2010-08-31, 00:48
Medlem
Ok. Ny på forumet, hoppas innerligt att jag placerat ämnet rätt. Har försökt leta efter en liknande tråd men inte hittat någon som specifikt tar upp mitt problem.

So Here We Go

Operativsystem:: Vista 32bit
Service Pack: SP2
Antivirus:Avast
Brandvägg:Avast
Märkesdator eller självbyggd: Märkesdator, Laptop 17". Dell Inspiron 1720
Intel Core2Duo CPU T8100 @ 2.10Ghz 4.0GB RAM Nvidia GeForce 8600M GT

Problembeskrivning:Har problem med att windows "Slöats ned" efter den automatiska uppdateringen av Vista till SP2. Problemet märks bland annat när det ska kollas film(både online som tex youtube och när jag kör VLC). Videon laggar, ibland endast på ljudet, ibland endast på bilden. datorn är också mycket långsammare vid start och avstängning. Det tar rejält med tid att alt-tabba mellan olika fönster etc. Men mest av allt märks problemet när jag spelar(SC2, WoW mfl). Datorn går otroligt segt och jag får emellanåt en FPS på under 1.

Försökt hittills: Problemet uppkom efter uppdatering till SP2.
Har därefter gjort följande:

-Uppdaterade drivers - Ingen effekt
-Gick igenom msconfig - Ingen effekt
-Körde CCleaner - Ingen effekt
-Körde Registry Easy - Ingen effekt
-Körde Real Temp (CPU: 37 GFX: 41)
-Återställde datorn till Factory mode, en total ominstallation gjord från en dold partition på HD:n.(fabriksinställningar)
-Då fungerade allt!...i 3 timmar, tills vista uppdaterade sig själv till SP2...
-Började om...

Vad har du för skiva till Windows: Ingen skiva, Installations-CD finns på dold partition från fabrik.

Problemet uppstår alltså när Vista uppdateras till SP2. Varför? Varför? Varför? Och vad i självaste gör man åt skiten?

Tacksam för assistans.

Varför skaffar jag inte en Macbook....
Citera
2010-08-31, 15:13
Medlem
X_surfers avatar
Det låter som att du har något codecproblem av nåt slag.

Jag vet att VLC ska sina egna codecinbyggda, men hade jag varit du hade jag nog nästan provat med att installera k9 lite codec pack och sett om det blivit någon skillnad - men skapa en systemåterställningspunkt innan.

alternativt kan du prova med att avregistrera dina codecs med gspot först och sen lägga in codecpacket, se även till att du har alla uppdateringar från windowsupdate, och tala gärna om det hur det gick sen
Citera
2010-08-31, 17:59
Medlem
Tack för dina tips.

Tyvärr måste jag meddela att det inte gjorde någon skillnad.
-Testade att lägga in K9 - Ingen skillnad
-Uppdaterade K9 - Ingen skillnad
-Återgick till en tidigare skapad återställningspunkt
-Avreggade alla codecs
-La in K9 igen - Ingen skillnad
-Uppdaterade K9 igen - Ingen skillnad
-Testade också att för säkerhets skull lägga in senaste DirectX och Nvidias drivrutiner-igen

- Ingen skillnad...
Citera
2010-08-31, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BakbundenKlant
Ok. Ny på forumet, hoppas innerligt att jag placerat ämnet rätt. Har försökt leta efter en liknande tråd men inte hittat någon som specifikt tar upp mitt problem.

So Here We Go

Operativsystem:: Vista 32bit
Service Pack: SP2
Antivirus:Avast
Brandvägg:Avast
Märkesdator eller självbyggd: Märkesdator, Laptop 17". Dell Inspiron 1720
Intel Core2Duo CPU T8100 @ 2.10Ghz 4.0GB RAM Nvidia GeForce 8600M GT

Problembeskrivning:Har problem med att windows "Slöats ned" efter den automatiska uppdateringen av Vista till SP2. Problemet märks bland annat när det ska kollas film(både online som tex youtube och när jag kör VLC). Videon laggar, ibland endast på ljudet, ibland endast på bilden. datorn är också mycket långsammare vid start och avstängning. Det tar rejält med tid att alt-tabba mellan olika fönster etc. Men mest av allt märks problemet när jag spelar(SC2, WoW mfl). Datorn går otroligt segt och jag får emellanåt en FPS på under 1.

Försökt hittills: Problemet uppkom efter uppdatering till SP2.
Har därefter gjort följande:

-Uppdaterade drivers - Ingen effekt
-Gick igenom msconfig - Ingen effekt
-Körde CCleaner - Ingen effekt
-Körde Registry Easy - Ingen effekt
-Körde Real Temp (CPU: 37 GFX: 41)
-Återställde datorn till Factory mode, en total ominstallation gjord från en dold partition på HD:n.(fabriksinställningar)
-Då fungerade allt!...i 3 timmar, tills vista uppdaterade sig själv till SP2...
-Började om...

Vad har du för skiva till Windows: Ingen skiva, Installations-CD finns på dold partition från fabrik.

Problemet uppstår alltså när Vista uppdateras till SP2. Varför? Varför? Varför? Och vad i självaste gör man åt skiten?

Tacksam för assistans.

Varför skaffar jag inte en Macbook....

Inaktivera windows search i services.msc eller byt hårddisk.
Citera
2010-09-01, 03:09
Bannlyst
Löste det sig eller dog du?
Citera
2010-09-01, 17:51
Medlem
Då det rör sig om en laptop så har jag inte möjlighet att byta HD, jag besitter inte de kunskaperna.
Dessutom har jag svårt att se vad just detta skulle göra för nytta då datorn funkar finfint INNAN SP2 installeras.

Då undrar jag: finns det någon risk med att köra vista utan sp2? Klarar jag mig utan det?Och isf, ska jag avaktivera windows update helt? Hur gallrar man uppdateringar? Vissa är ju viktigaför datorns övriga prestanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in