för att fortsätta skriva. Uppenbar hybris a 'la Belleforon (?) som kanske bottnade i en grundläggande narcisistisk missuppfattning; att FB' folket skulle gå man ur huse och stå vid Realizts sida i denna fråga.

Sanningen blev såklart en annan och så är det nog i detta fall med- läsvärde är färskvara och det finns alldeles för många relevanta författare för att du ska vara unik. Och inte ens om du är unik tror jag att du får någon gräddfil/ arvode/ förmån - det går liksom alldeles för mycket emot själva grundiden med Internet i allmänhet & FB i synnerhet.. varför är Aftonbladet på nätet gratis, liksom?

Kram på dej hursomhelst, lovar att läsa dina inlägg & ge dig lite random beröm - kan det vara en bra början?

Jaha, var det det som hände med Realizt. Jag begärde ett arvode mest på skämt. Det jag vill ha är något system som rankar inlägg/trådar och belönar de bästa.

Jag ser fram emot ditt beröm.
Citera
2010-09-01, 00:54
Medlem
Låter inte som en så genomtänkt idè direkt.
Citera
2010-09-01, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch

Nej jag mår fan illa av denna typen av förslag.

Mår du fortfarande illa? Ska vi låsa tråden så kanske du blir bättre?
Citera
2010-09-01, 10:00
Medlem
burfogels avatar
Hur skulle det hela finansieras?
Citera
2010-09-01, 10:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Hur skulle det hela finansieras?
TS skulle ju donera pengar till projektet
Citera
2010-09-01, 10:53
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
TS skulle ju donera pengar till projektet

Det var väl han som ville ha pengar?

Förövrigt så var det, i mitt tycke, en dålig idé.

Visst, man hade kunnat ha något röstsystem som hade framhävt vissa medlemmar. Men då säger man indirekt att vissa åsikter är bättre än andra. Bara för att många personer håller med och röstar högt betyder inte det att vi vill ha fler åsikter av det slaget på forumet.

Jag vill tro att alla åsikter väger lika tungt och ett sådant här förslag skulle förändra det.

Skulle ni dessutom ha efter antalet sidvisningar så skulle Calle, 15 år, suttit bakom sin proxy och refreshat sin tråd för att kunna köpa Halo: Reach.
Citera
2010-09-01, 13:17
Medlem
soulreapers avatar
Flashback är ett anonymt forum av flera anledningar enligt mig, det första är att alla naturligtvis ska våga skriva precis vad de tycker och tänker, den andra anledningen är för att man inte ska kunna utgå från att en skribent är bättre än en annan. Visst blir det så att man tenderar att tycka bättre om någons inlägg där man tidigare sett att man har samma åsikter, men ett belöningssystem skulle i slutändan resultera i att man ser upp till den som står högst i rang.

FB är ett diskussions forum, kan man inte hänga här för att diskutera utan att ha ett profit-intresse ska man nog se sig om efter annat medium.

Att skribenter på tidningar får betalt för att skriva korkade saker är för att de är anställda att göra det, FB är ett forum för alla oavsett om man är anställd eller inte.

Personligen tycker jag inte ens att moderatorerna ska ha pengar (vilket de inte får i dagsläget heller men känns som närmare till hands än att random skribenter ska få cash) för man hänger här frivilligt på sin fritid (eller på jobbet).

Att de som inte håller med dig inte skriver i tråden håller inte riktigt eftersom alla som inte håller med dig skriver inte heller i tråden, det bästa vore väl en poll, men oavsett resultat så kan jag säga som så här: Blir ditt förslag verklighet lämnar jag FB!
Citera
2010-09-01, 15:33
Medlem
honken80s avatar
Ett sådant belöningsystem skulle bara öka andelen trollningar och överdrifter i jakten på höga läsarsiffror. OM det ska ges några ersättningar så måste det ske genom ett partnersystem, i stil med vissa youtubeaktörer mfl.

Ett partnerprogram för flashback är dock inget som känns aktuellt idag, eller imorgon.
Citera
2010-09-01, 15:35
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Det finns något som heter tidningar och där får skribenter betalt för skriverier många betalar för sådana.
Det är gratis att läsa nyheterna på respektive tidningars nätbundna upplagor.
Citat:
Sen bill jag påminna om något som heter böcker som folk också betalar för.
Bibliotek, någon?

Jag tycker att de enda som förtjänar någon form av ekonomisk ersättning för sin aktivitet på forumet är moderatorerna.
Det är helt upp till läsaren att bedöma vare sig en skribent är bra eller inte, men alla är vi väl överens om att det är modsen/admin(s) som får axla det tyngsta oket när det kommer till kritan?

Jag var nu kritisk till ditt förslag. Bemöt gärna hånfullt, jag förväntar mig inte annat.
Citera
2010-09-01, 15:42
Medlem
PacmanSwes avatar
Men skojar du eller? Menar du att flashback skulle bli som nån jävla blogg där folk sitter och horar efter sidvisningar så att dom kan få in fikapengar?!
Citera
2010-09-01, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Det är gratis att läsa nyheterna på respektive tidningars nätbundna upplagor. Bibliotek, någon?

Jag tycker att de enda som förtjänar någon form av ekonomisk ersättning för sin aktivitet på forumet är moderatorerna.
Det är helt upp till läsaren att bedöma vare sig en skribent är bra eller inte, men alla är vi väl överens om att det är modsen/admin(s) som får axla det tyngsta oket när det kommer till kritan?

Jag var nu kritisk till ditt förslag. Bemöt gärna hånfullt, jag förväntar mig inte annat.

Nej så länge du inte "mår illa" av mina förslag så finns det ingen anledning för mig att bemöta dig hånfullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in