2010-08-31, 00:48
Ok. Ny på forumet, hoppas innerligt att jag placerat ämnet rätt. Har försökt leta efter en liknande tråd men inte hittat någon som specifikt tar upp mitt problem.
So Here We Go
Operativsystem:: Vista 32bit
Service Pack: SP2
Antivirus:Avast
Brandvägg:Avast
Märkesdator eller självbyggd: Märkesdator, Laptop 17". Dell Inspiron 1720
Intel Core2Duo CPU T8100 @ 2.10Ghz 4.0GB RAM Nvidia GeForce 8600M GT
Problembeskrivning:Har problem med att windows "Slöats ned" efter den automatiska uppdateringen av Vista till SP2. Problemet märks bland annat när det ska kollas film(både online som tex youtube och när jag kör VLC). Videon laggar, ibland endast på ljudet, ibland endast på bilden. datorn är också mycket långsammare vid start och avstängning. Det tar rejält med tid att alt-tabba mellan olika fönster etc. Men mest av allt märks problemet när jag spelar(SC2, WoW mfl). Datorn går otroligt segt och jag får emellanåt en FPS på under 1.
Försökt hittills: Problemet uppkom efter uppdatering till SP2.
Har därefter gjort följande:
-Uppdaterade drivers - Ingen effekt
-Gick igenom msconfig - Ingen effekt
-Körde CCleaner - Ingen effekt
-Körde Registry Easy - Ingen effekt
-Körde Real Temp (CPU: 37 GFX: 41)
-Återställde datorn till Factory mode, en total ominstallation gjord från en dold partition på HD:n.(fabriksinställningar)
-Då fungerade allt!...i 3 timmar, tills vista uppdaterade sig själv till SP2...
-Började om...
Vad har du för skiva till Windows: Ingen skiva, Installations-CD finns på dold partition från fabrik.
Problemet uppstår alltså när Vista uppdateras till SP2. Varför? Varför? Varför? Och vad i självaste gör man åt skiten?
Tacksam för assistans.
Varför skaffar jag inte en Macbook....
So Here We Go
Operativsystem:: Vista 32bit
Service Pack: SP2
Antivirus:Avast
Brandvägg:Avast
Märkesdator eller självbyggd: Märkesdator, Laptop 17". Dell Inspiron 1720
Intel Core2Duo CPU T8100 @ 2.10Ghz 4.0GB RAM Nvidia GeForce 8600M GT
Problembeskrivning:Har problem med att windows "Slöats ned" efter den automatiska uppdateringen av Vista till SP2. Problemet märks bland annat när det ska kollas film(både online som tex youtube och när jag kör VLC). Videon laggar, ibland endast på ljudet, ibland endast på bilden. datorn är också mycket långsammare vid start och avstängning. Det tar rejält med tid att alt-tabba mellan olika fönster etc. Men mest av allt märks problemet när jag spelar(SC2, WoW mfl). Datorn går otroligt segt och jag får emellanåt en FPS på under 1.
Försökt hittills: Problemet uppkom efter uppdatering till SP2.
Har därefter gjort följande:
-Uppdaterade drivers - Ingen effekt
-Gick igenom msconfig - Ingen effekt
-Körde CCleaner - Ingen effekt
-Körde Registry Easy - Ingen effekt
-Körde Real Temp (CPU: 37 GFX: 41)
-Återställde datorn till Factory mode, en total ominstallation gjord från en dold partition på HD:n.(fabriksinställningar)
-Då fungerade allt!...i 3 timmar, tills vista uppdaterade sig själv till SP2...
-Började om...
Vad har du för skiva till Windows: Ingen skiva, Installations-CD finns på dold partition från fabrik.
Problemet uppstår alltså när Vista uppdateras till SP2. Varför? Varför? Varför? Och vad i självaste gör man åt skiten?
Tacksam för assistans.
Varför skaffar jag inte en Macbook....